Kuluttajat saavat nykyään sähköpostiinsa määrällisesti paljon eri yritysten ja brändien lähettämiä uutisia, tarjouksia ja kanta-asiakaskirjeitä. Sähköpostivirta tuo markkinoijalle toisaalta haasteita, toisaalta hyvän mahdollisuuden erottua massasta toimivalla viestinnällä. Avainsanoja kuluttajaviestinnässä on erityisesti kohdentaminen, ajantasaiset rekisterit, erottuva ja yksilön huomioiva sisältö sekä markkinointikiellon kunnioittaminen. Vielä joitain vuosia sitten sähköpostilla lähetetyt tarjoukset nähtiin lähes yksinosaan epätoivottuna roskapostina, mutta tilanne on muuttunut ja muuttuu edelleen parempaan suuntaan. Tämän päivän teknologiaa hyödyntäen markkinoija pääsee paljon lähemmäs kuluttaja-yleisöään kuin perinteisin keinoin on ollut mahdollista.