Vinkki

Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on?

Ota yhteyttä
Katso kuva Content is everything! Sisältömarkkinointi, mitä se on? Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet
Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan markkinointia, joka perustuu hyödyllisen ja mielenkiintoisen sisällön tai tiedon tarjoamiseen kohdeyleisölle. Onnistuneen sisältömarkkinoinnin takana on siis onnistunut sisältö, ei niinkään tuotteen tai palvelun mainostaminen. Sisällön ei siis pidä olla myyvä vaan enemmänkin vastata kohdeyleisön haasteisiin ja tavoitteisiin kouluttaen, opastaen ja inspiroiden heitä.

Miksi sitten sisältömarkkinointia tulisi tehdä? Vastaus: Yksinkertaisesti erottumisen vuoksi. Valtaosa markkinoinnista on tällä hetkellä ns. perinteistä tuote- ja palvelumarkkinointia, jossa keskitytään esimerkiksi tuotteen ominaisuuksien esittelyyn tai palvelun promoamiseen. Tällaista mainontaa tulee nykyään joka kanavasta, oli kyse sitten webistä, tv:stä tai printtimedioista. Usein kuluttajat jättävät huomioimatta tällaisen mainonnan tai blokkaavat webbimainokset jollain työkalulla. Selkeästi perinteisen markkinoinnin ongelmana on se, että kohdeyleisöä ei puhutella vaan sen sijaan ammutaan tarjouksilla ja tuote-esittelyillä. Sisältömarkkinoinnin ideana on erottua muusta massasta puhuttelevan sisällön avulla.

Useampia sisältömarkkinointitaktiikoita hyödyntämällä parempiin tuloksiin

Tehokkaaseen sisältömarkkinointiin tarvitaan useita markkinointitaktiikoita. Sisältöä tulisi jakaa eri muodoissa eri kanavien kautta, jotta kohdeyleisöä päästään palvelemaan tehokkaimmin. Amerikkalaistutkimuksen (CMI/Marketing Profs) mukaan B2B-markkinoijista suuri osa käyttää noin 10-20 erilaista markkinointitaktiikkaa. Tutkimuksen mukaan kolme yleisintä taktiikkaa ovat sosiaalinen media, www-sivujen artikkelit ja sähköiset uutiskirjeet (kts. kuva).

Ohjenuoria sisältömarkkinointiin:

  1. Oikea sisältö oikealle yleisölle. Kohdenna tarkkaan ja mittaa mikä aihe kiinnostaa lukijoita. Muodosta kohderyhmiä ja räätälöi niille sopivaa sisältöä.
  2. Oikea sisältö oikeassa muodossa. Käytä erilaisia sisältömarkkinointitaktiikoita. Mieti mitä sisältöä julkaiset ja missä muodossa sisältö on tehokkaimmillaan. Esimerkiksi teksti vs. videot.
  3. Oikea sisältö oikeassa kanavassa. Määrittele missä kanavissa sisältöäsi julkaistaan. Mieti myös minkälainen sisältö on julkaisukanavaan sopivaa. Kannusta sisällön jakamiseen, jotta huippuun hiottu sisältösi tavoittaa mahdollisimman suuren joukon.

Näiden vinkkien ohella voit käydä myös haukkaamassa palan Koodiviidakon sisältömarkkinointia ja ladata suositun sähköpostimarkkinoinnin oppaan. Opastamme on ladattu jo yli 6000 kertaa, voit lukea sen perinteiseen tyyliin pdf:nä tai hakea oppaan suoraan iPadillesi iBookstoresta.

Siirry lataamaan opas

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää