Siirry pääsisältöön Siirry päävalikkoon Siirry alatunnisteen valikkoon

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

0
Personoitu markkinointisisältö vastaanotetaan yleensä mielellään.
Jaa

Sähköpostilaatikkomme täyttyvät päivittäin kymmenistä markkinointiviesteistä, eivätkä läheskään kaikki niistä tule avatuksi. Tilanne lienee tuttu sekä kuluttajille että markkinoijille. Kuinka sitten oman organisaation uutiskirje saadaan erottumaan kymmenien viestien joukosta? Yksi vastaus tähän on personoitu markkinointia.

Personoitu sähköpostimarkkinointi on yksi tehokkaimmista keinoista erottua sähköpostien tulvassa. Sitä hyödyntämällä vastaanottajalle voidaan luoda tunne siitä, että viesti on kirjoitettu juuri hänelle, minkä johdosta kirjeeseen sitoudutaan tehokkaammin. Personoitu sisältö auttaa myös parantamaan viestiesi avaus- ja klikkausprosenttia, minkä lisäksi se voi tuoda liikennettä verkkosivuillesi ja tehostaa myyntiäsi.

Tässä vielä muutama syy ottaa haltuun personoitu markkinointia:

  • 71 % kuluttajista sanoo personoidun kokemuksen vaikuttavan päätökseen avata ja lukea brändien lähettämiä sähköpostiviestejä
  • 90 % kuluttajista on halukkaita luovuttamaan henkilökohtaista käyttäytymisdataansa yrityksille vastineeksi edullisemmasta ja sujuvammasta ostokokemuksesta 
  • 71 % kuluttajista odottaa yrityksiltä personoituja sisältöjä
  • 77 % kuluttajista on valmis jakamaan sähköpostiosoitteensa saadakseen personoidun kokemuksen ja lisäetuja

Kuinka sitten personoit uutiskirjeesi? Jatka lukemista, jotta saat selville. 

8 vinkkiä, joilla personoit markkinointiviestisi

  1. Segmentoi sähköpostilistasi
  2. Puhuttele vastaanottajaa
  3. Hyödynnä trigger-markkinointia ostopolun eri vaiheissa
  4. Erotu joukosta henkilökohtaisilla sisällöillä
  5. Anna vinkkejä tuotteiden käyttämiseen
  6. Ota yhteyttä oikeaan aikaan
  7. Opasta ostopolulla
  8. Ohjaa verkkosivuillesi

1. Segmentoi sähköpostilistasi

Kun jaat kontaktilistasi pienempiin kohderyhmiin eli segmentteihin, voit alkaa lähettää tarkasti kohdennettuja ja personoituja kampanjaviestejä. Segmentoinnin avulla pystyt tarjoamaan asiakkaille tuotteita tai palveluja, jotka kiinnostavat juuri häntä.

Ryhdy keräämään olennaista tietoa tilaajistasi: lisää tilaus- ja rekisteröitymislomakkeisiin olennaisia kysymyksiä ja hyödynnä tätä arvokasta tietoa yhteystietojen segmentoinnissa. Voit kysyä esimerkiksi sijaintia, syntymäpäivää tai sitä, mistä tuotteista tai palveluistasi henkilö on erityisen kiinnostunut. Tietojen keräämistä ei kuitenkaan tarvi rajata vain tilaus- ja rekisteröitymisvaiheeseen, vaan voit kysyä jo olemassa olevilta uutiskirjeen tilaajilta, millaista sisältöä he haluavat nähdä.

Segmentointia voi toteuttaa useilla eri tavoilla. Valitse kategorisointi, joka tukee parhaiten omia liiketoiminnallisia tavoitteitasi.

Voit segmentoida asiakkaasi esimerkiksi seuraavasti:

  • Sijainnin perusteella
  • Ostopersoonan mukaan
  • Järjestämiesi tapahtumien osallistumisen perusteella
  • Selaushistorian perusteella
  • Nettisivuilta ladattujen sisältöjen perusteella (oppaat, tutkimukset ja infograafit)
  • Kuinka usein henkilö haluaa vastaanottaa markkinointiviestejäsi
  • Ostopolun vaiheen mukaan
  • Viimeisimmän ostoksen tyypin ja hankinta-ajan mukaan
  • Keskimääräisen ostoksiin käytetyn summan perusteella

Segmentoinnin avulla voit lisäksi kartoittaa eri ostovaiheessa olevat asiakkaat, jolloin pystyt opastamaan heitä eri vaiheiden vaatimalla tavalla. Tällöin asiakas saa itselleen relevanttia palvelua ja tietoa sen sijaan, että tarpeettomat markkinointiviestit täyttäisivät postilaatikon.

2. Puhuttele vastaanottajaa

Kenties tutuin uutiskirjeiden personointikeino on puhutella vastaanottajaa nimeltä. Puhuttelua ei käytetä suotta, sillä pelkästään kirjeen otsikoinnin sisältäessä puhuttelua voi uutiskirjeen avausprosentti nousta jopa 18,8 %. Vastaanottajan nimen käyttäminen onkin yksi helpoimmista keinoista aloittaa viestien personointi. 

Voit puhutella vastaanottajaa sekä viestin otsikossa että sen sisällössä. Nimen käytössä kannattaa kuitenkin pyrkiä löytämään luonteva tasapaino. Nimeä ei kannata viljellä liikaa – muuten on vaarana, että ystävälliseksi tarkoitettu viesti muuttuu luonteeltaan hieman liian toistuvaksi ja omituiseksi.

Huomioi kuitenkin, että vastaanottajan nimen käyttäminen uutiskirjeessä on nykyään yleinen sähköpostimarkkinoijien käyttämä personointikeino, ja siksi sen avulla on hankala erottautua joukosta. Varmistaaksesi, että viestisi tekee vaikutuksen suosittelemme hyödyntämään uutiskirjeissäsi useampia personointitekniikoita yhtä aikaa.

Löydä uusia ideoita uutiskirjeesi otsikointiin artikkelistamme: Millainen on hyvä uutiskirjeen otsikko?

3. Hyödynnä trigger-markkinointia ostopolun eri vaiheissa

Asiakkaan käyttäytymiseen perustuvan trigger-markkinoinnin avulla pystyt huomioimaan asiakkaasi jokaisessa ostopolun vaiheessa ja voit viestiä polun vaiheen mukaisesti. Toimimalla näin löydät esimerkiksi ne asiakkaat, jotka ovat saattaneet pudota ostopolulta pois, jolloin saat mahdollisuuden houkutella heidät takaisin. 

Lisäksi vastaanottajan käyttäytymiseen perustuva sähköpostimarkkinointi auttaa sinua ymmärtämään asiakkaan tarpeita ostopolun eri vaiheissa paremmin. On myös hyvä muistaa, että ostopolun eri vaiheissa säännöllisesti viestiminen on kriittinen keino pitää yritys asiakkaan mielessä, jotta haluttu konversio voidaan saavuttaa. 

Voit lähettää käyttäytymiseen perustuvia trigger-viestejä esimerkiksi silloin, kun:

  • Haluat toivottaa uuden asiakkaan tervetulleeksi 
  • Haluat antaa käyttövinkkejä
  • Haluat tarjota asiakkaalle raportin hänen käyttäjätilinsä tapahtumista
  • Henkilö lataa sisältöjäsi
  • Henkilö ilmoittautuu tapahtumaasi
  • Asiakas ei ole käyttänyt palveluitasi vähään aikaan

Kun esimerkiksi hotellimajoittumisesta kiinnostunut käyttäjä on tilannut hotellin uutiskirjeen, voi hänelle ehdottaa viestinnän avulla erilaisia huonevaihtoehtoja tai muita hotellin palveluita. Vastaavasti, jos asiakas ei ole pitkään aikaan vieraillut hotellin verkkosivuilla, voit houkutella hänet takaisin automaattisen viestin avulla.

Markkinoinnin automaatiotyökalun avulla pystyt tunnistamaan asiakkaiden käyttäytymismalleja ja toimittamaan oikeaa sisältöä oikeaan aikaan. Luomalla yrityksellesi sopivia automaatioketjuja ulkoistatkin työkalulle eri triggerien tunnistamisen ja viestien lähettämisen, jolloin voit keskittää oman aikasi muualle markkinoinnin automaation tehdessä työn puolestasi. 

4. Erotu joukosta henkilökohtaisilla sisällöillä

Etsitkö luovempia keinoja tavoittaa asiakkaasi? Voit lähettää sidosryhmillesi henkilökohtaisempia viestejä kustomoimalla niihin sisältöä, joilla otat asiakkaasi paremmin huomioon. 

Voit tarjota henkilökohtaisempaa sisältöä esimerkiksi näin:

  • Kerro asiakkuuden vuosipäivästä
  • Onnittele asiakasta hänen syntymäpäivänään
  • Tarjoa kampanjoita sitoutuneimmille kanta-asiakkaille
  • Liitä vielä viestien mukaan jokin etu, kuten esimerkiksi alennuskoodi verkkokauppaasi asiakkaan syntymäpäivänä, jolla palkitset vastaanottajaa asiakkuudesta. Näin piristät asiakkaan päivää henkilökohtaisella sisällöllä ja tuotat itsellesi lisämyyntiä.

5. Anna vinkkejä tuotteiden käyttämiseen

Tarjoa mahdollisuus ottaa kaikki hyöty irti tuotteestasi tai palvelustasi. Kerro palvelun ominaisuuksista, joita asiakas ei ole käyttänyt tai joista hän ei ehkä vielä ole tietoinen. Voit myös kertoa, miten asiakas pitää paremmin huolta ostamastaan tuotteesta, jolloin et vain anna hyviä vinkkejä, vaan viestit olevasi vastuullinen toimija, joka tukee tuotteiden pitkäikäistä käyttöä. Pidä kuitenkin huolta ettei uuden oppiminen käy turhan raskaaksi. Käytä uutiskirjeissäsi selittäviä kuvia ja videoita tuotteiden ominaisuuksista sekä lisää linkkejä asiasta tarkemmin kertoville sivuille. Näin voit pitää itse kirjeen sisällön kevyempänä ja saada samalla liikennettä verkkosivuillesi. 

Kun varmistat, että ostajat pystyvät hyödyntämään tuotteitasi mahdollisimman hyvin, kasvatat asiakastyytyväisyyttä sekä lisäät luotettavuutta palveluitasi ja tuotteitasi kohtaan. Lisäksi vältät tyrkyttämistä tai liian aggressiivista lisämyyntiä ja pyrit sen sijaan tuottamaan aitoa lisäarvoa asiakkaallesi.

6. Ota yhteyttä oikeaan aikaan

Arvosta asiakkaasi aikaa ja lähetä viestisi silloin, kun hänellä on aikaa lukea se. Selvitä siis, milloin asiakkaallesi on paras hetki sähköpostiesi avaamiseen, jotta viesti ei jäisi muun markkinointiviestinnän jalkoihin. Oikea-aikainen viestintä varmistaa myös sen, että pysyt asiakkaan mielessä.

Sähköpostimarkkinoinnin työkalulla voit helposti selvittää, mihin kellonaikaan ja minä päivänä viestejäsi luetaan eniten. Tämän datan avulla voit lähettää markkinointiviestisi parhaimpaan mahdolliseen aikaan.
Jos lähetät uutiskirjeitä eri maihin, muista ottaa huomioon aikavyöhykkeet sekä kulttuurisidonnaiset pyhät ja vapaapäivät.

Uutiskirjeiden raporteista voit seurata, milloin viestisi luetaan. Kokeilemalla eri lähetysaikoja ja vertailemalla tuloksia voit löytää kohderyhmällesi parhaiten sopivat lähetysajat.

7. Opasta ostopolulla

Ohjaa asiakkaita kohti ostotapahtumaa seuraamalla heidän ostohistoriaansa. Tarjoa ostotapahtuman tai verkkosivuvierailun yhteydessä samankaltaisia tai vaihtoehtoisia tuotteita, jotka perustuvat asiakkaiden aikaisempiin valintoihin. 

Kokoa tuotesuosituksia myös uutiskirjeisiin. Esimerkiksi teltan ostanut asiakas tuskin tarvitsee samantien toista vastaavaa tuotetta, mutta voi olla kiinnostunut esimerkiksi makuupusseista, rinkoista tai retkimuonasta.

Jos tuotesuositukset osuvat kohdalleen ja asiakas on tyytyväinen aiempiin ostoksiinsa, tuotteiden suositteluun keskittyvät uutiskirjeet ovat yleensä mieluisaa postia. Se, miten asiakas reagoi suosituksiin, taas opettaa tuntemaan asiakkaan entistä paremmin, jotta voit jatkossakin parantaa asiakkaasi ostokokemusta.

8. Ohjaa verkkosivuillesi

Ohjaa lukija verkkosivuillesi viestinnän avulla. Linkitä sisältöön, joka tukee viestiäsi ja asiakkaan kiinnostuksen kohteita. Näin asiakas etenee ostopolulla eksymättä hänelle epäolennaisille sivuille.

Jos esimerkiksi muistutat asiakasta ostoskoriin unohtuneista tuotteista, lisää viestiin mukaan CTA-painike, joka ohjaa hänet ostoskoriin. Kerro samalla alekampanjastasi, joka tarjoaa maksuttoman toimituksen.

Huolehdi, että uutiskirje ja laskeutumissivu puhuvat samaa kieltä niin tekstiltään kuin visuaaliselta ilmeeltään. Sekä kirjeen että verkkosivun CTA:n eli toimintakehoituksen tulisi pyrkiä samaan tavoitteeseen, kuten ostotapahtuman viimeistelyyn. Näin asiakas saadaan pysymään oikealla reitillä konversion syntymiseksi.

Harkitse markkinoinnin automaatioon laajentamista

Personoitu markkinointi hoituu sujuvimmin markkinoinnin automaatiotyökalun avulla. Personoiduista viesteistä ilahtuvat niin uudet, nykyiset kuin vanhatkin asiakkaasi. Osuvin tapa viestiä näiden kaikkien sidosryhmien kanssa on rakentaa automaatiojärjestelmääsi segmentit esimerkiksi ostopersoonien mukaan. Näin asiakkaat saavat automatisoitua viestintää heidän kiinnostusten kohteidensa ja tarpeidensa mukaisesti.

Integroimalla markkinoinnin automaatiotyökalusi CRM-järjestelmäsi kanssa, voit hyödyntää segmenteissäsi asiakkuudenhallintajärjestelmästäsi saatavia tietoja personoidun markkinoinnin toteuttamiseksi.

Kaipaatko potkua sähköpostimarkkinointiisi?

Kotimaisen, johtavan uutiskirjetyökalun LianaMailerin avulla rakennat ja lähetät personoidut markkinointiviestit tehokkaasti. Ottamalla käyttöön myös markkinoinnin automaatiojärjestelmä LianaAutomationin vähennät omaa työmäärääsi samalla, kun työkalu toteuttaa entistä tehokkaampaa ja personoidumpaa viestintää puolestasi.

Kysy meiltä sähköpostien personoinnista!

Opi lisää sähköpostimarkkinoinnista:

Tykkäsitkö artikkelista?
Peukuta tästä!

Kommentti

Kommentit

Ei kommentteja