Vinkki

5 tärkeintä asiaa, jotka markkinointi voi tehdä tietoturvan eteen

Ota yhteyttä
5 tärkeintä asiaa, jotka markkinointi voi tehdä tietoturvan eteen Vaikka tietoturva ei olekaan aina päällimmäisenä mielessä, hyvällä valmistautumisella ja perusasioista huolehtimalla voidaan välttää monta stressintäyteistä työpäivää.

Käsittelimme viime kuussa verkkopalvelun tietoturvaan liittyviä perusasioita, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tietää. Jatkamme nyt tietoturva-aiheen käsittelyä listaamalla viisi konkreettista asiaa, jotka jokainen markkinoija voi itse tehdä tietoturvan eteen. 

1. Oma kone ajan tasalla ja tietoturvallinen – varmista myös selain!

Tietoturva lähtee omalta pöydältä. Varmista että oman koneesi päivitykset on tehty asianmukaisesti ja käytössäsi on aktiivinen virustorjuntaohjelmisto – varsinkin jos käytät Windowsia. Mac-maailmassa voi vielä selvitä ilman erillistä virustorjuntaohjelmistoa pitämällä koneen muutoin ajan tasalla. Muista, että myös älypuhelin voi olla haavoittuvainen jos sitä ei päivitetä.

Selaimeksi kannattaa valita esimerkiksi Chrome, joka pitää itse itsensä ajan tasalla ja toimii nopeasti.

2. Salasanojen hallinta kuntoon

Markkinoija tarvitsee työssään useita eri verkkopalveluja, joista jokainen vaatii yleensä käyttäjätunnuksen ja salasanan. Hyvä perusperiaate on seuraava: käytä jokaisessa verkkopalvelussa eri salasanaa ja vaihtele mielellään myös valittua käyttäjätunnusta. Näin haavoittuvuus yhdessä verkkopalvelussa ei altista muita käyttämiäsi palveluja.

Useiden salasanojen muistaminen on hankalaa. Tähän tarkoitukseen kannattaakin käyttää salasanojen muistamiseen suunniteltuja työkaluja, kuten 1Password- tai LastPass-työkaluja.

Älä koskaan käytä liian helppoa salasanaa tai samoja salasanoja useissa palveluissa!

3. Muista organisaation tietoturva – muut ihmiset

Hyväkään salasana ei auta jos se on väärien ihmisten käsissä. Vältä salasanojen jakamista muiden kanssa (”jaetut tunnukset kaikkien tiedossa”) ja muista, että poistuneilta työntekijöiltä ja harjoittelijoilta pitää poistaa tunnukset kaikista palveluista. Älä missään nimessä tallenna tunnuksia julkiseen jakoon firman sisällä – jos ne joutuvat vääriin käsiin on tilanne vakava.

Hyvä esimerkki huonosta toimintatavasta tuli esille massiivisen tietoturvamurron yhteydessä Sonylla. Sonyn markkinointitiimi oli tallentanut käyttämiensä sosiaalisten verkostojen (Facebook, Twitter jne) salasanat jaetulla verkkolevyllä olleeseen Word-dokumenttiin joka joutui julkiseen jakoon.

4. Vältä luottokorttitietojen keräämistä

Kannattaa myös välttää rikollisia kiinnostavan tiedon keräämistä ja käsittelyä. Mikäli yrityksen verkkopalvelu ei kerää ja tallenna luottokortteja, se ei ole niin kiinnostava kohde tietomurroille. Mikäli verkkomaksaminen on tarpeen, kannattaa käyttää siihen erikoistuneita palveluita sekä erillistä verkkokaupan alustaa.

5. Käsittele henkilötietoja huolella

Useimmiten tietoturvaongelmat ilmenevät henkilötietojen joutumisella vääriin käsiin. Henkilötietojen käsittelyä säätelee henkilötietolaki. Tärkeää on tutustua lakiin ja suunnitella henkilötietojen käsittely etukäteen. Missään tapauksessa henkilötietoja ei kannata levitellä ympäriinsä Excel-tiedostoissa tai unohtaa niitä esimerkiksi muistitikuille tai sähköposteihin (josta ne voivat myöhemmin joutua vääriin käsiin).

Kannattaa myös muistaa että se mitä ei tallenna ei voi joutua vääriin käsiin. Tarvitsetko esimerkiksi todella henkilön syntymäaikaa tai henkilöturvatunnusta? Voisiko pelkkä nimi ja sähköposti riittää? Tai pelkkä syntymävuosi?

Tietoturva ei ole aina päällimmäisenä mielessä, mutta hyvällä valmistautumisella ja perusasioista huolehtimalla voidaan välttää monta stressintäyteistä työpäivää. Tietoturvaongelmat iskevät aina kun niitä vähiten odottaa, ja usein markkinointi ja viestintä joutuu ongelmien keskelle tahtomattaan. Valmistautuminen siis kannattaa!

 /media/henkilokuvat/henkilokuvat-2013/dsc_6900.jpg

Samuli Tursas

Artikkelin kirjoittaja on yksi Koodiviidakon perustajista, ja toiminut yrityksen toimitusjohtajana sen alusta (v. 2005) lähtien. Samulin oma tausta on ohjelmistojen suunnittelussa, ja hänellä on jo 15 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin ohjelmistoista sekä vahva näkemys digitaalisen markkinoinnin käytännön toteutuksesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Sisällöntuotanto haltuun: näin hyödynnät ja kierrätät olemassa olevaa sisältöä

Sisällöntuotanto ei ole pelkkää uusien sisältöjen luomista, vaan myös olemassa olevien sisältöjen monipuolista hyödyntämistä. Olemme koonneet sinulle kasan käytännön vinkkejä, joiden avulla voit ottaa vanhat hyvät sisällöt uudestaan hyötykäyttöön.

Lue lisää

GDPR: Miten valmistaudumme uuteen tietosuoja-asetukseen, ja mitä sinä voit tehdä?

Vuoden 2018 toukokuussa täytäntöön tuleva EU-tason tietosuoja-asetus puhututtaa jo nyt. Päätimme kirjoittaa juttusarjan, jossa annamme askel kerrallaan tietoa GDPR:stä ja siitä, kuinka sinä voit valmistautua muutokseen.

Lue lisää

Infograafi: Rakenna hyvä uutiskirje

Hyvin rakennettu uutiskirje on ytimekäs ja iskevä sekä vastaanottajalleen hyvin kohdennettu. Katso infograafista, kuinka rakennat parhaimman mahdollisen uutiskirjeen ja maksimoit sähköpostimarkkinointisi tehon.

Lue lisää

8 vinkkiä: näin personoit markkinointiviestisi

Sähköpostilaatikko täyttyy kymmenistä tai jopa sadoista markkinointiviesteistä. Tilanne on tuttu jokaiselle markkinoijalle. Kuinka saat omat viestisi erottumaan muiden joukosta?

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio myyntiorganisaation tukena

Perinteinen myynti kylmäsoittoineen ja sähköposteineen ei ole katoamassa minnekään mutta markkinoinnin automaation avulla voidaan tuottaa myyntiorganisaation tueksi huomattavasti aiempaa enemmän tietoa, jonka avulla kontaktoinnista tulee ajoitukseltaan ja sisällöltään tarkempaa.

Lue lisää