Kirjoitus

Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon

Ota yhteyttä
Verkkokauppiaat luottavat mainonnassa intuitioonsa sekä itse mitattuun tietoon Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki.

KTM Matti Pääahon Oulun yliopiston taloustieteelliselle tiedekunnalle tekemä Pro Gradu -tutkimus käsitteli verkkokauppiaiden mainostusta, mediavalintaa ja mediavalintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia mitkä mainoskanavat ja mediat ovat tärkeitä verkkokaupoille sekä selvittää, miten ja millä perustein kanavat on valittu käyttöön. Sähköpostitse ja verkkolomakkeella vastattuun kyselyyn osallistui 193 verkkokauppiasta.

Kyselyssä kerättiin tarkempaa tietoa vastaajien käyttämistä medioista ja mediavalinnan päätöksentekoon liittyvistä asenteista ja käytänteistä. Suosituimpia medioita olivat internet, aikakauslehti sekä sanomalehti. Internetin mainontamuodoista suosituimpia olivat hakusanamainonta, sähköpostimainonta ja sosiaalisen median mainonta.

Mainonnan suunnittelu on muuttunut myös verkkokauppiailla laskennallisemmaksi ja mitattavammaksi erilaisten tietojärjestelmien käyttöönoton myötä. Suomalaisista verkkokauppiaista internetissä toimivia tietojenkäsittelyjärjestelmiä mainonnan tukena käyttivät lähes kaikki. Myös kampanjoiden aikainen tiivis seuranta oli yleistä yli puolelle vastaajista. Omien seurantajärjestelmien tuottama tieto oli tärkeämpää ja se koettiin luotettavammaksi kuin esimerkiksi mainoskanavien ja medioiden antama informaatio.

Tärkeimpiä mediavalintaan liittyviä tekijöitä olivat kustannuksiin liittyvät tekijät, mainonnan tehoon liittyvät tekijät sekä median antama tieto kohderyhmästä. Kvantitatiiviset kriteerit olivat päätöksenteossa tärkeämpiä kuin kvalitatiiviset kriteerit. Tottumus ja intuitio olivat myös merkittävässä roolissa päätöksentekoa enemmistöllä vastaajista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää