Kirjoitus

PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista

Ota yhteyttä 2
PR ❤ SEO - 22 kohtaa jotka jokaisen tiedottajan tulisi tietää hakukoneoptimoinnista Opettele sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytä oikeita otsikkotyylejä, ja nimeä kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla. Opettele sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytä oikeita otsikkotyylejä, ja nimeä kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla.
Katso kuva Hyödynnä Google Analyticsiä seurataksesi, mistä kanavista ihmiset päätyvät sisältöjesi pariin. Hyödynnä Google Analyticsiä seurataksesi, mistä kanavista ihmiset päätyvät sisältöjesi pariin.

Aikoinaan hakukoneoptimointi oli yksinkertainen tekniikkalaji, jolla oli hyvin vähän tekemistä viestinnän kanssa. Sitä teki erillinen tiimi, jota tiedotusta hoitavat harvoin näkivät. Paljon suosittuja hakusanoja tekstissä, paljon linkkejä mistä tahansa verkossa oli yhtä kuin korkea sijoitus Googlen listoilla.

Nuo ajat ovat jo kaukana menneisyydessä. Google on jatkuvasti kehittänyt hakutoimintojaan vastaamaan paremmin tiedonhaun aitoja tarpeita ja taistelemaan sisällötöntä hakukoneoptimointia vastaan. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään Google rankaisee hakusanojen ylenmääräisestä viljelemisestä ja asiaankuulumattomista linkeistä. Sen sijaan aito, hyödyllinen ja pidetty sisältö, jota luotettavat tahot jakavat ja joka leviää laajasti, palkitaan.

Viestinnästä, tiedottamisesta ja sisällöntuotannosta vastaavista onkin tullut hakukonenäkyvyyden kannalta tärkeimpiä henkilöitä. Tämä tarkoittaa sitä, että SEO-tiimin ja viestintätiimin on toimittava läheisessä yhteistyössä – ja että molempien tulee ymmärtää toisiaan. Hakukoneoptimointi ilman laadukasta sisältöä on nykyään mahdotonta – mutta yhtä turhaa on laadukkaan sisällön luominen, jos sitä ei lue kukaan.

Tiedottaja, näin tuet hakukonenäkyvyyttä:

  1. Julkaiset lehdistötiedotteet myös verkossa – sekä omilla sivuilla että erilaisissa luotetuissa portaaleissa.
  2. Et kirjoita hakukoneille vaan lukijoille.
  3. Teet pitkäjänteistä työtä: Googlen algoritmit pitävät sisältöä tarjoavien sivustojen pitkäikäisyyttä, päivittyvyyttä ja luotettavuutta tärkeänä.
  4. Et poista vanhaa, edelleen hyödyllistä sisältöä verkosta.
  5. Jaat lehdistötiedotteitasi somessa laajasti ja mahdollistat niiden helpon jakamisen.
  6. Seuraat ajankohtaisia aiheita esimerkiksi mediaseurannan tai vaikkapa Google Trendsin avulla ja ratsastat kuumilla aiheilla osallistumalla keskusteluun omalla sisällölläsi.
  7. Puhuttaako jokin aihe, joka ei liity toimialaasi lainkaan? Luovuus palkitaan. Pääsisitkö mukaan keskusteluun esimerkiksi lanseeramalla aiheesta hyväntekeväisyyskampanjan?
  8. Selvität, millä hakusanoilla aiheistasi puhutaan, ja käytät niitä tekstissäsi – käytä apuna esimerkiksi Googlen Keyword Planneria, Keywordtool.io:ta tai yksinkertaista kikkaa: pyydä palautekyselyssä kuvailemaan yritystä kolmella sanalla.
  9. Opettelet verkkoon kirjoittamisen lainalaisuudet. Kirjoitat lyhyesti ja napakasti, käytät hakusanoja otsikoissa ja ingresseissä, pidät kappaleet lyhyinä ja suosit bulletlistoja, taulukoita ja kuvia.
  10. Opettelet sisällöntuotannon tekniset perusasiat. Käytät oikeita otsikkotyylejä työkalustasi, ja nimeät kuvat hakusanoilla, jotta ne löytyvät Google-haulla. Korosta tärkeät kohdat. Jos voit vaikuttaa sivujen osoitteisiin ja nimiin sivujen valikossa, varmistat että niissäkin on oikeat sanat. Et linkkaa ”lue lisää”, vaan mieluummin ”lue lisää tiedottamisen ja hakukoneoptimoinnin yhteistyöstä”.
  11. Muistat aina lisätä lehdistötiedotteisiin linkit.
  12. Käytät sisällöntuotantoon aikaa ja resursseja; rakennat online-brändiä johdonmukaisesti ja pitkällä tähtäimellä.
  13. Tiedät alasi verkkovaikuttajat, ja luot suhteita heihin: aktiivisiin twiittaajiin, bloggaajiin ja toimittajiin.
  14. Pyydät sisältöäsi julkaisevia linkittämään myös sivuillesi.
  15. Et pelkää Google Analyticsia, vaan seuraat, millainen sisältö toimii ja mistä sivuillesi tullaan.
  16. Teet hakukonemainontaa; Google AdWords on hyvä tapa selvittää, millä hakusanoilla sivuillesi tullaan.
  17. Huolehdit tiedotteiden jälkiseurannasta mediaseurannalla, sosiaalisen median seurannalla ja verkkosuorannan välineillä kuten Google Alertsilla.
  18. Seuraat erityisesti linkittömiä mainintoja yrityksestäsi tai brändistäsi ja pyydät linkitystä, jos sellainen puuttuu.
  19. Vakoilet, mikä kilpailijoilla toimii, ja teet lisää samaa, mutta paremmin.
  20. Opettelet, mikä toimii juuri sinulla, ja teet lisää samaa.
  21. Testaat, milloin ja mihin aikaan lehdistötiedote kannattaa julkaista. Se vaikuttaa paitsi läpimenoon, myös siihen, miten uutinen lähtee leviämään sosiaalisessa mediassa.
  22. Otat haltuun brändihakujesi ykkössivun – kun yrityksesi nimellä haetaan, onhan ensimmäinen hakusivu täynnä hakutuloksia laadukkaaseen sisältöön?

Haluatko lisää näkyvyyttä toiminnallesi? Tutustu hakukoneystävälliseen ePressi.com-tiedotejakelupalveluun

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Artikkelin kommentit (2)

02.11.2015

Mielenkiintoinen artikkeli

Hyvä artikkeli. Tuli itsellekin paljon uusia ideoita ja näkökulmia varsinkin linkittömien artikkelien seuraamisesta.

Ykköskohta kuitenkin särähti korvaan "julkaise... sekä omilla sivuilla että erilaisissa luotetuissa portaaleissa". Googletin vihaa kopiotua sisältöä. Ei siis kannata välttämättä ihan täysin sanasta sanaan julkaista samaa sisältöä muualla kuin omilla verkkosivuilla.

- Hakukonemaailma

02.11.2015

Kiitos palautteesta

Hei,

Mukava kuulla, että pidit artikkelista. Toit esiin oikein hyvän täsmennyksen ykköskohtaan liittyen. On toki hyvä huomioida se, että Google ei katso hyvällä täysin saman sisällön julkaisemista useilla eri sivustoilla. Sisällön kohdentaminen on aina hyväksi.

- Mari Maunu
  Koodiviidakko Oy

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää