Kirjoitus

Mitä tarkoittaa ketterä markkinoinnin automaatio?

Ota yhteyttä
Katso kuva Mitä tarkoittaa ketterä markkinoinnin automaatio? Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain.

Koodiviidakko oli näytteilleasettajana Wanhassa Satamassa järjestetyllä Markkinointiviestinnän viikolla, joka keräsi yhteen suuren joukon viestinnän ja markkinoinnin päättäjiä sekä käytännön tekijöitä eri aloilta. Tapahtumassa käydyissä keskusteluissa huomasimme, että markkinoinnin automaatio ja yksilön huomioiminen markkinointiviestinnässä kiinnostaa nyt yhä useampaa suomalaista yrityspäättäjää. Käsitteenä automaatio on kuitenkin yhä suhteellisen vieras. Vain harva ymmärtää mitä markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan ja miten sitä voitaisiin toteuttaa käytännön tasolla.

Yksilön huomioiminen segmentoinnin avulla ja sähköpostimarkkinoinnin personoinnilla on jo tuttua useille yrityksille ja brändeille. Jokainen meistä on joskus vastaanottanut sähköposteja perustuen asuinpaikkaamme, työnkuvaamme tai sukupuoleemme. Segmentoidun sähköpostimarkkinoinnin ongelma piilee kuitenkin siinä, että segmenttien määrän kasvaessa kokonaisuus tulee yrityksille aina monimutkaisemmaksi ja haastavammaksi hallita.

Kiteytettynä markkinoinnin automaatiossa on kyse teknologiasta, joka mahdollistaa automatisoidun yksilötason viestinnän segmenteille kohdennuksen sijaan. Automaatioteknologia perustuu erilaisten mikrosignaalien kuunteluun ja niiden laukaisemiin markkinointitoimenpiteisiin.

Markkinoinnin automaatioiden yleistymisen taustalla on kasvava paine tuottaa oikea-aikaista ja vastaanottajaa aidosti kiinnostavaa sisältöä sekä toisaalta resurssien säästäminen ja skaalaetujen hakeminen yritysten markkinointiviestinnässä. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönottoa jarruttaa kuitenkin se, että automaatioprojektit nähdään usein järeinä ja kankeina prosesseina. Massiivisten IT-projektien sijaan nyt haetaan ketteriä ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää suoraan yritysten markkinointi- ja viestintäosastoilla. Agile Marketing -käytänteet ovatkin yleistymässä voimakkaasti organisaatioissa, jotka edellyttävät nopeita tuloksia markkinoinniltaan.

Ketterän markkinoinnin automaation (Agile Marketing Automation) -lähestymistavassa automaation hyödyt tuodaan organisaatioon vaiheittain jatkuvasti yrityksen prosesseihin mukautuen. Liikkeelle lähdetään yksinkertaisista automatisoiduista viestiketjuista, jotka liittyvät johonkin asiakassuhteen kannalta tärkeään tapahtumaan (trigger). Näin toimimalla päästään nopeasti toteutuksen tasolle ja opitaan kokemuksen kautta.

Testaa markkinoinnin automaatiota käytännössä lataamalla Koodiviidakon ilmainen Sähköpostimarkkinoinnin opas – saat oppaan ladattuasi sähköpostiin sarjan tietylle aikavälille ajoitettuja automatisoituja viestejä.

Ota meihin yhteyttä, jos haluat keskustella tarkemmin markkinoinnin automaatiosta osana yrityksenne markkinointiviestintää.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää