Kirjoitus

Mitä jos ostosten tekeminen olisi yhtä vaikeaa ruokakaupassa kuin verkossa?

Ota yhteyttä
Mitä jos ostosten tekeminen olisi yhtä vaikeaa ruokakaupassa kuin verkossa? Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla. Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla.

Erittäin tärkeä osa onnistunutta verkko-ostoskokemusta on itse ostamisen helppous. Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla. Yleisiä verkkokaupassa esiintyviä ostoesteitä ovat esimerkiksi:

  • Verkkokauppa ei ole visuaalisesti miellyttävä tai tuotteet ja tarjoukset ovat huonosti näkyvillä.
  • Tuotteet on vaikea löytää: niiden kategoriajako on ostajalle vieras tai tuotteet eivät löydy niillä hakusanoilla, joita ostaja käyttää.
  • Verkkokaupan toiminnallisuudet eivät ole teknisesti hyvällä tasolla: sivut latautuvat hitaasti tai verkkokauppa "bugittaa". Ostoprosessi ei suju jouhevasti.
  • Tuotteiden kuvat ja kuvaukset ovat kehnolla tasolla tai hinnoittelu liian monimutkaista. Ostaja ei löydä kaikkea tarvitsemaansa tietoa.
  • Tuki on huonosti saatavilla: jos ostajalle tulee kysyttävää, verkkokauppa ei tarjoa Online Chattia tai muuta helppoa ja nopeaa tapaa löytää vastausta. Jos ostaja on epävarma, ostos jää helposti kokonaan tekemättä.
  • Ostaja kokee liikaa häiriöitä. Jatkuva muiden tuotteiden tyrkyttäminen, pop-upit tai lisätarjoukset voivat aiheuttaa vastareaktion. Lisämyynnin tulisi tapahtua tyylillä ja sopivassa vaiheessa ostoprosessia.
  • Checkout eli varsinaisen ostoksen loppuun suorittaminen on tehty liian vaikeaksi: ostaja joutuu käymään läpi liian monta vaihetta ennen varsinaista ostoa tai halutut maksutavat eivät ole saatavilla.

Valitettavasti yhä nykyäänkin useat verkkokaupat on rakennettu liian teknisestä näkökulmasta eikä käyttäjäkokemukseen ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Verkkokaupan käytön tulisi aina olla helppoa sekä verkkokaupan ylläpidosta vastaavalle henkilölle että loppuasiakkaalle.

ViidakkoStore-alusta on kehitetty alusta alkaen myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Ostoprosessin helpottamiseksi alustaamme on kehitetty muun muassa niin sanottu One page checkout System, jonka avulla ostoprosessi suoritetaan yhdellä ainoalla sivulla ilman välivaiheita tai sivulta toiselle siirtymistä. Asiantuntijoidemme kanssa yhteistyössä mietittynä verkkokauppaan saadaan kaikki sille tärkeimmät toiminnallisuudet ja integraatiot sekä maksutavat ja haluttu ulkoasu - ostajaa unohtamatta.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

Googlen toteuttamat videot valaisevat mainiosti verkko-ostoksiin liittyviä ongelmia. Videoissa leikitellään ajatuksella: mitä jos ostoksiaan ruokakaupassa tekevä kohtaisi oikeassa elämässä samanlaisia haasteita kuin verkkoympäristössä usein kohdataan?

Video 1: Millaiset asiat häiritsevät ostopäätöksen tekoa?

Video 2: Kuinka vaikeaa oikean tuotteen löytäminen voi olla?

Video 3: Kuinka helppo varsinainen ostotapahtuma on?

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2018 [+infograafi]

Näin vuoden alkumetreillä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja katsoa, miltä ympäröivä digimaailma näyttää juuri nyt. Käymme artikkelissamme läpi vuoden 2018 merkittävimmät digitaalisen markkinoinnin trendit ja muutosvoimat. Bonuksena löydät artikkelin lopusta infograafin, joka kokoaa yhteen kaikki 21 digitaalisen markkinoinnin trendiä.

Lue lisää

Markkinoinnin automaation hyödyt numeroina

Markkinoinnin automaatiota hyödynnetään yhä useammissa yrityksissä ja moni vielä harkitsee. Automaatiota pidetään yleisesti liiketoimintaa tehostavana ja resursseja säästävänä markkinoinnin keinona, mutta mitä sanovat tutkimukset? Kannattaako markkinoinnin automaatio?

Lue lisää

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää