Kirjoitus

Analytiikka mediaseurannassa

Ota yhteyttä
Analytiikka mediaseurannassa Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään.

Useimmiten mediaseurannan tavoitteena on ajankohtaisten aiheiden seuraaminen journalistisessa ja sosiaalisessa mediassa, jotta seurantaa hyödyntävä organisaatio pysyy ajan tasalla toimialansa muutoksista. Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään ja he voivat suunnitella viestintä- ja markkinointitoimensa tämän tiedon perusteella.

Yleisin tapa toteuttaa mediaseurantaa on seurata tietyn aihepiirin uutisia ja sosiaalisen median julkaisuja avainsanojen avulla. Mediaseurantatyökalut keräävät datan organisaatioiden käyttäjätileille ja, mikäli näin halutaan, lähettävät tiedon sähköpostiraportteina tai koostavat sen syötteenä esimerkiksi organisaation verkkosivulle tai intranettiin. 

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista ja välittää tämän tiedon eteenpäin sitä tarvitseville henkilöille.

Kerätty tieto hyötykäyttöön

Yksinkertaisimmassa muodossaan mediaseurantapalvelu tekee juuri tätä: kerää olennaisen tiedon ja säilyttää sen, jotta datan pariin voi palata aina tarvittaessa. Hyvin toimiva mediaseurantapalvelu auttaa organisaatioita säästämään aikaa ja resursseja sekä antaa mielenrauhan käyttäjille, kun he voivat luottaa siihen, että palvelu kerää heille kaiken olennaisen tiedon käyttöönsä.

Samaan aikaan on kuitenkin myös olennaista, että kerättyä tietoa hyödynnetään tehokkaasti. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Täällä Koodiviidakolla olemme huomanneet, että tarve rikastetulle tiedolle kasvaa jatkuvasti. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Mediaseurannan analytiikka

Mediaseurantapalvelun analyysityökalut voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: määrällinen analyysi ja laadullinen analyysi.

Määrällisen analyysin työkalut kertovat:

Tietyn aikavälin kaikki osumat

  • Mistä osumat tulivat tietyllä aikavälillä
  • Mitkä osumat aiheuttivat erityisiä piikkejä näkyvyydessä

Journalistiset mediat, joista saatiin eniten osumia

  • Mitkä mediat kirjoittavat eniten organisaatiostasi, toimia-alastasi tai kilpailijoistasi

Sosiaalisen median kanavat, joista saatiin eniten osumia

  • Missä sosiaalisen median kanavissa puhutaan eniten organisaatiostanne ja kilpailijoistanne
  • Missä sosiaalisen median kanavissa organisaationne kannattaa eniten vaikuttaa

Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat

  • Ketkä henkilöt tai organisaatiot ovat kaikista vaikutusvaltaisimpia sosiaalisessa mediassa

Laadullisen analyysin työkalut kertovat:

Osumien äänensävy

  • Mikä on uutisten äänensävy: puhutaanko teistä positiiviseen, negatiiviseen vai neutraaliin sävyyn?

Hakusanat

  • Tietyille hakusanoille voidaan tehdä erillisiä analyysejä, jotta saavutettua näkyvyyttä voidaan ymmärtää paremmin

Aihealueet ja kategoriat

ViidakkoMonitor on markkinoiden edistyksellisin mediaseurantapalvelu. ViidakkoMonitorin avulla voit seurata medioita kokonaisvaltaisesti sekä hakusanojen että myös semanttisen seurannan avulla. Tarjoamme asiakkaillemme myös analytiikkatyökaluja, joiden avulla tietoa pystyy käsittelemään helposti ja vaivattomasti.

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/lauri-sainio2.jpg

Lauri Sainio
Avainasiakkuuspäällikkö

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Lauri haluaa auttaa ja tukea viestinnän ammattilaisia saamaan parhaan hyödyn irti mediaseurannasta ja tiedotejakelusta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää

5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon

Verkkosivulta ladattava PDF-muotoinen vuosikertomus on ollut kuvioissa jo pitkään, mutta erityisesti verkkoon suunniteltu, julkaisujärjestelmän päälle rakennettu toteutus tarjoaa huomattavasti paremman käyttö- ja lukukokemuksen. Kokosimme 5 tärkeintä syytä, miksi vuosikertomus tulisi viedä verkkoon.

Lue lisää

Tutkimus: Kuinka linkkien sijainti vaikuttaa uutiskirjeen CTR:ään?

Voidaanko analytiikalla saada tietoa siitä, mihin lukijan huomio ohjautuu sähköpostimarkkinoinnissa? Mihin CTA tai Lue lisää -linkki tulisi sijoittaa ja kuinka se vaikuttaa uutiskirjeiden klikkimääriin eli CTR:ään? Näitä asioita miettivät apulaisprofessori Ashish Kumar Aalto-ylipiston kauppakorkeakoulusta ja markkinoinnin professori Jari Salo Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta.

Lue lisää

Ostoprosessi murroksessa - saatatko asiakkaasi perille ostajan polulla?

Helmikuussa avasimme blogissamme käsitettä omnichannel-markkinointi, jonka yksi tärkeimmistä osa-alueista on asiakkaan digitaalisen matkan kartoittaminen ja markkinointikanavien roolien määrittäminen. Tässä kuussa katsomme, miltä digitaalinen ostoprosessi näyttää.

Lue lisää