Kirjoitus

Analytiikka mediaseurannassa

Ota yhteyttä
Analytiikka mediaseurannassa Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään.

Useimmiten mediaseurannan tavoitteena on ajankohtaisten aiheiden seuraaminen journalistisessa ja sosiaalisessa mediassa, jotta seurantaa hyödyntävä organisaatio pysyy ajan tasalla toimialansa muutoksista. Onnistuneen mediaseurannan kautta organisaatiot voivat luottaa siihen, että heillä on aina tuoreimmat tiedot käytössään ja he voivat suunnitella viestintä- ja markkinointitoimensa tämän tiedon perusteella.

Yleisin tapa toteuttaa mediaseurantaa on seurata tietyn aihepiirin uutisia ja sosiaalisen median julkaisuja avainsanojen avulla. Mediaseurantatyökalut keräävät datan organisaatioiden käyttäjätileille ja, mikäli näin halutaan, lähettävät tiedon sähköpostiraportteina tai koostavat sen syötteenä esimerkiksi organisaation verkkosivulle tai intranettiin. 

Mediaseurantapalvelun avulla organisaatio voi helposti pysyä ajan tasalla toiminnalleen tärkeistä aiheista ja välittää tämän tiedon eteenpäin sitä tarvitseville henkilöille.

Kerätty tieto hyötykäyttöön

Yksinkertaisimmassa muodossaan mediaseurantapalvelu tekee juuri tätä: kerää olennaisen tiedon ja säilyttää sen, jotta datan pariin voi palata aina tarvittaessa. Hyvin toimiva mediaseurantapalvelu auttaa organisaatioita säästämään aikaa ja resursseja sekä antaa mielenrauhan käyttäjille, kun he voivat luottaa siihen, että palvelu kerää heille kaiken olennaisen tiedon käyttöönsä.

Samaan aikaan on kuitenkin myös olennaista, että kerättyä tietoa hyödynnetään tehokkaasti. Pelkästään tiedon keräämisellä ei ole yksistään mitään arvoa, vaan arvokas data täytyy valjastaa hyötykäyttöön. Täällä Koodiviidakolla olemme huomanneet, että tarve rikastetulle tiedolle kasvaa jatkuvasti. Datan syvällinen analysointi ja ymmärtäminen on koko ajan yhä tärkeämpää.

Mediaseurannan analytiikka

Mediaseurantapalvelun analyysityökalut voidaan karkeasti jakaa kahteen osaan: määrällinen analyysi ja laadullinen analyysi.

Määrällisen analyysin työkalut kertovat:

Tietyn aikavälin kaikki osumat

  • Mistä osumat tulivat tietyllä aikavälillä
  • Mitkä osumat aiheuttivat erityisiä piikkejä näkyvyydessä

Journalistiset mediat, joista saatiin eniten osumia

  • Mitkä mediat kirjoittavat eniten organisaatiostasi, toimia-alastasi tai kilpailijoistasi

Sosiaalisen median kanavat, joista saatiin eniten osumia

  • Missä sosiaalisen median kanavissa puhutaan eniten organisaatiostanne ja kilpailijoistanne
  • Missä sosiaalisen median kanavissa organisaationne kannattaa eniten vaikuttaa

Sosiaalisen median mielipidevaikuttajat

  • Ketkä henkilöt tai organisaatiot ovat kaikista vaikutusvaltaisimpia sosiaalisessa mediassa

Laadullisen analyysin työkalut kertovat:

Osumien äänensävy

  • Mikä on uutisten äänensävy: puhutaanko teistä positiiviseen, negatiiviseen vai neutraaliin sävyyn?

Hakusanat

  • Tietyille hakusanoille voidaan tehdä erillisiä analyysejä, jotta saavutettua näkyvyyttä voidaan ymmärtää paremmin

Aihealueet ja kategoriat

ViidakkoMonitor on markkinoiden edistyksellisin mediaseurantapalvelu. ViidakkoMonitorin avulla voit seurata medioita kokonaisvaltaisesti sekä hakusanojen että myös semanttisen seurannan avulla. Tarjoamme asiakkaillemme myös analytiikkatyökaluja, joiden avulla tietoa pystyy käsittelemään helposti ja vaivattomasti.

 /media/henkilokuvat/pr-cloud/lauri-sainio2.jpg

Lauri Sainio
Avainasiakkuuspäällikkö

Lauri (@lsainio) työskentelee Koodiviidakolla PR Cloudin mediaseuranta- ja tiedotejakelupalveluiden myynnin ja koulutuksen parissa. Lauri haluaa auttaa ja tukea viestinnän ammattilaisia saamaan parhaan hyödyn irti mediaseurannasta ja tiedotejakelusta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

GDPR sähköpostimarkkinoijalle – mikä muuttuu?

Miten EU:n yleinen tietosuoja-asetus vaikuttaa sähköpostimarkkinointiin, ja kuinka pureskelemme asiaa Postiviidakko-järjestelmässä?

Lue lisää

Kuinka yritykset hyötyvät markkinoinnin automaatiosta?

Koodiviidakko toteutti toukokuussa 2017 kansainvälisen kyselytutkimuksen markkinoinnin automaatiosta. Kysely suunnattiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille, ja siihen vastasi yhteensä 421 yritysedustajaa.

Lue lisää

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää