Vinkki

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Ota yhteyttä
Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia Väreillä on eri merkityksiä eri kulttuureissa. Markkinoijan on siis syytä ottaa huomioon kuluttajiensa värimieltymykset.

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut. Jotta tiedät, mikä on visuaalisesti kannattavaa tällä hetkellä, kannattaa seurata sosiaalisen median ja markkinoinnin trendejä.

Digitaalinen markkinointi käyttää pääosin visuaalisia ärsykkeitä ja se näkyy myös entistä vahvemmin kuluttajan arjessa, esimerkiksi kotona internetiä selaillen. Koska digitaalista markkinointia on nykyään mahdollista tehdä helposti ja edullisesti – kännykkäkameroidenkin kuvanlaatu voi riittää useisiin markkinointitarkoituksiin ja kuvankäsittelyohjelmia on saatavilla myös ilmaiseksi – voi tästä merestä olla haastavaa erottua edukseen.

Onnistuaksesi visuaalisesti markkinoinnissa, on sinun löydettävä oikeanlainen sisältö ja vuorovaikuttamisen keino, joka tehoaa kuluttajiin. Esimerkiksi videot ja animoidut GIF-kuvat mahdollistavat monipuolisen ja elävän visuaalisen markkinoinnin.

Visuaalisuus on tuottavaa digimaailmassa:

Muista tarinankerronta

Pelkästään visuaalisesti miellyttävä sisältö harvemmin riittää yksinään, vaan sisällön taustalla olevat tarinat ovat myös tärkeitä. Kuluttajia kiinnostaa matkasi alkutaipaleelta tähän päivään, kokemuksesi ja menestymisesi salaisuus. Tarinankerronnalla tuot palvelusi lähemmäksi kuluttajia ja herätät brändisi eloon. Se auttaa viemään yrityksesi viestin helpommin perille.

Välttyäksesi tarinankerronnan juoksuhiekalta ota huomioon yleisösi: minkälainen on kuluttajakuntasi? Mitkä ovat heidän kokemuksensa? Pyri vetoamaan tarinallasi lukijoiden tunteisiin. Visuaalisuus helpottaa viestisi perille viemistä: kuvien ja videoiden avulla luot tunnelman tarinan ympärille sekä samalla luot yrityksesi imagoa.

Kerro, miksi yrityksesi on olemassa, ja minkä takana seisot. Mieti, mitä lukijat haluavat tietää yrityksesi matkasta markkinoiden tietoisuuteen: mistä liaaneista kannatti pitää kiinni tai päästää irti? Aitoudella ja inspiroivalla asenteella vaikutat lukijoihin.

Vuorovaikuttava sisältö on seuraava askel digitaalisessa tarinankerronnassa. Kun käytät animaatioita ja kohdistat sisältösi oikein, voit luoda joustavan kokemuksen lukijoillesi. Toisin sanoen he, jotka kulkevat kello edellä, voivat hypätä haluamansa kohdat yli ja haukata vain palasen sisällöstä. Toisaalta taas he, joilla on enemmän aikaa käytettävissään, voivat uppoutua aiheeseen askel askeleelta. Sen sijaan, että pakottaisit lukijat joko nopeaan sisällön silmäilyyn tai ainoastaan suureen informaatiopläjäykseen, voit tarjota molemmat vaihtoehdot ja jotain siltä väliltä.


Kuva: Hotelli Pohjanhovi on toteuttanut verkkosivullaan tarinankerrontaa aikajanalla, jossa on mielenkiintoista tietoa hotellin käännekohdista.

Värikästä visuaalisuutta

Värivalinnoilla on suuri rooli visualisoinnissa. Erityisesti markkinoinnissa on syytä ottaa huomioon kuluttajien värimieltymykset, mutta myös värien kulttuuri Suomessa ja maailmalla sekä värien symboliikka. Jos on tarkoituksena saada tuote erottumaan muista edukseen kymmenien torikojujen keskeltä, on syytä perehtyä siihen, kuinka värivalinnat saattavat vaikuttaa kuluttajien käytökseen. Kokosimme pikaiset niksit väreistä Lauramaine Laineen opinnäytetyötä "Värien viestit" hyödyntäen:

Maailman värisymboliikan pikakurssi:

  • Punainen on tärkeä väri kristinuskossa ja se muun muassa symbolisoi verta ja marttyyriutta. Punainen liitetään usein myös jouluun vihreän ohella. Islamilaisessa traditiossa punainen kuvastaa tulta ja itämaissa se on yleinen väri hääseremonioissa.
  • Sininen on sekä kristinuskolle että islaminuskolle olennainen väri: Neitsyt Maria nähdään usein siniseen pukeutuneena ja islamissa sininen kuvastaa maata.
  • Keltainen kuvastaa usein toivoa ja islamilaisessa perinteessä ilmaa.
  • Musta liitetään usein suruun, kuolemaan ja pahuuteen.
  • Valkoinen on länsimaissa puhtauden ja neitsyyden väri, mutta Aasiassa myös surun väri.

Värit visuaalisessa suunnittelussa:

  • Punainen on tehokas korostusväri. Kirkkaat sävyt kuvastavat energisyyttä ja tummemmat punaisen sävyt kuvastavat eleganssia.
  • Sinisen sävyjä voi käyttää useaan tarkoitukseen: vaaleat sävyt rauhoittavat ja kirkkaat sävyt tuovat mukanaan energiaa. Tummat sävyt korostavat vahvuutta ja luotetavuutta. 
  • Kirkas keltainen on piristävä ja iloinen väri. Tummemmat ja kultaiset sävyt viestivät arvokkuutta ja pysyvyyttä. 


Kuva: Punainen ja sininen ovat brändäyksessä usein käytettyjä värejä niihin liittyvien konnotaatioiden vuoksi.

Värikonnotaatiot:

  • Punainen: kilpailuhenkisyys ja voitontahto, menestyminen, sekä elämän että kuoleman väri, rakkaus, intohimo, seksikkyys
  • Sininen: arvo, laatu, kestävyys, voima ja auktoriteetit, luotettavuus, mielenrauha ja tyytyväisyys
  • Keltainen: saavutushakuisuus, kunnianhimo, optimismi, ystävällisyys, luovuus, irrationaalisuus
  • Vihreä: luonto, ekologisuus
  • Violetti: arvokkuus, kuninkaallisuus

Väriyhdistelmistä:

  • Vastavärit korostavat toisiaan: keltainen ja violetti, vihreä ja punainen ja elokuvissakin käytetty oranssi ja turkoosi. Vihreä ja punainen on tosin hieman riskialtis yhdistelmä, sillä se liitetään myös vahvasti jouluun.
  • Keltaisen ja punaisen yhdistelmä mielletään usein halvaksi.
  • Suomessa valkoisen ja sinisen yhdistelmä kuvastaa isänmaallisuutta.
  • Brändäyksessä yleisimmin käytetyt värit ovat punainen ja sininen: punaiseen liittyy vahvuus, kun taas siniseen luotettavuus.
  • Kirkas vihreä yhdistettynä mustaan ja valkoiseen on raikas, mutta hienostunut yhdistelmä. Jos brändisi korostaa luontoa ja ympäristöä, on luontevaa käyttää vihreän sävyjä. 
  • Värivalinnoilla on mahdollista asettaa yritys tiettyyn asemaan, kuten esimerkiksi luoda mielikuvaa uudistajana, kapinallisena tai luonnon puolestapuhujana.


Kuva: Karl Fazerin ihastus Suomen luontoon antoi nimen Fazerin siniselle suklaalle. Sininen yhdistetään luotettavuuteen ja arvokkuuteen, mutta Suomessa myös itsenäisyyteen.

Digitaalisen visualisoinnin keinoja

Vaikka visuaalisen linjan tulisi olla yhtenäinen, niin monilla yrityksillä on myös eri kohderyhmiä, joille visuaalinen materiaali on erilaista, kuten esimerkiksi pankit, sijoittajat ja nuoret. On siis tärkeää käyttää erilaisia digitaalisen visualisoinnin keinoja markkinoinnissa.

Digitaalisen visualisoinnin keinoja:

  • Valokuvat
  • Grafiikka (infograafit, vektoritaide)
  • Ikonit
  • Videot
  • Layoutit (sivujen ja oppaiden sommittelu)

Valokuvat

Jos visualisoinnissa käyttää valokuvia, kannattaa miettiä, mitä kuvilla haetaan? Halutaanko markkinoida yritystä rennosti vaiko viestiä luksusta? Nykyään käyttökelpoisia kuvia pystyy ottamaan esimerkiksi omalla puhelimellaan, jolloin kuvamateriaalia on saatavilla nopeasti, itse tilanteista ja oikeista ihmisistä. Visuaalinen markkinointi on tullut tällä tavalla ainakin Suomessa lähemmäksi ihmistä.

Kuvien merkitys on jatkuvasti korostunut mielikuvien luojana ja viestijänä, mihin viittaa sekin, että kuvahaut Googlessa lisääntyvät. Siksi on syytä tehdä kuvat teknisesti oikein eli nimetä kuvat ja laittaa niihin kuvaustekstit.

Kannattaako kuvia muokata edustavammiksi? Valokuvien vahva käsittely katsotaan toisinaan valehteluksi, mutta usein on myös tarpeen parantaa kuvien laatua muokkaamalla esimerkiksi valoisuutta, kontrastia tai linssivääristymiä. Valokuvien parantelu on esimerkiksi kauneuteen liittyvillä aloilla normaali toimenpide, mutta joillakin aloilla, kuten IT-alalla, vahvaa muokkaamista pidetään jopa törkeänä.

On myös hyvä miettiä, käytätkö visualisoinnissa itse ottamiasi kuvia, valokuvaajaa vai kuvapankkikuvia. Valokuvaajan avulla saat taatusti laadukkaita kuvia ja pystyt tuomaan esille yrityksesi kasvoja, kun taas pelkästään kuvapankkikuvia käyttämällä saatat vaikuttaa epäaidolta tai jopa tylsältä. Toisaalta kuvapankkikuvat ovat helppokäyttöisiä ja varmasti edullisempia, kuin ammattivalokuaaja. Käyttämällä laadukkaita kuvia yrityksestäsi yhdessä kuvapankkikuvien kanssa voit tuoda esiin yrityksesi luonnollista ilmettä, mutta myös tehdä verkkosivustostasi visuaalisesti miellyttävän.

Valokuvauksessa kannattaa kiinnittää kuvaa ottaessa tai rajattaessa huomiota kuvan asetelmaan. Käytä kuvassa esiintyviä luonnollisia linjoja suuntaamaan katse valokuvan sisään. Vinojen linjojen avulla saat liikkuvuutta kuvaan. Käytä kohteesi rajaamiseen luonnollisia kehyksiä, kuten esimerkiksi ikkunoita tai ovia ja muista, että symmetria miellyttää silmää ja tekee kuvasta tasapainoisen.

Kuva: Kultainen leikkaus on yksi kaikkien visuaalisten taiteiden kulmakivistä (kuva: John Lemieux)

Grafiikka ja videot

Visuaalisin keinoin voi välittää myös tietoa. Infograafin avulla on mahdollista opettaa ja levittää tietoa näppärästi ja viihdyttävästi sekä huomiota herättävästi. Infograafit sisältävät usein lukuja havainnollistamisen helpottamiseksi. Tilastot, luvut ja hahmottamista helpottavat kuvat on sijoitettu yhdelle ”taululle”, josta ne on helppo silmäillä.

Animoidut videot ja kuvat ovat erinomaisia visuaalisia keinoja esitellä yritystä, tuotteita tai esimerkiksi opettaa tuotteen käyttöä. Yleisin käytössä oleva animoitu kuvamuoto on GIF. Hyvällä maulla toteutetut animoinnit saattavat kasvattaa yrityksen imagoa, mutta kannattaa muistaa tehdä tämä maltillisesti. Liiallinen liike ja säihke voi taas karkottaa ihmisiä.

Visuaalisuus on hyvä ottaa huomioon niin uutiskirjeissä kuin verkkosivuilla. Visuaalisen sisällön lisäksi kannattaa panostaa mobiilioptimointiin, jotta verkkosivusi näyttävät hyvältä kaikilla alustoilla. Postiviidakon avulla toteutat helposti visuaaliset uutiskirjeet ja Sivuviidakon avulla muodostat kätevästi mobiilioptimoidut verkkosivut. Ota yhteyttä ja autamme mielellämme digitaaliseen markkinointiin ja sisältöön liittyvissä asioissa!

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää