Vinkki

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Ota yhteyttä
Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta Sähköpostipalvelimien tarjoajat pitävät huolta siitä, ettei turha spam täytä postilaatikkojamme, mutta spam-filterit voivat suodattaa myös tavallisia uutiskirjeitä.

Sähköpostimarkkinointi on taitolaji, jolla on oikein tehtynä markkinoinnin kirkkaasti korkein ROI. Samalla se on markkinoinnin osa-alue, jossa laadukkaalla tekemisellä ja työkalujen valinnalla on erityisen tärkeä merkitys.

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on kirjeiden läpimenon varmistaminen. Sähköpostimarkkinoinnin läpimenoprosentti ei ole koskaan täysi 100 – tuskin kukaan haluaisi sen niin kaikkien kohdalla olevankaan, muutoinhan postilaatikkomme olisivat roskaa tulvillaan. Sähköpostipalvelimien tarjoajat pitävät huolta siitä, ettei turha spam täytä postilaatikkojamme, ja että tietomme ovat turvassa.

Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa uutiskirjeen läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

1. Valitse kumppanisi tarkoin

Kaikki alkaa sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajan valitsemisella. Jokaisella toimijalla on omat tapansa toimia, ja joillain parempi läpimenoprosentti kuin toisilla. Karkeasti arvioituna toimijat, joilla on oma erityinen deliverability-tiiminsä, joka voi tarkastella yksittäistä asiakasta yksilönä ja vaikuttaa tämän läpimenoon, ovat vahvemmilla kuin esimerkiksi online-työkalut, joihin voi rekisteröityä kuka vain. Tuoreita tilastoja eri palveluntarjoajien läpimenoprosenttien eroista löytyy helposti hakukoneilla, ja niitä julkaisee esimerkiksi eConsultancy.

Yksi kysymys, joka kannattaa palveluntarjoajaa valitessa itselleen esittää, on: kenelle soitan, jos tarvitsen apua – vai onko sitä ylipäänsä saatavilla? Koodiviidakossa työskentelee erillinen Deliverability-asiantuntijatiimi, joka varmistaa, että viestien perillemeno tapahtuu luotettavasti. Tiimin vastuulla on varmistaa, että palvelimet, viestien sisältö ja rekisterit ovat kaikki kunnossa.

2. Kerää laadukas sähköpostirekisteri

Ostolistojen aika on ohi, ja ammattitaitoinen markkinoija kerää vastaanottajalistansa itse mm. verkkosivujen uutiskirjeen tilauslomakkeella. Ostolistat ovat haitallisia paitsi siksi, että ne saattavat sisältää spam trap -osoitteita, myös koska niiden vastaanottajat eivät ole kiinnostuneita viesteistäsi – mikä taas heikentää avaus- ja klikkausprosentteja ja siten viestien läpimenoa. Lue täältä 31 + 31 vinkkiä hyvän vastaanottajalistan keräämiseksi.

3. Käytä hetki domain-asetuksiin

Sähköpostimarkkinoinnin työkalut käyttävät omia palvelimiaan, mutta useimmiten viestit lähetetään yrityksen nimellä ja domaineilla. Tällöin palvelimille kannattaa “antaa lupa” lähetyksiin domainin asetuksissa DomainKeys Identifier Mail (DKIM) ja Sender Policy Framework (SPF) -asetuksilla.

Joskus kannattaa harkita myös omaa domainia lähetyksiä varten, jos asetuksia ei voi asettaa yrityksen päädomainin yhteyteen. Olennaista on tällöin huomioida, että uusi domain tulee rekisteröidä pari viikkoa ennen ensimmäistä lähetystä, ja että uutiskirjeen tilaus- ja peruutussivujen domain on sama kuin sähköpostilähetysten.

Ammattimainen sähköpostimarkkinointityökalun tarjoaja osaa neuvoa ja auttaa, miten nämä asetukset tehdään, ja ne ovat IT:lle useimmiten minuuttien pikkuhomma. He myös pitävät huolta, että asetuksesi pysyvät ajan tasalla, jos palvelimien vaatimukset muuttuvat.

4. Käytä aitoja sähköpostiosoitteita

Käytä aina lähettämiseen, vastausviestien reply-to -osoitteeksi sekä lomaviestien vastaanottamiseen aitoja sähköpostiosoitteita, älä koskaan esimerkiksi “no-reply@" -osoitteita.

5. Hallitse bouncet ja autoresponderit

Moderneissa sähköpostimarkkinoinnin työkaluissa on mahdollisuus säätää asetuksia niin, ettei lähetettävään osoitteeseen palauteta automaattisia viestejä – mikä onkin kätevää: harva haluaa tuhatta lomaviestiä sähköpostiinsa. Jotkin palvelimet kuitenkin tulkitsevat tämän merkiksi massaviesteistä ja potentiaaliseksi spämmiksi. Lomaviestejä ja muita automaatti-ilmoituksia varten kannattaakin perustaa oma sähköpostilaatikkonsa, johon nämä viestit ohjataan.

6. Tarjoa laadukasta sisältöä

Olennaisinta on, että luot säännöllistä, laadukasta, vastaanottajiasi kiinnostavaa sisältöä. Hyvään sisältöön kuuluu paitsi mielenkiintoinen tieto, myös laadukas tekninen ja graafinen toteutus ja esimerkiksi mobiilitoimivuus. Kysy siksi vastaanottajiltasi säännöllisesti palautetta, ja muuta sisältöä sen mukaan. Seuraa myös raporteista, mitkä viesteistäsi ovat kiinnostaneet eniten ja mitkä vähiten. OTR- ja CTR- eli avaus- ja klikkausprosentteja seuraamalla näet, vastaako sisältösi odotuksia. Hyvät luvut kertovat myös palvelimien ylläpitäjille ja muille portinvartijoille, että olet oikealla asialla.

7. Noudata uutiskirjeiden teknisiä lainalaisuuksia

On olennaista, että sisällön luominen on tehty teknisesti oikein. Esimerkiksi sähköpostiviestien lähettäminen pelkkänä yhtenä suurena kuvana on menneisyyttä. Tekstin tulee olla aitoa, kirjoitettua tekstiä, ja kuvana tulee esittää vain aitoja kuvia, jotka eivät sisällä tekstiä. Pidä myös huolta, että tekstin ja kuvien suhde on oikea: liian kuvapainotteiset viestit tulkitaan helposti spämmiksi. Monissa työkaluissa on mukana spam filter -analyysi, joka muistuttaa, jos kuva/tekstisuhteesi on huono.

Liian suuret liitteet vaikeuttavat myös läpimenoa, mutta spam filter kertoo lähetysvaiheessa, jos viestin koko on liian suuri. Monet palveluista myös pienentävät halutessasi automaattisesti kuvien kokoa optimaaliseksi.

8. Viesti säännöllisesti

Roskapostittajat lähettävät tyypillisesti suuria, epäsäännöllisiä lähetyksiä. Jatkuvasti, johdonmukaisesti ja tasaisesti viestejä lähettävä markkinoija erottuu joukosta selkeästi. Maineen kertymisen vuoksi on tärkeää, että kun aloitat sähköpostimarkkinoinnin, jatkat sitä säännöllisesti – esimerkiksi kuukausittaisen kirjeen muodossa.

9. Seuraa unsubscribe-määriä ja -syitä

Pysy kartalla siitä, poistutaanko vastaanottajalistoiltasi, tai ilmoitetaanko viestejäsi spämmiksi. Mitä useampi niin tekee, sitä huonompi maine sinulla on lähettäjänä. On itsestään selvää, että jokaisessa sähköpostimarkkinoinnin viestissä tulee olla mahdollisuus kirjautua pois vastaanottajalistalta, mutta varmista myös, että tällöin kysytään syy. Näin pysyt mukana siinä, miksi menetät lukijoita: koetaanko viestit spämmiksi, vai eikö sisältö enää kiinnosta.

Kuva: On olennaista tietää, ovatko viestisi toivottuja vai eivät – ja mistä syistä. 

10. Pidä listasi puhtaana

Suuret, epäaktiiviset vastaanottajarekisterit ovat uhka sähköpostimarkkinointisi läpimenolle, ja monella sähköpostimarkkinoinnin tarjoajalla myös turha kuluerä. Varmista, että työkalusi poistaa virheelliset sähköpostit listoilta automaattisesti tietyn ajan/lähetysyrityksien määrän jälkeen.

Tee säännöllisesti myös puhdistuskampanja, jossa pyydät tilaajia ilmaisemaan kiinnostuksensa saada viestejä jatkossakin. Tämän voi tehdä esimerkiksi automaattisena drip-kampanjana, jossa on hyvin houkuttelevia viestejä, joihin jokaisen edes kohtuullisesti kiinnostuneen voi odottaa reagoivan. Drip-kampanjan viimeinen viesti voi olla pahoitteluviesti siitä, että tiet ovat erkanemassa ja kehotus palata takaisin, jos kiinnostus uudelleen herää – minkä jälkeen vastaanottaja poistuu automaattisesti listoilta.

Mikäli listasi koko sallii, kannattaa esimerkiksi lomaviestit ja “en enää työskentele täällä” -automaattiviestit käydä sähköpostilaatikosta manuaalisesti läpi ja poistaa ne listoilta. Useimmat sähköpostijärjestelmät poistavat toimimattomat sähköpostit lopulta automaattisesti, mutta toimimattomat osoitteet saattavat myös muuttua spam trapeiksi, jotka voivat olla sähköpostien läpimenolle kohtalokkaita.

11. Käytä tuplavahvistusta listoille liityttäessä

Joskus listoille päätyy vääriä ja toimimattomia osoitteita myös kirjoitusvirheiden, tarkoituksella väärin annettujen osoitteiden ja muiden syiden vuoksi. Tämän voit estää käyttämällä tuplavahvistusta listoille kirjautumisessa – tällöin esimerkiksi sivuilta uutiskirjeen tilannut saa sähköpostiinsa viestin, jossa vahvistaa liittymisensä. Näin tarkastetaan, että sähköposti todella on oikea, eikä listoille päädy spam trap -osoitteita.

12. Hyödynnä analyysityökaluja

Sähköpostimarkkinoinnin työkalujen analyysiominaisuudet ovat erinomainen keino nopeasti tarkastaa, että spam-ongelmia aiheuttavat perusasiat ovat kunnossa: kuva/teksti-suhde on oikeanlainen, linkit ovat toimivia jne. 

Kuva: Postiviidakon analyysityökalu analysoi ja pisteyttää viestisi sisällön. 

+ Spam traps – mitä ne ovat ja miksi ne ovat uhka?

Spam trap on sähköpostipalveluntarjoajien sekä sähköpostipalvelimien maineentarkkailijoiden (“blacklisters”) tapa napata spämmääjiä – mutta valitettavasti usein samoihin ansoihin kapsahtaa myös tavallisia, hyvää tarkoittavia sähköpostimarkkinoijia. Spam trap näyttää tavalliselta sähköpostiosoitteelta, muttei ole sitä – ei ole koskaan ollutkaan, tai ei enää ole. Sitä käytetään ainoastaan huonojen viestittäjien narauttamiseen.

Saatat jo tietämättäsi lähettää viestejä spam trapeille. Riippuen siitä, millainen “ansa” on kyseessä, jopa yksi tälläinen vastaanottaja saattaa vaikuttaa kaikkien viestiesi läpimenoon hyvin negatiivisesti. Miten niin sitten on käynyt?

Perinteisesti jollakin näistä tavoista:

  • Spam trap saapui listoillesi ostolistalta, jonka tekijä on käyttänyt “scraping” -tekniikkaa eli yksinkertaisesti kerännyt nimiä verkkosivuilta automaattisesti – mikä kerää mukaan myös sinne ansaksi asetetut, näkymättömät nimet joita vain scraping-teknologia näkee ja kerää.
  • Sähköpostiosoite, jolle aiemmin lähetit, mutta jota ei enää ole olemassa, on muuttunut käytöstä poistuessaan spam trapiksi, mutta sinä tai sähköpostijärjestelmäsi ette ole poistaneet sitä listoilta. Tämä kertoo ansoittajalle, ettei toimintasi ole ammattitaitoista, ja kategorisoi sinut roskapostittajaksi.
  • Joku tilaajistasi on joko kirjoittanut sähköpostiosoitteensa väärin, tai antanut väärän osoitteen esimerkiksi login-osoitteeksi, ja listallesi on päätynyt osoite, jota ei ole olemassa.

Lisävinkki: Varo sanojasi!

Jotkut sanat voivat aiheuttaa ongelmia läpimenon suhteen, koska roskapostittajat käyttävät niitä usein. Näissä voi joskus olla yllätyksiä. XXX- ja viagra-tyyliset sanat jäävät toki helposti filttereihin, mutta esimerkiksi Hongkongin perinteinen “Junk Boat Season” aiheuttaa myös ongelmia asiakkaitaan “Junk Boat -retkille” kutsuvien parissa. Myös ylenpalttinen numeroiden ja hintojen viljeleminen tekstissä hankaloittaa läpimenoa.

Kuulostaako pahalta? Syyttä. Sähköpostimarkkinoinnin läpimenon laatu koostuu monesta toisiinsa vaikuttavista tekijöistä, mutta ammattitaitoinen sähköpostimarkkinointityökalujen tarjoaja hoitaa oman osuutensa läpimenon parantamiseksi, tarjoaa tukea ja neuvoja, ja pitää myös käyttäjänsä ajan tasalla parhaista käytännöistä sähköpostien läpimenon kannalta.

Postiviidakko tarjoaa käyttöösi paitsi johtavan sähköpostimarkkinoinnin työkalun, myös asiantuntevan tiimin joka pitää huolta niin tekniikasta kuin opastamisestakin, yksilöllisesti ja asiakastasolla.

Ota yhteyttä ja pyydä myyjämme käymään, jos haluat parantaa sähköpostimarkkinointisi läpimenoa tai kuulla lisää sähköpostimarkkinoinnista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää