Vinkki

Ohjaatko sinäkin vielä etusivulle? - Näin luot hyvän laskeutumissivun

Ota yhteyttä
Katso kuva Ohjaatko sinäkin vielä etusivulle? - Näin luot hyvän laskeutumissivun Laskeutumissivu on erinomainen tehokeino esimerkiksi uutta tuotetta tai palvelua lanseeratessa.
Katso kuva Kauppalehti käyttää useita eri laskeutumissivuja kampanjoidensa tukena.

Pitkään vain laajemmat markkinointikampanjat ovat ansainneet oman laskeutumissivunsa. Yhä useampi yritys on kuitenkin huomannut hyvien laskeutumissivujen merkityksen markkinoinnin tehokkuudelle, ja ryhtynyt luomaan sellaisia niin sähköpostimarkkinoinnin kuin esimerkiksi AdWords- tai some-mainonnankin tueksi.

Laskeutumissivun luominen on harvoin kovin aikaa vievää, mutta sillä saavutetaan usein merkittäviä hyötyjä. Miten laskeutumissivuja sitten kannattaa lähtea luomaan? Näillä vinkeillä pääset alkuun.

Laskeutumissivun alkeet: 12 vinkkiä

1. Mieti, tarvitsetko laskeutumissivun

Joskus kaiken saa sanottua mainoksessa, ja voit ohjata suoraan tilaussivulle ja kauppa käy. Monet AdWords-kampanjat taas toimivat mainiosti verkkosivujen etusivulle ohjattuna. Milloin laskeutumissivu sitten kannattaa?

Kun aihe tulee myydä

Useimmiten asiakas tarvitsee lisätietoa ja vahvistusta toimintansa tueksi, ja aihe tulee myydä hänelle. Tällöin laskeutumissivu toimii hyvin, ja aidosti edesauttaa sitä, että asiakas saadaan toimimaan, kuten hänen toivotaan. Klikkipohjaisille kampanjoillekin saa usein parempaa rahallista vastinetta, kun ne johtavat niitä varten suunnitellulle kampanjasivulle, eivätkä potentiaaliset asiakkaat harhaudu polultaan kesken matkan.

Kun sivusta on useampi versio



Laskeutumissivujen etu on se, että niitä voi luoda useita erilaisia eri tarkoituksiin, esimerkiksi asiakkaan ostovaiheen tai liikenteen lähteen mukaan. 

Laskeutumissivu kannattaa tehdä myös silloin, jos yhtä aihetta halutaan lähestyä esimerkiksi useasta eri kulmasta, tai erilaisia laskeutumissivuja halutaan vertailla.

Myytkö käytettyjä autoja? Luo kolme erilaista laskeutumissivua ja testaa, mikä saa ovipumpun laulamaan: valikoiman esittely, hintojen korostaminen vai yrityksen luotettavuuden esiin tuominen esimerkiksi henkilöstötarinoin.

Kun sivut eivät istu verkkosivuille

Esimerkiksi edellä mainitunlaista kokonaisuutta ei voi rakentaa verkkosivun osaksi vaikuttamatta negatiivisesti verkkosivujen käytettävyyteen ja selkeyteen. Siksi erilliset laskeutumissivut toimivat paremmin.

Usein verkkosivujen sisältösivu ja selkeästi tiettyyn toimintaan tähtäävä laskeutumissivu ovat käytettävyydeltään erilaisia, ja käyttäjät saapuvat niille eri odotuksin. Esimerkiksi uutiskirjeen lukija saattaa haluta mieluummin tiiviin tietopaketin ja selkeän tavan edetä, mutta vastaavassa aiheessa verkkosivuille päätyvä etsiä rauhassa laajan määrän tietoa ja edetä seuraavaan vaiheeseen ajan kanssa.

On myös olennaista, että laskeutumissivua voi muuttaa usein, helposti ja nopeasti. Usein verkkosivujen tärkeiden sivujen jatkuva muokkaaminen ei ole mielekästä, vaan mikäli sivua käytetään erityisissä kampanjoissa, laskeutumissivut ovat parempi vaihtoehto.

2. Valitse työkalusi

Laskeutumissivut ovat yleensä joko verkkosivun tai verkkokaupan alasivuja, erityisiä kampanjasivuja tai sähköpostimarkkinointityökalun avulla luotuja yksittäistä sähköpostimarkkinoinnin tai -viestinnän kampanjasivuja. Kannattaa miettiä, mikä toimii itselle – nyt ja jatkossa.

Laskeutumissivut kannattaa sijoittaa verkkosivujen alle, jos tarkoituksena on luoda pitkäaikaisia kampanjoita. Verkkosivuille tehdyt laskeutumissivut luodaan usein samalla visuaalisella ilmeellä ja elementeillä kuin muukin sivusto. Erityisen kampanjasivun rakentaminen kannattaa nimensä mukaisesti silloin kun kyseessä on kampanja, jolle on järkevää rakentaa oma sivunsa.

Kun tarvitaan erillisiä sivuja, jotka eivät joko toiminnallisuudeltaan tai visuaalisuudeltaan istu verkkosivuille tai joiden vuoksi ei haluta rakentaa kokonaista erillistä sivustoa, kannattaa käyttää sähköpostityökalujen laskeutumissivuja.

Kuva: Arvokiinteistöjä myyvä Chestertons käyttää Postiviidakon laskeutumissivutyökalua kohdekohtaisten laskeutumissivujen luomiseen sähköpostikampanjoiden tueksi. 

3. Selvitä peruskysymykset

Tee itsellesi selväksi ainakin seuraavat asiat:

  • Mikä on kohderyhmäsi
  • Miten he saapuvat sivulle
  • Mitä he haluavat/tarvitsevat/arvostavat – tai mitä vaihtoehtoja näihin on
  • Ketä vastaan kilpailet, ja miten asemoidut suhteessa heihin.

4. Mieti, mitä haluat kohderyhmäsi tekevän

Kaikella markkinoinnilla tulee olla tavoite, jota voidaan mitata. Laskeutumissivulla tulisi olla yksi. Tee tämä tavoite itsellesi selväksi. Haluatko, että asiakas esimerkiksi:

  • Ottaa yhteyttä
  • Pyytää demon
  • Tekee tuote- tai palveluarvostelun
  • Ostaa
  • Suosittelee
  • Jakaa
  • Lataa jotakin
  • Katsoo jotakin
  • Tilaa uutiskirjeen
  • Tutustuu johonkin.

5. Rakenna sivu ohjaamaan asiakas kohti tätä tarkoitusta

Mieti, mitä asiakas tarvitsee tehdäkseen sen, mitä haluat hänen sivulla tekevän. Haluatko hänen tilaavan uutiskirjeen? Myy se hänelle kertomalla sisällöstä, jakamalla asiakkaiden kehuja sisällöstä, vakuuttamalla helposta irtisanoutumisesta jne.

Haluatko hänen ostavan? Käy sivulla läpi tärkeimmät myyntiargumenttisi ja ohjaa asiakas loogisesti kohti ostoa. Haluatko hänen jakavan? Kerro, miten hän hyötyy siitä.

Vinkki: Kopioi sivun rakenne asiakasrajapinnasta

. Jos toimit B2B-puolella, kysy kokeneelta myyjältä, miten hän rakentaa myyntiargumenttinsa. Hyvä tapa päästä eteenpäin keskustelussa on esimerkiksi kysyä, miten hän lähestyisi uutta asiakasta, jos lähestyminen jaettaisiin kolmeen tärkeään osaan, ja lopputuloksena haluttaisiin, että asiakas haluaisi nähdä tuotteesta demon.



Mikäli myyntiprosessi menisi näin:

  • Kerron yrityksestä nämä tärkeimmät kohdat
  • Kerron tuotteesta nämä tärkeimmät edut
  • Kannustan asiakasta etenemään näillä keinoin (esimerkiksi tarjous rajoitetun ajan).
  • Kehotan varaamaan demopalaverin.

Toimiva laskeutumissivu voisi siis näyttää tältä:

  • Osio 1: Olemme luotettava, pitkäikäinen ja kasvava yritys.
  • Osio 2: Tuotteemme on Suomen käytetyin, monikielinen ja mobiiliystävällinen.
  • Tämän kuukauden ajan tuotteen lisäominaisuus X sisältyy perushintaan, ja mikäli tilaatte nyt, saatte työkalun ajoissa joulumarkkinoille.
  • Pyydä demo nyt!

Myös B2C-puolella tai muutoin asiakasrajapinnassa usein tiedetään, mikä myy tai liikuttaa. Kysy!

6. Selvitä avainsanat

On oleellista, että laskeutumissivuilla käytetään sanoja, joita kuluttajat käyttävät aiheesta puhuessaan. Ideoita sanoiksi ja käsityksen siitä, kuinka paljon niitä käytetään, saat esimerkiksi tarkistamalla, mitkä sanat toimivat AdWords-kampanjoissasi, tai verkkosivun analytiikasta katsomalla, millä hakusanoilla sivuille päädytään.

Avainsanatyökalut, kuten Keywordtool.io, antavat myös ideoita ja arviointeja siitä, kuinka paljon erilaisia sanoja käytetään hauissa. Ne eivät ole tärkeitä vain AdWords-kampanjoille, vaan kertovat, miten potentiaaliset asiakkaat puhuvat aiheesta, ja mitä he sen suhteen arvostavat ja mikä heitä kiinnostaa.

7. Ole selkeä

Pidä tiukka fokus, ja karsi, karsi, karsi. Jätä vain olennainen. Hyvä laskeutumissivu:

  1. On ytimekäs
  2. On selkeä
  3. Sisältää helppoa kieltä
  4. Kostuu lyhyistä kappaleista
  5. Sisältää bullet-listoja ja taulukoita
  6. Sisältää havainnoillisia kuvia
  7. On helposti silmäiltävä.

Kerro heti otsikossa, mitä tarjoat: ”Opi Facebook-markkinoinnin salaisuudet” ja tarkenna ja tarjoa alaotsikossa ”Suomen suosituimmat some-koulutukset ovat saapuneet Turkuun” tai esimerkiksi ”Vuokra-asunnot Helsingissä” → ”Löydä omasi yli 10 000 kohteen joukosta ja vuokraa suoraan omistajalta ilman kuluja”.

8. Sisällytä selkeä kehotus toimintaan, call-to-action

Varmista, että sivulla on monta call-to-action -kohtaa, mutta vain yhteen toimintoon. Hyvällä laskeutumissivulla on vain yksi funtio, ja tämän funktion toteuttaminen on tehty helpoksi. Haluatko, että asiakas tilaa demon? Kerro se sivun yläreunassa, kappaleiden jälkeen, ja yhteydenottolomakkeella.

Varmista, että sivu toimii selkeästi ja vain yhteen suuntaan: seuraava askel on aina selvä ja suunta oikea.

9. Käytä elementtejä

Elementit toimivat. Call-to-action kannattaa usein olla selkeä nappi, johon lukija varmasti kiinnittää huomiota, esimerkiksi suuri ”ota yhteyttä” -nappi – joka kenties vaikkapa värisee. Väreillä on usein merkitystä konvertoitumisen suhteen, mutta jos ei halua mennä syvälle väripsykologiaan, kannattaa keskittyä kahteen asiaan: että a) CTA-napit erotuvat selkeästi muusta sisällöstä b) kokonaisuus on silti tyylikäs.


Kuva: Teachablen laskeutumissivulla on selkeä tavoite ja kehotus toimintaan.

10. Ole johdonmukainen

Kun henkilö klikkaa AdWords- tai some-mainosta tai linkkiä uutiskirjeessä, hän odottaa johdonmukaisuutta, tai pettyy ja perääntyy. Yhdellä vilkaisulla on käytävä ilmi, että kyse on yhdestä ja samasta kampanjasta ja viestistä.

Olet kenties kuullut termin message match? Mikäli uutiskirjeessä lukee ”Lue lisää luomuruoasta”, tulee laskeutumissivun vakuuttaa ensisilmäyksellä, että kyse todellakin on juuri siitä. Esimerkiksi mainoksen teksti ja laskeutumissivun pääotsikko kannattaa täsmäyttää lähes yksi yhteen.

Sivun tulee vakuuttaa paitsi sanoin myös visuaalisin keinon. Jos Twitter-mainos tai uutiskirje on graafiselta ilmeeltään moderni ja kirkas, ei laskeutumissivu voi olla vanhanaikaisilla verkkosivulla. On myös sanomattakin selvää, että laskeutumissivun tulee kertoa ensisilmäyksellä, että se on juuri sinun brändisi sivu – oli kyse sitten verkkosivujen alla olevasta sivusta tai yhtä uutiskirjettä varten luodusta laskeutumissivusta.

11. Ota huomioon käytetyt laitteet

Suurin osa markkinoinnin käyttämistä sivuista, olivat ne sitten verkkosivuja, kampanjasivuja, erityisiä laskeutumissivuja tai verkkokauppoja, ovat jo responsiivisia. Mikäli omasi eivät ole, varmista ettet tuhlaa rahojasi mobiilikäyttäjiin: mikäli mobiilikäyttäjä klikkaa some-mainostasi, hän olettaa ohjautuvansa mobiiliystävälliselle sivulle. Mikäli hänen on kehotettu ”ostamaan nyt”, hän myös olettaa voivansa ostaa mobiilissa.

12. Ole visuaalinen

Hyvällä landing-sivulla teksti ja visuaaliset elementit vaihtelevat toisiaan tukien. Koska laskeutumissivut ovat nopeaa tiedon omaksumista ja silmäilyä varten, on tärkeää, että kuvat, grafiikat ja video ovat helpottamassa ja selkeyttämässä viestiä, eivät päinvastoin. Videon käyttäminen kannattaa, kovin yksityiskohtainen infografiikka taas ei aina laskeutumissivuilla toimi.

 Käytä aitoja kuvia, ja tuo esiin yrityksen kasvoja ja nimiä. Ihmiset ovat mieluiten tekemisissä ihmisten, eivät kasvottomien yritysten kanssa.

Laskeutumissivujen jatkokurssi

Kun perusasiat ovat kunnossa, voit siirtyä hankkimaan laskeutumissivuistasi täyden hyödyn.

13. Ota huomioon liikenteen lähteet

Eri versioiden luominen erilaisille kanaville saattaa kannattaa – hyvillä työkaluilla hieman muokatun version luominen edellisen pohjalta on helppoa ja nopeaa. Esimerkiksi Facebook-kampanjan kautta tullut kävijä, joka kuulee tuotteesta ensimmäisen kerran, kaipaa erilaista tietoa kuin asiakasuutiskirjeen vastaanottaja, mutta pienillä muutoksilla samaa viestiä voi muokata eri ryhmille parhaiten toimivaksi.

Liikenteen lähteet kertovat myös joskus siitä, mitä osaa kohderyhmästäsi kävijä edustaa: Instagramista saapunut on todennäköisesti nuorempi kuin kotiin jaetun suorapostikampanjan kautta kiinnostunut.

14. Testaa

Jos landing-sivu on sinulle hyvin tärkeä ja potentaalisesti paljon myyntiä tai muita yhteydenottoja tuova, kannattaa laskeutumissivuja A/B-testata sisällön suhteen. Hyviä työkaluja ovat esimerkiksi Optimizely ja Visual Website Optimizer. Yllättävän usein pienet muutokset esimerkiksi CTA-elementtien asetuksissa, kehotussanamuodoissa (Pyydä demo! - tai ”Tilaa ilmainen demo”), saattavat olla juuri se asia, joka ratkaisee, alkaako yhteydenottoja rapista.

15. Seuraa ja opi

Perusraporttien lisäksi etenkin sivuilla, joilla on paljon liikennettä, on hyvä ottaa käyttöön heatmap-raportit, joista näkee helposti, mikä sivuilla toimii ja mikä ei – esimerkiksi jääkö CTA-nappi piiloon alueelle, jolle kävijä ei koskaan päädy. Esimerkiksi Hotjar on tähän hyvä työkalu – sen avulla näet myös konkreettisesti, miten asiakas on sivuilla liikkunut.

16. Reagoi ja muokkaa

Eikö yhteydennottoja rapise? Kokeile uutta sanamuotoa. Tuntuuko, ettei ”Ota yhteyttä” -nappia klikkaa kukaan? Siirrä se uuteen paikkaan. Tuntuuko, ettei ketään kiinnosta – kokeile uutta kulmaa.

17. Pidä kiinni kävijästä

Tunnista poistumisaikeet – jos kävijä on aikeissa poistua laskeutumissivulta, tunnistaa ”exit intent” -teknologia tämän hiiren liikkeistä. Tällöin tavoitteena on pitää kiinni kävijästä – luo tyylikäs popup-ikkuna joka joko tähtää samaan tavoitteeseen kuin landing-sivu itse, tai tarjoaa toisenlaista sisältöä (esimerkiksi oppaan lataamista), jotta kävijän tiedot saadaan talteen. Kokeile esimerkksi Exit Intentia.

Kuva: Behappy.me-sivuilla exit intent -teknologia tunnistaa lähtöaikeet ja ehdottaa uutiskirjeen tilausta.

18. Käytä ristiin tietoa, jota sinulla jo on.

Esimerkiksi AdWordsissa kannattaa jatkuvasti ajaa A/B-testiä toimivimmista mainoksista ja siten kerryttää tietoa, millainen sisältö toimii. Käytä parhaat otsikot sitten hyödyksi seuraavassa uutiskirjeessä, ja saat ajettua enemmän liikennettä laskeutumissivuille. Parhaita AdWords-mainostekstejä taas voi muokata käyttöön uutiskirjeen preheadereiksi.

Kuva: Postiviidakon laskeutumissivuilla käytetään hyväksi tyytyväisten asiakkaiden suositteluja.

+ Muita rahanarvoisia vinkkejä

  • Älä sisällytä sivuun ulkoisia linkkejä, vaan ohjaa ainoastaan kohti haluamaasi toimintoa.
  • Kysy ainostaan tietoja, joita tarvitset: riittääkö nimi ja puhelinnumero? Kysy vain ne.
  • Käytä suosituksia ja arvioita aina kun mahdollista.
  • Tarjoa vaihtoehtoiseksi yhteydenottotavaksi puhelinnumero – jos haluat mitata tehokkuutta, ota käyttöön rekisteröity puhelinnumero-ohjaus, jota voi seurata.
  • Luo luotettavuutta referenssilogoilla, AAA-luottoluokitus -sertifikaateilla jne.
  • Seuraa, miten sivut konvertoituvat – lisää tavoitteet esimerkiksi Google Analyticsiin ”Tavoitteet”-välilehdille.
  • Huomioi kävijä, älä itseäsi – älä kerro mitä haluaisit kertoa, vaan mieti mikä aidosti kiinnostaa kävijää.
  • Käytä aikaa sisältöön – auta, älä vain myy. Tarjoa laadukasta sisältöä, josta on aidosti hyötyä.
  • Hyödynnä Kiitos-sivu: miksi vain kiittää, kun voisit esitellä tuotteita, kehottaa lukemaan artikkelin, tai vaikkapa näyttää videon?

Sivuviidakolla luot, testaat ja muokkaat laskeutumissivuja tietyillä elementeillä helposti ja nopeasti. Sähköpostimarkkinoinnin työkalu Postiviidakkoon sisältyvä laskeutumissivutyökalu taas mahdollistaa laskeutumissivujen valjastamisen sähköpostimarkkinoinnin tarpeisiin nopeasti ja helposti: luo responsiiviset, sähköpostimarkkinointisi kanssa visuaalisesti yhteensopivat ja vahvat CTA-toimintakehotteet sisältävät laskeutumissivut helposti suoraan sähköpostimarkkinoinnin työkalusta. Työkaluun sisältyy myös mahdollisuus testata laskeutumissivuja.

Kiinnostuitko laskeutumissivuista? Lue lisää Laskeutumissivut-aiheiselta laskeutumissivultamme, tai ota yhteyttä nyt ja pyydä demo!

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää