Vinkki

Mikä on hyvä CTR?

Ota yhteyttä 2
Katso kuva Mikä on hyvä CTR? Eri aloja vertailevan Silverpopin tutkimuksen mukaan avausprosenttia voidaan pitää hyvänä, jos se kattaa noin viidenneksen vastaajista.
Katso kuva Klikkausprosenteissa voidaan nähdä paljon avausprosentteja suurempi heittely, mikä viittaa kirjeen sisällön ja asettelun suureen merkitykseen.

"Mikä on hyvä avausprosentti uutiskirjeelle?" "Mitä CTR-lukua voidaan pitää onnistuneena sähköpostimarkkinointina?". Nämä kysymykset kuulemme lähes päivittäin asiakkailta ja prospekteilta sekä Postiviidakko-uutiskirjetyökalun uusilta käyttäjiltä. Yleispätevää vastausta kysymyksiin ei ole, mutta maailmalta on löydettävissä aiheesta benchmark-dataa. 

Tärkeämpää kuin tuijottaa muiden lukuja on kuitenkin keskittyä parantamaan omia lukujaan sähköpostimarkkinoijana. Sähköpostimarkkinointi on siitä mahtava markkinointikanava, että markkinoinnin tehoon liityvät tiedot ovat saatavissa ja tarkasti mitattavissa. Kirjeiden avaus- ja kilkkausprosenttien ohella analyysissa päästään yksilötason klikkauksiin saakka ja voidaan tarkastella kirjeen eri osioiden tehoa ja sijoittumista esimerkiksi Heatmapin avulla.

Näin parannat uutiskirjeesi CTR-lukua

1. Tarkista, ettei kirjeessäsi ole liikaa asiaa

Uutiskirjeen täyttäminen liian suurella määrällä tekstiä on ehkä yleisimpiä uutiskirjeviestinnän virheitä. Usein unohdetaan, että uutiskirjeen tarkoituksena on johdattaa lukija johonkin muualle, useimmiten joko nettisivustolle, verkkokauppaan tai landing-sivulle. Uutiskirjeeseen kannattaa näin ollen nostaa vain juttujesi "teaserit", eli ytimekäs ja mielenkiinnon herättävä kuvaus siitä, mitä linkin takana on odotettavissa. Lyhyt ja ytimekäs uutiskirje on helppolukuisempi, eikä tunnu ylitsepääsemättömältä kirjeen avaajalle.

2. Kokeile eri otsikkovaihtoehtoja A/B-testauksen avulla

Onnistunut otsikointi on yksi uutiskirjeviestinnän tärkeimmistä asioista. Sähköisen uutiskirjeen ensimmäinen tehtävä on saada lukija avaamaan kirjeesi. Ellei otsikkosi ole tarpeeksi kiinnostava, menee kirjeen muu sisältö täysin hukkaan. 

Otsikoiden tehoja voidaan mitata kätevästi A/B-testauksen avulla. A/B testaus poimii automaattisesti uutiskirjeen vastaanottajista testijoukon, jolla otsikon eri variaatiot testataan. Testijoukon jälkeen toimivammaksi testattu vaihtoehto menee automaattisesti lopuille vastaanottajista. Jos haluat testata Postiviidakon A/B-ominaisuutta, ota yhteyttä myyntiimme.

3. Toteuta selkeä Call-to-Action (CTA)

Call-to-Actioneiden avulla tehostetaan digitaalista markkinointia. Call-to-Action (CTA) on käytetyn digitaalisen kanavan tärkein tavoite, uutiskirjeissä useimmiten kirjeen merkittävin linkki tai yksi niistä. Tästä syystä se suunnitellaan selkeästi taustastaan erottuvaksi ja siten, että painikkeen "teaser"-teksti on vastaanottajalleen mahdollisimman houkutteleva. 

Hyvin toteutetun CTA:n avulla voidaan korottaa merkittävästi uutiskirjeen klikkausprosenttia. Englanninkielisessä digi-termistössä puhutaan usein leikkisästi BOB-lyhenteestä, jolla viitataan sanoihin Big Orange Button. Vaikka CTA:n ei tarvitse välttämättä olla oranssi, tulee sen erottua hyvin taustastaan. Lue lisää vinkkejä CTA:n käyttöön.

4. Ole johdonmukainen

Campaignerin vastikään julkaiseman tutkimuksen mukaan tuttu lähettäjän nimi on suurin yksittäinen tekijä, jonka perusteella kuluttajat päättävät avaavatko he uutiskirjeen mobiililaitteellaan. Tutkimus antaa hyvää osviittaa siitä, kuinka tärkeää johdonmukaisuus on sähköpostimarkkinoinnissa. Uutiskirjeet eivät välttämättä toteuta heti toivottuja tuloksia, mutta säännöllisesti ja hyvin tehtynä ne voivat saavuttaa halutut tulokset pidemmällä aikavälillä. Siksi uutiskirjeet kannattaa tehdä suunnitelmallisesti ja säännöllisesti – aivan kuten printtilehdelläkin, on niillä hyvä olla ilmestymisaikataulu sekä aineiston deadline. Johdonmukaisella lähetyssyklillä annat myös ammattimaisen kuvan yrityksestäsi.

5. Mobiilioptimoi

Uutiskirjeen fiksu mobiilioptimointi on lähes takuuvarma tapa parantaa uutiskirjeen klikkausprosenttia. Mobiilioptimoinnilla pystyy tänä päivänä jopa erottumaan, sillä yhä valitettavan harva uutiskirje on hyvin mobiiliin suunniteltu. Bluehornetin tutkimuksen mukaan 80% ihmisistä deletoi samantien uutiskirjeen, joka ei näytä hyvältä mobiilissa.

Onnistuneessa uutiskirjeviestinnässä olennaista on myös löytää luotettavat ja ammattimaiset työkalut, joiden avulla viestinnän käytännön toteutus on helppoa ja näyttää hyvältä myös vastaanottajan sähköpostissa. Tutustu täältä tarkemmin Suomen johtavaan sähköpostimarkkinoinnin työkaluun Postiviidakkoon.

Lähteet:
Silverpop: 2015 Email Marketing Metrics Benchmark Study

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Artikkelin kommentit (2)

27.06.2014

Omia havaintojani uutiskirjeistä

Mainitut tilastot avauksista ja klikkauksista vastaavat hyvin käytettävissäni olevia tilastoja ja kokemuksiani omasta uutiskirjeestäni (Actionalin Katsaus).

Avausprosentti ei kerro kirjeen lukijoiden määrää kun tekstin voi lukea lataamatta kuvia. Lukijoita, ainakin silmäilijöitä, on enemmän. Klikkaukset ovat hyvä indikaattori viestin onnistumisesta ja moderni firma rakentaa prosessin siten, että klikkaukset ovat liidejä myynnille. Opastan asiakkaitani tuohon. Myyjät soittavat niille, jotka ovat klikkauksella ilmaisseet kiinnostuksensa. Uutiskirje on hyvä suunnitella tuolta pohjalta myynnin kasvattamiseksi. Harva vasta tekee niin.

"Lyhyt ja ytimekäs uutiskirje on helppolukuisempi, eikä tunnu ylitsepääsemättömältä kirjeen avaajalle."

Uutiskirjeen pituutta ei pidä väkisin lyhentää sisällön ymmärrettävyyden kustannuksella. Tekstin pituus on oltava niin pitkä mitä asian helposti ymmärrettävään kertomiseen tarvitaan, mutta ei yhtään pidempi.

-

27.06.2014

Kiitos kommentistasi

Hyviä pointteja! Tuosta avaus- ja klikkausprosentista olet oikeassa, mekin Koodiviidakolla opastamme aina asiakkaitamme seuraamaan ennemmin CTR- kuin OR-lukua, sillä se on huomattavasti parempi ja tarkempi indikaattori viestin onnistumisesta.

Hienoa, että viet eteenpäin ajatusta sähköpostimarkkinoinnista tehokkaana liidi"generaattorina" – parhaimmillaanhan se toimii B2B-puolella juuri näin, ja CRM-kantaan yhdistettynä motivoi myös myyntiä pitämään asiakastietoja ajan tasalla.

Uutiskirjeen tekstien pituudessa ei todella kannata mennä liikaa kumpaankaan ääripäähän :) Onneksi raportointidata auttaa löytämään "kultaisen keskitien"

Aurinkoista kesää!

- Johanna Jämsä
  Koodiviidakko Oy

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää