Vinkki

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen Ymmärrys asiakkaasta on usein jakautunut pieniin palasiin: asiakaspalvelu tuntee yhden osan, markkinointi toisen, myynti kenties kolmannen.

Useimmat yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan. Tiedon määrästä huolimatta kokonaiskuva puuttuu – puhumattakaan siitä, että sitä käytettäisiin hyväksi markkinoinnin toimenpiteissä.

Arvokas tieto jää usein hyödyntämättä, koska dataa kertyy useisiin eri järjestelmiin, joita ylläpitävät eri osastot ja henkilöt, jotka eivät kommunikoi keskenään. Ymmärrys asiakkaasta on jakautunut pieniin palasiin: asiakaspalvelu tuntee yhden osan, markkinointi toisen, myynti kenties kolmannen. Data makaa järjestelmissä ilman, että siinä piilevää potentiaalia osataan hyödyntää.

Miten olemassa olevaa asiakastietoa voitaisiin hyödyntää markkinoinnin toimenpiteissä? Käymme artikkelissamme läpi konkreettisia esimerkkejä, joissa eri järjestelmistä saatu tieto yhdistyy markkinoinnin käyttöön automaatioiden avulla.

CRM + markkinoinnin automaatio

Asiakastietojärjestelmän (CRM) yhdistäminen markkinoinnin automaatiojärjestelmään auttaa myyntiä ja markkinointia toimimaan tehokkaammin yhteistyössä.

Esimerkkejä automatisoiduista viesteistä, joissa hyödynnetään CRM-järjestelmästä löytyvää tietoa:

  • Automatisoi kohdennetut uutiskirjeet eri segmenteille asiakkuuden vaiheen tai aktiivisuuden perusteella
  • Lähetä automaattinen tarjous/tapaamisehdotus asiakkaille, joilla ei ole ostotapahtumia vuoteen
  • Lähetä kutsu tapahtumaan kaikille prospekteille, joiden kanssa on takana jo yksi tapaaminen
  • Lähetä automaattinen muistutus sopimuksen uusimisesta hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä
  • Lähetä automaattinen tervetulokampanja asiakkaille, joiden kanssa on juuri kirjoitettu sopimus
  • Kerää automaattisesti palautetta sopimuksen irtisanoneilta tai entisiltä asiakkailta.

Verkkokauppa + markkinoinnin automaatio

Verkkokaupan asiakastiedon yhdistäminen markkinoinnin automaatioon toimii erityisen hyvin lisämyynnissä ja ristiinmyynnissä, mutta tarjoaa myös muita mahdollisuuksia.

  • Segmentoi asiakkaat ostojen perusteella ja lähetä kohdennetut uutiskirjeet eri ryhmille
  • Lähetä tietyn tuotteen ostajille automaattinen uutiskirje, jossa suosittelet tuotteen kanssa yhteensopivia tuotteita
  • Lähetä säännöllisesti tilattavan tuotteen ostajalle muistutus, että olisi aika uusia tilaus
  • Lähetä tuotteen ostaneelle automaattinen tietopaketti parhaista tavoista hyödyntää tuotetta
  • Lähetä muistutus hylätystä ostoskorista, ja tarjoudu auttamaan ongelmatilanteissa.

Varausjärjestelmä + markkinoinnin automaatio

Erilaiset varausjärjestelmät tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia automaatioiden luovaan hyödyntämiseen. Oli kyse sitten hotellivarauksesta, hammaslääkärikäynnista tai katsastuksesta, on lisä- ja ristiinmyynnin ja asiakkuuden kehittämisen mahdollisuuksia runsaasti.

  • Tarjoa hotellin kansainvälisestä hotellivarauspalvelusta varanneelle parempaa hintaa, jos tämä ensi kerralla varaa suoraan hotellin omasta järjestelmästä. Näin vältät välityspalkkiot.
  • Lähetä lomamatkan varanneelle automaattinen drip-kampanja, joka kertoo tulevasta matkakohteesta ja samalla markkinoi maksullisia lisäpalveluita
  • Lähetä tarjous hammastarkastuksesta tai katsastuksesta vuosi sitten asioineelle
  • Tarjoa risteilyn varannelle korotusta parempaan hyttiluokkaan ja kannusta tekemään ravintolavaraukset etukäteen
  • Pyydä automaattisesti palautetta tapahtuman jälkeen ja markkinoi seuraavaa tapahtumaa.

Olemassa oleva asiakastieto automaatioiden lähtökohtana

Olemassa oleva asiakastieto ja sen ajantasaisuus ovat loistava lähtökohta personoidulle viestinnälle ja markkinoinnin automaatiolle. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönotossa kannattaakin lähteä liikkeelle valjastamalla jo kerättyä asiakastietoa hyötykäyttöön. Näin toimimalla päästään kokeilemaan automaatiota heti käytännön tasolla, tiedetään mitä tietoa on olemassa ja mitä tietoa tarvitaan lisää viestinnän kehittämiseksi.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat keskustella tarkemmin markkinoinnin automaatiosta ja asiakastiedon hyödyntämisestä. ViidakkoCEM on kotimainen ja ketterä automaatiotyökalu, jonka avulla pääset nopeasti toteutuksen tasolle ja kokeilemaan automaatiota käytännössä.

Tutustu artikkelisarjan aiempiin osiin

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää