Vinkki

Lomaile niin, ettei kukaan huomaa sinun lomailevan ja muita jouluvinkkejä

Ota yhteyttä
Lomaile niin, ettei kukaan huomaa sinun lomailevan ja muita jouluvinkkejä Jouluna on aikaa selailla nettiä, joululahjaksi saatuja lahjakortteja käytettävänä ja vääränkokoisia villapaitoja vaihdettavana.
Katso kuva Lasten leikkikaluja valmistava notimeforflashcards.com jakaa Pinterestissä joulupuuhaa pikkulapsille.
Hyvin tarkkojen lahjavinkkien lisäksi Uncommon goods näyttää gif-kalenterissaan, milloin tilaukset tulee viimeistään tehdä, jotta ne ehtivät jouluksi.

Useimmille kuluttajamarkkinoilla toimiville joulu tarkoittaa vuoden parasta myyntiaikaa, mutta pyhien aikana voi tehdä paljon muutakin kuin myydä. Eikä se, että markkinoinnin ja viestinnän huoneet hiljenevät, tarkoita että asiakkaat menettäisivät kiinnostuksensa, usein päinvastoin. Etukäteen suunnittelemalla ja ajastamalla voit lomailla huoletta. Tässä muutamia jouluvinkkejä markkinointiin ja viestintään.

1. Digitaalinen ovipumppu laulamaan uutiskirjeillä

Joulunalusaika on luonnollisesti erinomaista myyntiaikaa lähes kaikille kuluttajamarkkinoilla toimiville, mutta myös joulun pyhät ovat tärkeitä päiviä. Silloin ihmisillä on aikaa selailla nettiä, joululahjaksi saatuja lahjakortteja käytettävänä ja vääränkokoisia villapaitoja vaihdettavana.

Kohdenna ja ristimyy

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada aikaan myyntiä. Joulunalusaikana avauksista ja klikkauksista on kova kilpailu, joten mahdollisimman tarkasti kohdennettu viesti todennäköisesti voittaa. Markkinoinnin automaatiota hyödyntävät tietävät jo, mitä asiakas osti joululahjaksi viime vuonna, ja osaavat ehdottaa tuotteita sen perusteella. Muiden on tyydyttävä segmentoimaan mahdollisimman tarkasti.

Ostoaikeissa ei yllättäen liikuta vain joulua ennen, vaan moni käy sähköpostissaan välipäivinä. Näille päiville on hyvä ajastaa B2C-kirjeitä verkkokaupan tarjonnasta drip-kampanjana tai lisä- ja ristimyydä. Esimerkiksi ”Toiko joulupukki iPhone 7:n? Osta tästä lisävarusteet joulun erikoishintaan” toimii todennäköisesti paremmin kuin geneerinen massaviesti.

Muista kanta-asiakkaita

Lahja avataan helpommin kuin tarjous. Lähetä kaunis joululahjasähköposti hyvällä tarjouksella, lahjalla tai glögikutsulla parhaille asiakkaillesi.

Avauksia kampanjoilla ja käytännönläheisyydellä

Jos teet vain yhden erottuvan kampanjan vuodessa, on joulu usein sen aika. Lähetä joulukalenterikampanja drip-kampanjana, käytä mielikuvitusta joulukilpailuissa, tarjoa mahdollisuus luoda toivelistoja joulupukille ja toteuta niistä pari jne.

Käytännön apua kiireiselle

Muista, että vaikka joulu onkin monelle tärkeää aikaa, on se myös kiireen ja stressin kultakausi. Mieti, miten voisit helpottaa asiakkaan kiirettä: tarjoa juuri oikeita lahjoja ja ideoita mahdollisimman helposti ja loppuunpureksittuina, tarjoa lahjat valmiiksi käärittyinä ja perille toimitettuina, kohdenna viestit tarkasti.

Hyvin käytännölliset otsikot toimivat. Käytä ”Jos tilaat 3:n päivän sisään, ehdit jouluksi” ja ”Tilaa tänään, niin ehdit vielä jouluksi” -tyyppistä otsikointia. Moni isä taas ilahtuu viestistä, joka listaa teinityttöjen top 20 lahjatoivetta tai vuoden 2015 parhaat lahjaideat vaimolle. Tai jouluaattoa edeltävänä päivänä lähetetyn: ”Lahjat yhä ostamatta: vielä ehdit!” Kokeile myös tekstiviestimuistutuksia.

Älä päästä asiakasta hyppysistäsi hevillä – hän saattaa arvostaa apua kiireen keskellä. Jos asiakas on kerran osoittanut kiinnostusta uusimpaan menestyskirjaan, muttei ostanut, kannattaa joidenkin päivien päästä muistuttaa – ja tarjota paria muutakin vaihtoehtoa valikoimista.

Lahjakortit käyttöön

Yllättävän moni joululahjaksi saatu lahjakortti jää vuosittain käyttämättä – ja samalla sen myötä tuleva lisämyynti saamatta. Kannusta lahjakortin käyttämiseen lähettämällä lahjakortin ostaneelle automaattinen uutiskirje, joka antaa vinkkejä lahjakortin käyttöön. Kannusta joko kertomaan vinkit lahjan saajalle tai lähettämään kirje eteenpäin tälle lahjan antamisen jälkeen. Lähetä muistutus vielä joitakin kuukausia ennen lahjakortin umpeutumista, ja tee varaaminen helpoksi.

2. Sinä lepäät, some ei

Sosiaalinen media hiljenee lomien aikana, joten aktiivinen erottuu. Suunnittele ja ajasta somepäivitykset pyhien ajalle, jos itse lomailet. Tämä onnistuu eri medioissa eri tavalla, esimerkiksi:

  • Facebookissa ajatusmahdollisuus löytyy Facebookin omista asetuksista
  • Twitterissä itsessään ei ole ajastusmahdollisuuksia, mutta maksuttomassa Tweetdeckissä sen sijaan on
  • Instagram vaatii erillisen sovelluksen, joita on useita. Kokeile esimerkiksi Schedugram-sovellusta. Koska sovellukset eivät ole Instagramin omia, kannattaa ne testata huolella ennen käyttöä.

Jos et itse ole seuraamassa tilannetta ja reagoimassa, kannattaa pidättäytyä hyvin yksinkertaisissa, neutraaleissa ja positiivissa viesteissä, juhlapyhien toivotuksissa, tunnelmallisissa fiiliskuvissa. Tarkista, että viestit ovat hyvin selkeitä, ellet aio käyttää juhlapyhiäsi vastaillen keskusteluketjuihin tai tarkentaen tarjouksen pientä printtiä.

3. Joulumieltä sisällöllä

Paitsi erinomaista myyntikaa, joulunalusaika on myös hyvää aikaa luoda kiinnostavaa sisältöä, rakentaa brändiä ja luoda asiakassuhdetta. Koosta vinkit jouluruokien jämien uudelleenkäyttöön, kokoa yhteen joulutraditioita männävuosilta, luo jouluinen kilpailu tai kirjoita jouluinen jatkokertomus.

Joulu tuo monissa esiin tunteita, ja sitä kannattaa käyttää hyväksi. Nyt on aika jakaa suloisimmat toimistokoirakuvat tonttuhatuilla, luoda tunnelmallinen brändivideo tai omannäköisenne joululaululista Spotifyhin.

Käytä luovuutta joulukampanjoissa: WestJet-lentoyhtiö yllätti asiakkaansa nimikoiduilla lahjoilla ja julkaisi siitä mieltälämmittävän videon.

Käytä hyväksi joulun visuaalisuutta. Joulunajan tunnelmalliset kuvat ja vinkit ovat erinomaista materiaalia etenkin kuvapainoitteisiin sosiaalisiin medioihin. Luo vinkkejä, ideoita tai kaunis kuvakokoelma Pinterestiin tai tee jouluinen kuvakilpailu Instagramiin.

Joulun aika on hyvä hetki tuoda esiin yrityksen pehmeää puolta. Osallistukaa vapaaehtoistyöhön, kerätkää joululahjoja vähäosaisille, luokaa sisäinen äänestys lahjoituskohteesta ja lahjoittakaa joululahjarahat hyväntekeväisyyteen. Muistakaa kertoa siitä asiakkaillenne lehdistötiedotteiden ja somen kautta – myös media janoaa jouluisia uutisia.

Jouluna kiinnostavat uutiset hyväntekeväisyydestä

Kuva: Joulun aikaan myös mediaa kiinnostavat jouluiset uutiset esimerkiksi hyväntekeväisyydestä. 

Digitalisoi joulutraditiot

Monet joulutraditioista voi siirtää sähköiseen maailmaan. Anna lahjoja itse ja mahdollista lahjojen antaminen sähköisesti kauttasi, rakenna digitaalinen joulukalenteri, lähetä sähköinen joulukortti asiakkaillesi, tai rakenna jouluvinkkejä Pinterestiin tai Instagramiin.

4. Verkkosivut joulukuosiin

Monilla verkkokaupoilla riittää joulun välipäivinä kävijöitä, mutta muillakin sivuilla vieraillaan. Jos odotat paljon kävijöitä, muuta sivun ulkoasua jouluiseksi esimerkiksi taustakuvan vaihdolla. Mikäli odotat joulupäivistä myyntirikkaita, tarkista etusivu, ja ajasta se täyteen tarjouksia.

Ennen ja jälkeen joulun tarpeet ovat erilaiset, ja mikäli olet lomalla pitkäänkin, kannattaa tarjouksia ajastaa sarjoina, jotta etusivu pysyy mielenkiintoisena.

Monilla verkkosivuilla vieraillaan välipäivinä tutkimassa, mihin lahjakortti kelpaa tai miten lahjaksi saatu hittituote kootaan. Näihin kannattaa tehdä selkeät nostot ja kannustimet heti, esimerkiksi ”Saitko joululahjaksi lahjakortin? Varaa lomasi nyt niin saat 20 prosenttia alennusta” ja ”Saitko lahjaksi uusimman keittiön hittiväline 2016 -sarjan? Katso video siitä kuinka se kootaan.” Ota huomioon myös lahjojen vaihtajat, ja tee selkeä nosto siitä, miten ja milloin lahjat voi vaihtaa – ja varmista, että mukaan tarttuu muutakin.

Joululahjojen myötä sivuille saattaa eksyä paljon kävijöitä, jotka eivät muuten olisi asiakkaaksi päätyneet. Pyri tunnistamaan heidät heti, ja luo automaattinen kampanja, jolla nämä joulun aikana vierailleet muutetaan ajan mittaan asiakkaiksi.

Katsaus käytettävyyteen

Loma on hyvä hetki katsoa omia verkkosivuja kriittisellä silmällä. Pärjääkö asiakas pari päivää ilman tukeasi, vai turhautuuko hän oitis? Mitä kattavampi asiakaspalveluosio on, sitä vähemmän on tarvetta yksinkertaisille yhteydenotoille. Ehkä voisit luoda opasvideoita tuotteen käyttöönotosta tai tukipalstan käyttäjille.

Tarkasta myös, että sivut toimivat hyvin myös sohvan nurkasta tabletilla ja mobiililaitteilla.

5. Automatisoi asiakaspalvelu

Varmista, ettei asiakas jää huomiotta silloinkaan kun sinä keskityt lempikirjaasi. Automatisoimalla asiakaspalveluviestit päästään jo pitkälle. Sen sijaan, että asiakas jäisi yhteydenottolomakkeen lähetettyään ihmettelemään, mitähän seuraavaksi tapahtuu, kannattaa asiakaspalvelua automatisoida mahdollisimman pitkälle, esimerkiksi lähettämällä yhteyden ottaneelle esittelypaketti tuotteista, joilla pääsee eteenpäin tai yleisimmät kysytyt kysymykset. Samalla kannattaa kertoa, milloin olet takaisin sorvin ääressä, ja mitä tehdä, jos ei pysty millään odottamaan.

Markkinointi ja viestintä on kokonaisuus, jota ei voi erottaa toisistaan. Viidakko Marketing Cloud ja PR Cloud -tuoteperheiden avulla voit hallinnoida digiviestinnän kokonaisuutta vaivattomasti ja enenevissä määrin automaattisesti. Ota yhteyttä tiimiimme, jos olette aikeissa kehittää digiviestinnän työkalujanne vuonna 2016.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää