Vinkki

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Ota yhteyttä
Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun Yksinkertaisen somen kuvasisällön ja artikkelikuvituksen tekemiseen ei välttämättä vaadita satojen eurojen ohjelmia ja graafisen alan tutkintoa.

Cover-kuva Facebookiin, profiilikuva Twitteriin, infografiikat artikkelin kuvitukseen ja joulutervehdykset asiakkaille – kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat työt, kuten kuvastot, kampanjoiden ilmeet ja verkkosivujen ulkoasun voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta.

Yksinkertaisen kuvasisällön tekemiseen ei välttämättä vaadita satojen eurojen ohjelmia ja graafisen suunnittelun tutkintoa. On hyvä kartoittaa oman yhtiön sisäinen osaaminen sekä kuvankäsittelyn ja grafiikan tekemisen tarpeet: Ulkoistetaanko valokuvaus vai kaivataanko grafiikkaominaisuuksien lisäksi myös kattavia valokuvien käsittelytyökaluja? Tarvitaanko vain yksinkertaisia kuvia vai onko suunnitelmissa monimutkaisempien kokonaisuuksien rakentaminen?

Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä:

1. Ilmaiset banneriohjelmat ja -sovellukset

Vaativuustaso: Helppo
Investointi: Ilmainen tai pieni
Monipuolisuus: Yksinkertainen

Internet on pullollaan enimmäkseen ilmaisia, mutta yksinkertaiseen grafiikkaan hyvin soveltuvia ohjelmia ja selainpohjaisia sovelluksia. Usein näistä ohjelmista on myös olemassa maksullinen, laajennettu versio, mutta yksinkertaisiin grafiikkatarpeisiin, kuten tekstin lisäämiseen tai kuvien rajaamiseen ilmaisversiot soveltuvat usein mainiosti.

Varsinainen valokuvien jälkikäsittely näissä on usein rajattu tai siihen ei ole ollenkaan mahdollisuutta, mutta mikäli käytössäsi on laadukkaita valokuvia ammattilaiselta tai kuvapankkikuvia, niitä harvemmin tarvitsee enää jälkikäteen käsitellä. Some-kuviin ja uutiskirjekuvitukseen riittää usein yksinkertaiset tekstien ja muiden graafisten elementtien lisäykset.

Fonttien käyttö näissä sovelluksissa voi olla rajallista, joten mikäli yrityksesi graafinen ilme sisältää muita kuin tavallisimpia fontteja, nämä eivät välttämättä riitä käyttöösi.

Kuva: Canvalla voi tehdä yksinkertaisia kuvia esimerkiksi Facebookiin, mutta ilmaisessa versiossa fonttien käyttöä on rajoitettu.

Myös älypuhelimille löytyy useita ilmaisia applikaatioita tekstin ja yksinkertaisen grafiikan lisäämiseksi kuviin. Mikäli käytät pääosin puhelinta sisältösi päivittämiseen, voivat myös puhelinsovellukset olla hyvä vaihtoehto helppoon ja nopeaan kuvankäsittelyyn.

Kokeile esimerkiksi: Canva, Pablo, Picmonkey

2. Ilmaiset kuvankäsittely- ja grafiikkaohjelmat (open source)

Vaativuustaso: Kohtalainen
Investointi: Ilmainen
Monipuolisuus: Hyvä

Mikäli kuvankäsittely- tai grafiikkatarpeet ovat isommat, mutta investointimahdollisuudet ovat pienet, on myös olemassa laajempia, ilmaisia avoimen lähdekoodin ohjelmia. Nämä usein vaativat enemmän opettelua ja myös tuntemusta alalta, mutta niillä saa aikaiseksi monipuolisempaa jälkeä. Mikäli valokuvat otetaan yhtiön sisällä, tarjoavat tällaiset ohjelmat myös mahdollisuuden valokuvien kattavaan jälkikäsittelyyn.

Parhaiten tunnettu avoimen lähdekoodin kuvankäsittelyohjelma GIMP on hyvinkin monipuolinen ja tehokas sekä kuvankäsittelyyn että myös yksinkertaisen grafiikan tekemiseen. Inkscape taas on enemmän vektorigrafiikoihin erikoistunut ohjelma ja sen avulla voi tehdä monipuolisempaa vektorikuvitusta kuin GIMP:illä.

GIMP, Inkscape ja mahdolliset muut ilmaiset sovellukset voivat olla hyvinkin tehokkaita kuvankäsittely- ja grafiikkaohjelmia, mutta voivat myös olla muihin, kuten esimerkiksi Adoben ohjelmistoihin tottuneelle vaikeammat opetella. Ominaisuudet ovat usein samanlaiset kuin ammattilaistason ohjelmissa, mutta valikot ja pikanäppäimet erilaiset. Ilmaisohjelmille kuitenkin löytyy usein hyvät ja kattavat ohjeet ja videotutoriaalit esimerkiksi Youtubesta.

Kuva: GIMP:in työkalut ovat enimmäkseen samankaltaiset kuin esimerkiksi Photoshopissa.

On hyvä muistaa, että vaikka ilmaiset ohjelmat ovat itsessään suhteellisen monipuolisia, ne eivät välttämättä toimi erityisen hyvin keskenään, eikä niillä ole samanlaista synergiaa kuin esimerkiksi saman valmistajan erityyppisillä sovelluksilla.

Kokeile esimerkiksi: GIMP, Inkscape, paint.NET

3. Ammattilaistason ohjelmat

Vaativuustaso: Kohtalainen
Investointi: Keskisuuri tai suuri
Monipuolisuus: Erinomainen

Mikäli tiimissänne on alan ammattilainen ja haluatte saada aikaan näyttävää jälkeä, voi ammattilaistason kuvankäsittelyohjelma olla hyvä investointi. Vaikka ilmaisilla ohjelmillakin saa usein laadukasta jälkeä, on maksullisissa versioissa usein enemmän toimintoja ja saman valmistajan eri sovellukset toimivat usein paremmin yhteen tiedostomuotojen osalta.

Nykyään ammattilaisten ohjelmat eivät enää myöskään välttämättä vaadi erityisen suuria investointeja, esimerkiksi Adobe Photoshopin saa käyttöönsä parhaimmillaan noin 13 euron kuukausihintaan ja koko Adoben Creative Cloud -ohjelmapaketin alle 70 euron kuukausi-investoinnilla. Maksullisissa kuvankäsittelyohjelmissa on usein myös etuna laajempi tiedostomuotojen tuki esimerkiksi kameroiden raw-tiedostoille sekä pätevä tekninen tuki.

Kuva: Adobe tarjoaa asiakkailleen muun muassa videoita ohjelmistoperheensä käytön opetteluun.

Mikäli osaamista yhtiönne sisältä ei löydy tai osaamista pitäisi päivittää, on tarjolla myös paljolti erilaista opetusmateriaalia netissä, esimerkiksi Youtube-tutoriaaleja. Useat viestintätoimistot, ammattiliitot, avoimet yliopistot ja työnväen- sekä kansanopistot myös järjestävät kuvankäsittelyn, grafiikan ja valokuvaamisen kursseja. Investoiminen oman henkilökunnan osaamiseen on aina investointi tulevaisuuteen.

Pelkästään Photoshop ei aina riitä hyvän markkinointimateriaalin tuottamiseen. Kuvankäsittelyyn ja yksinkertaisiin cover- ja bannerikuviin kuvankäsittelyohjelmat soveltuvat mainiosti, mutta esimerkiksi laajemmat kokonaisuudet, kuten kuvastot, lehtimainokset tai kampanjamateriaali on usein paremmin toteutettavissa nimenomaan designiin ja grafiikkaan painottuvilla ohjelmilla.

Mikäli käytössäsi on jo kunnon kuvankäsittelyohjelma, kannattaa myös grafiikkaohjelma hankkia samalta tarjoajalta. Tällöin tiedostomuodot käyvät yksiin ja työskentely on saumatonta.

Kokeile esimerkiksi: Adoben CC-ohjelmistot (Photoshop, Lightroom, InDesign), Paint Shop Pro, Corel Draw

10 askelta alkuun: Photoshopin tärkeimmät työkalut

Photoshop on yleisesti tunnetuin ja laajimmin käytetty kuvankäsittely- ja grafiikkaohjelma. Vaikka sen alkujuuret ovat nimenomaan valokuvien käsittelyssä, on siihen aikojen saatossa lisätty paljon grafiikkaominaisuuksia, joten sen avulla voi kohtuu helposti tehdä kaikki digitaalisen mainonnan aineistot. Tärkeimmät Photoshopin työkalut digitaaliseen markkinointiin ovat:

1. Rajaustyökalu (crop tool)

Tällä työkalulla voit rajata kuvasi uudestaan tiettyyn kokoon. Voit valmiiksi määritellä joko kuvasuhteen tai lopullisen kuvan pikseli- tai senttimetrikoon sekä resoluution. Voit myös kopioida toisen kuvan koon ja resoluution Front Image –valinnalla ja rajata toisen kuvan samojen speksien mukaisesti. Voit tallentaa yleisimmin käytössäsi olevat kuvakoot.

2. Kuvan koko (image size)

Rajaustyökalu ei aina ole erityisen lempeä kuvien koon muokkaamisen suhteen, etenkään jos muutos entiseen on suuri, joten joskus erillinen työkalu kuvan koon muuttamiseen voi tulla tarpeeseen. Työkalulla voit määritellä erilaisia parametrejä, joiden perusteella kuvan kokoa muutetaan, jotta lopputulos on siistimpi.

3. Tekstityökalu (type tool)

Tekstin lisääminen kuviin on etenkin markkinointikuvissa tärkeää. Tekstityökalulla voit lisätä kuviisi tekstiä eri väreissä ja kaikilla koneeseesi asennetuilla fonteilla.

4. Valintatyökalut (marquee tools)

Suorakaiteen ja ellipsin muotoisilla valintatyökaluilla voit valita alueen kuvasta ja tällä tavoin esimerkiksi rajoittaa kuvan tai suotimen näkyvyyttä kuvasta tai luoda valinnan muotoisen väripinnan. Muista myös, että voit häivyttää valintasi reunoja valintatyökaun asetuksista sekä myös erillisellä refine mask -työkalulla.

5. Vektorimuodot (shape tools)

Erilaiset laatikot, pallot ja muut muodot tuovat paljon lisää yksinkertaiseen kuvaan. Valmiit vektorimuodot saat esille työkalupalkista. Perusmuotojen (ellipsi, suorakaide, monikulmio, viiva) lisäksi tarjolla on myös valikoima erikoisempia muotoja. Näihin sisältyvät muun muassa nuolet, sydän, tassu sekä copyright-symboli.

6. Valoisuustasot (levels)

Levels-työkalulla saat helposti säädettyä kuvasi valoisuusastetta haluamaasi suuntaan. Voit avata liian tukkoisia varjoja tai alentaa liian kirkkaan kuvan valoisuusastetta. Muista, että mikäli valokuva on jpeg-muodossa, voi varjojen avaaminen ja valoisimpien kohtien tummentaminen olla mahdotonta. Monipuolisia säätömahdollisuuksia varten pyri ottamaan kuvasi raw-muodossa.

7. Väritasapaino (color balance)

Jos kuvien väreissä on jotain häikkää tai haluat vain tyylitellä niitä tiettyyn suuntaan, on color balance -työkalu tähän kätevä. Saat taitettua värimaailmaa haluamiesi sävyjen suuntaan.

8. Maskit (layer mask)

Haluatko, että tietystä tasosta näkyy vain osa? Laita kuvatasolle maski, niin vain maskissa valkoisella olevat osat näkyvät. Näin saadaan helposti esimerkiksi irrotettua ihminen tai objekti taustastaan niin, että kaikki alkuperäisen kuvan informaatio on edelleen tallella.

9. Tyylit (layer styles)

Heittovarjot, eriväriset reunat, väri- tai liukuväritäytöt sekä ulkoinen hohde – tyyleillä saat kaikki nämä aikaiseksi. Tuplaklikkaa haluamasi tason oikeasta reunasta, niin saat tyylinäkymän esille. Jokaiselle tyylille on oma muokkausruutunsa. Muista kuitenkin, että liian vahvat efektit saattavat näyttää amatöörimäisiltä – käytä niitä varoen.

10. Leimasintyökalu (clone stamp tool)

Mikäli kuvassa on pieni kohta, esimerkiksi naula seinässä tai tahra paidassa, saa nämä kätevästi häivytettyä clone stamp toolilla. Voit valita yhden kohdan kuvastasi painamalla alt-näppäintä ja kopioida tätä kohtaa kuvasta toiseen kohtaan. Käytä tätä työkalua kuitenkin varoen, sillä etenkin elävämmässä taustassa sen käytön huomaa helposti.

Oletko kiinnostunut kehittämään markkinointiasi? Ota yhteyttä, niin tehdään yhdessä suunnitelma markkinointitarpeistasi!

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää