Vinkki

7 vinkkiä uutiskirjetilaajien profilointiin

Ota yhteyttä
7 vinkkiä uutiskirjetilaajien profilointiin Uutiskirjetilaajan profiili on joukko ominaisuuksia, joiden perusteella voit segmentoida ja kohdentaa viestintääsi tarkemmin.

Tiedätkö, onko uutiskirjetilaajasi Matti vai Maija? Onko hän ostanut verkkokaupastasi kerran vai 10 kertaa? Entä onko hän aktiivinen vai passiivinen uutiskirjeesi lukija? Sähköpostimarkkinoinnin kohdentaminen on erittäin tärkeä osa onnistunutta viestintää. Turhan usein uutiskirjelukijat nähdään kasvottomana massana, jota lähestytään tilaajan ominaisuuksista riippumatta samalla viestillä. Profiloimalla uutiskirjetilaajasi opit tuntemaan uutiskirjelukijasi, kohdennat sisältösi tarkemmin ja teet parempaa tulosta.

Mitä uutiskirjetilaajien profiloinnilla tarkoitetaan?

Uutiskirjetilaajan profiili on joukko ominaisuuksia, joiden perusteella voit segmentoida ja kohdentaa viestintääsi paremmin. Voit aloittaa muodostamalla esimerkiksi 2-4 erilaista tilaajaprofiilia, joille segmentoit osia kirjeestäsi tai toteutat dedikoituja kampanjoita. 

7 vinkkiä tilaajien profilointiin

1. Taustatiedot

Tilaajalistalle liityttäessä voidaan kysyä sähköpostin ohella myös muita tietoja tilaajasta. Tilaamisen kynnys kannattaa kuitenkin pitää matalana, joten liian pitkällä lomakkeella väsyttäminen ei yleensä ole tarkoituksenmukaista. Sähköpostin ohella voit kuitenkin harkita kysyväsi muutaman tilaajaprofiloinnin kannalta tärkeimmän kysymyksen, jotka auttavat viestintäsi tarkemmassa kohdennuksessa.

Tilaajalta kysymistä ei kannata unohtaa myöskään silloin, kun tilaaja peruu uutiskirjeesi. Peruutusten syyt voivat olla arvokasta tietoa, jonka avulla voit kehittää viestintääsi eteenpäin. Siksi "peru"-napin viereen kannattaakin sijoittaa "peruutuksen syy" -pudotusvalikko sekä avoin kenttä syyn kertomista varten. Peruuttaneista muodostetut profiilit auttavat kehittämään viestintää: "Mitä voin tehdä jatkossa paremmin, jotta peruutukset vähenisivät?".

2. Integraatiot

Uutiskirjetilaajien profilointiin tarvittavat tiedot saattavat jo olla yrityksen hallussa, mutta piilossa toisen järjestelmän uumenissa. Näin on usein esimerkiksi CRM-järjestelmien, jäsenrekistereiden ja muiden tietokantojen tapauksessa, joissa saattaa maata valitettavan paljon arvokasta hyödyntämätöntä dataa. Olemassa olevaa tietoa päästään käyttämään tehokkaasti kohdennuksen keinona, jos järjestelmät integroidaan sähköpostimarkkinoinnin työkaluun. Uutiskirjetyökalussa voidaan vastaavasti luoda lähetyslistoja, jotka perustuvat tiettyyn tilaajan ominaisuuteen tai ominaisuuksiin. Jo muutamia ehtoja hyödyntämällä viestintään saadaan nopeasti henkilökohtaisempi tuntu ja kohderyhmää puhuttelevampi sisältö.

3. Kyselyt

Kyselyjen avulla voidaan saada paljon arvokasta tietoa uutiskirjelukijoista. Ja mikä parasta, kyselyt osallistavat uutiskirjelukijaa luoden näin kaksisuuntaisen vuorovaikutuksen. Erityisesti uskollisimmat lukijasi kertovat mieluusti mielipiteensä kirjeesi sisällöstä tai antavat itsestään taustatietoa, joka auttaa paremmassa kohdentamisessa. Kyselyiden avulla voit myös pyytää lukijoiltasi vinkkejä kirjeen aiheisiin, ja vastata näin suoraan heidän toiveisiinsa sisällön suhteen.

Käytännössä kyselyjä voidaan toteuttaa muutamalla eri tavalla. Yksi keino on luoda kysely verkkosivustolle, johon ohjaat uutiskirjeesi lukijat linkin kautta. Kyselylomaketta kannattaa hyödyntää silloin, kun haluat toteuttaa kattavamman kyselyn ja antaa lukijallesi mahdollisuuden täyttää avoimia vastauksia. Toinen vaihtoehto on tehdä itse uutiskirjeeseen pikakysely eli ns. "One-click" kysely, joihin lukija voi vastata suoraan kirjeessä klikkaamalla esimerkiksi Kyllä/Ei tai usemman kirjeessä esitetyn eri vaihtoehdon välillä. Tämän vaihtoehdon etu on erityisesti sen nopeus ja helppous sekä matala kynnys vastata – toisaalta pikakyselyt eivät sovellu syvällisempien vastausten etsimiseen. Sivuille toteutetun lomakkeen ja pikakyselyiden ohella markkinoilla on tarjolla kyselytyökaluja, kuten Surveypal.

4. Tilaajatietojen rikastaminen

Ostorekistereiden käyttö on ollut jo jonkin aikaa vastatuulessa Suomen markkinoilla. Laadukkaiden rekisterintarjoajien palveluita voidaan kuitenkin käyttää myös tilaajatietojen rikastamiseen pelkän osoitetietojen haalimisen sijaan. Voit rikastaa tilaajatietojasi päivittämällä olemassa olevia tietoja sekä hakemalla lisää taustatietoja tilaajistasi, esimerkiksi paikkakuntaan, päätöksentekorooliin, taloustietoihin tai muihin segmentointitietoihin liittyen. Lisätiedon hankkimisessa ei ole mitään vikaa, jos tietoa hyödynnetään viestinnän tarkempaan kohdennukseen ja lukijoiden parempaan palveluun. 

5. Ostohistoria

Ostohistoria on hyvä tietolähde verkkokauppa-asiakkaiden profilointiin. Tarjoamalla uutiskirjeessäsi ostajaa kiinnostavia tuotteita, tuoteryhmiä tai merkkejä osoitat olevasi kiinnostunut asiakkaiden tarpeista ja parannat kirjeesi mahdollisuuksia saavuttaa sille asetetut tavoitteet. 

6. Anna tilaajan kertoa

Voit myös antaa uutiskirjetilaajallesi mahdollisuuden profiloida itse itsensä. Palataksemme edelliseen esimerkkiin verkkokaupan ostohistoriasta voit yhtälailla antaa asiakkaiden itsensä kertoa minkä tyyppisiä ostajia he ovat, esimerkiksi: "Olen merkkiuskollinen ostaja", "Olen tarjoushaukka", "Olen spontaani ostaja, harkitseva ostaja jne." tai toisaalta kartoittaa vaikkapa ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä: "Perustan päätökseni tuotekuviin", "Haluan nähdä muiden ostaneiden mielipiteitä", jne. Tapauksesta riippuen profiloinnissa voi käyttää myös huumoria. Antamalla pallon uutiskirjetilaajalle itselleen vältät myös olettamuksiin perustuvan virheellisen segmentoinnin.

7. Markkinointiautomaatio

Tilaajaprofiilien muodostaminen ja uutiskirjeiden kohdennus voidaan nähdä välietappina matkalla markkinointiautomaatioon. Kaikki eivät tietenkään automaatioita hyödynnä tai edes tarvitse niitä, ajatus molempien toimintatapojen taustalla on kuitenkin sama. Siinä missä tilaajaprofilointiin tarvittavaa tietoa voidaan hankkia edellämainittujen vinkkien avulla, markkinoinnin automaatiotyökalu tekee tätä samaa työtä automaattisesti. Triggeröidyt uutiskirjeet perustuvat eri lähteistä hankittaviin mikrosignaaleihin, joita automaatiotyökalu kerää tilaajan profiiliin esimerkiksi sosiaalisesta mediasta, verkkokaupasta, uutiskirjeklikkauksista, jne.

Kohdennus käytännössä

Lisäsimme vastikään Postiviidakko-uutiskirjetyökaluun uuden Ehtolistat-ominaisuuden, joka helpottaa huomattavasti tilaajien profilointia ja viestinnän kohdentamista.

Ehtolistojen avulla voidaan luoda suoraan käyttöliittymässä uusia lähetyslistoja rajaamalla tilaajia heidän ominaisuuksiensa perusteella, esimerkiksi Tampereella asuvat yli 30-vuotiaat miehet, jne. Ehtolistat tekevät kohdentamisesta paljon entistä helpompaa, ota meihin yhteyttä jos haluat kokeilla ominaisuutta!

Ota yhteyttä tai tutustu Postiviidakkoon tarkemmin

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää