Vinkki

5 tärkeintä asiaa, jotka markkinointi voi tehdä tietoturvan eteen

Ota yhteyttä
5 tärkeintä asiaa, jotka markkinointi voi tehdä tietoturvan eteen Vaikka tietoturva ei olekaan aina päällimmäisenä mielessä, hyvällä valmistautumisella ja perusasioista huolehtimalla voidaan välttää monta stressintäyteistä työpäivää.

Käsittelimme viime kuussa verkkopalvelun tietoturvaan liittyviä perusasioita, jotka jokaisen markkinoijan tulisi tietää. Jatkamme nyt tietoturva-aiheen käsittelyä listaamalla viisi konkreettista asiaa, jotka jokainen markkinoija voi itse tehdä tietoturvan eteen. 

1. Oma kone ajan tasalla ja tietoturvallinen – varmista myös selain!

Tietoturva lähtee omalta pöydältä. Varmista että oman koneesi päivitykset on tehty asianmukaisesti ja käytössäsi on aktiivinen virustorjuntaohjelmisto – varsinkin jos käytät Windowsia. Mac-maailmassa voi vielä selvitä ilman erillistä virustorjuntaohjelmistoa pitämällä koneen muutoin ajan tasalla. Muista, että myös älypuhelin voi olla haavoittuvainen jos sitä ei päivitetä.

Selaimeksi kannattaa valita esimerkiksi Chrome, joka pitää itse itsensä ajan tasalla ja toimii nopeasti.

2. Salasanojen hallinta kuntoon

Markkinoija tarvitsee työssään useita eri verkkopalveluja, joista jokainen vaatii yleensä käyttäjätunnuksen ja salasanan. Hyvä perusperiaate on seuraava: käytä jokaisessa verkkopalvelussa eri salasanaa ja vaihtele mielellään myös valittua käyttäjätunnusta. Näin haavoittuvuus yhdessä verkkopalvelussa ei altista muita käyttämiäsi palveluja.

Useiden salasanojen muistaminen on hankalaa. Tähän tarkoitukseen kannattaakin käyttää salasanojen muistamiseen suunniteltuja työkaluja, kuten 1Password- tai LastPass-työkaluja.

Älä koskaan käytä liian helppoa salasanaa tai samoja salasanoja useissa palveluissa!

3. Muista organisaation tietoturva – muut ihmiset

Hyväkään salasana ei auta jos se on väärien ihmisten käsissä. Vältä salasanojen jakamista muiden kanssa (”jaetut tunnukset kaikkien tiedossa”) ja muista, että poistuneilta työntekijöiltä ja harjoittelijoilta pitää poistaa tunnukset kaikista palveluista. Älä missään nimessä tallenna tunnuksia julkiseen jakoon firman sisällä – jos ne joutuvat vääriin käsiin on tilanne vakava.

Hyvä esimerkki huonosta toimintatavasta tuli esille massiivisen tietoturvamurron yhteydessä Sonylla. Sonyn markkinointitiimi oli tallentanut käyttämiensä sosiaalisten verkostojen (Facebook, Twitter jne) salasanat jaetulla verkkolevyllä olleeseen Word-dokumenttiin joka joutui julkiseen jakoon.

4. Vältä luottokorttitietojen keräämistä

Kannattaa myös välttää rikollisia kiinnostavan tiedon keräämistä ja käsittelyä. Mikäli yrityksen verkkopalvelu ei kerää ja tallenna luottokortteja, se ei ole niin kiinnostava kohde tietomurroille. Mikäli verkkomaksaminen on tarpeen, kannattaa käyttää siihen erikoistuneita palveluita sekä erillistä verkkokaupan alustaa.

5. Käsittele henkilötietoja huolella

Useimmiten tietoturvaongelmat ilmenevät henkilötietojen joutumisella vääriin käsiin. Henkilötietojen käsittelyä säätelee henkilötietolaki. Tärkeää on tutustua lakiin ja suunnitella henkilötietojen käsittely etukäteen. Missään tapauksessa henkilötietoja ei kannata levitellä ympäriinsä Excel-tiedostoissa tai unohtaa niitä esimerkiksi muistitikuille tai sähköposteihin (josta ne voivat myöhemmin joutua vääriin käsiin).

Kannattaa myös muistaa että se mitä ei tallenna ei voi joutua vääriin käsiin. Tarvitsetko esimerkiksi todella henkilön syntymäaikaa tai henkilöturvatunnusta? Voisiko pelkkä nimi ja sähköposti riittää? Tai pelkkä syntymävuosi?

Tietoturva ei ole aina päällimmäisenä mielessä, mutta hyvällä valmistautumisella ja perusasioista huolehtimalla voidaan välttää monta stressintäyteistä työpäivää. Tietoturvaongelmat iskevät aina kun niitä vähiten odottaa, ja usein markkinointi ja viestintä joutuu ongelmien keskelle tahtomattaan. Valmistautuminen siis kannattaa!

 /media/henkilokuvat/henkilokuvat-2013/dsc_6900.jpg

Samuli Tursas

Artikkelin kirjoittaja on yksi Koodiviidakon perustajista, ja toiminut yrityksen toimitusjohtajana sen alusta (v. 2005) lähtien. Samulin oma tausta on ohjelmistojen suunnittelussa, ja hänellä on jo 15 vuoden kokemus viestinnän ja markkinoinnin ohjelmistoista sekä vahva näkemys digitaalisen markkinoinnin käytännön toteutuksesta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää