Vinkki

5 markkinoinnin automaatiota, jotka jokaisen yrityksen tulisi tehdä

Ota yhteyttä
5 markkinoinnin automaatiota, jotka jokaisen yrityksen tulisi tehdä Markkinoinnin automaatioiden avulla verkkokävijät ja uutiskirjetilaajat muuttuvat prospekteista liideiksi ja siirtyvät oikealla hetkellä automaattisesti myyntiprosessin piiriin.

Vuosi 2015 on monella markkinoijalla alkanut lupauksella perehtyä markkinoinnin automaatioon. Jotta tälle lupaukselle ei kävisi perinteisesti, päätimme auttaa listaamalla viisi markkinoinnin automaation toimenpidettä, joita jokaisen yrityksen tulisi jo tehdä.

1. Automatisoi sähköpostimarkkinoinnin perusviestit

Lähetetäänkö teillä edelleen vain kuukausittainen uutiskirje – ja se siitä? Markkinoinnin automaation ensiaskel on usein sähköpostimarkkinoinnin automatisoiminen tehokkaaksi viestikokonaisuudeksi. Muista hyvää asiakasta, muistuta tapahtumasta, aktivoi passiivisia tai hyvästele kannattamattomat.

  • Tee edes tämä: toivota uusi uutiskirjeen tilaaja tervetulleeksi automaattisella viestillä.

2. Astetta lämpimämpiä kylmäsoittoja: muuta verkkosivukävijät liideiksi

Markkinoinnin rooli konkreettisen tuloksen luomisessa kasvaa jatkuvasti: varmista, että markkinoinnin prosessit ovat vaatimusten tasalla. Markkinoinnin automaatioiden avulla verkkokävijät ja uutiskirjetilaajat muuttuvat prospekteista liideiksi ja siirtyvät oikealla hetkellä automaattisesti myyntiprosessin piiriin. Myyjälle kylmäsoitto on heti astetta lämpöisempi.

  • Tee edes tämä: määrittele myynnin kanssa hetki, jolloin verkkokävijä muuttuu kontaktoitavaksi liidiksi, esimerkiksi lataa tuotteen teknisiä tietoja tai vierailee hintasivuilla. Automatisoi tiedon siirtyminen myynnille.

3. Drip-kampanjat: saavuta tavoite tippa tipalta

Markkinoinnin automaation suurimpia hyötyjä ovat monipolviset, ajallisesti rajatut kampanjat, jotka hoitavat kerran määriteltyinä puolestasi niin asiakkaan toimiin reagoimisen kuin toistonkin. Drip-kampanjat houkuttelevat asiakkaan viesti viestiltä – tai tippa tipalta – kohti haluttua tavoitetta, oli se sitten tapahtumaan ilmoittautuminen tai uuden whitepaperin lataaminen. Määrittele kaikki kampanjan viestit ja niiden kriteerit kerralla – ja nauti mitattavista tuloksista.

  • Tee edes tämä: ajasta tapahtumakutsun lisäksi samalla muistutukset, jotka lähetetään vain niille, jotka eivät ole vielä ilmoittautuneet.

4. Yhdistä olemassa oleva asiakastieto

Käytämme suunnattomasti vaivaa haaliaksemme asiakastietoja eri järjestelmiimme. Yllättävää kyllä, usein yhteen järjestelmään vaivalla hankittua asiakasta ei kuitenkaan käytetä hyväksi toisaalla. Tavoittelemasi uutiskirjetilaaja saattaa jo löytyä CRM-järjestelmästä tai toisinpäin. Nyt on aika yhdistää eri järjestelmien sisältö rikkaammaksi asiakastiedoksi, jota on helppo hyödyntää niin markkinoinnissa kuin myynnissäkin. Enää se ei tarkoita suuria integraatiohankkeita, vaan eri järjestelmien yhdistäminen tapahtuu usein varsin kevyesti.

  • Tee edes tämä: siirrä uudet asiakkaat automaattisesti CRM-järjestelmästä uutiskirjeen postituslistalle.

5. Päivitä some kerralla

Päivitä sisältösi automaattisesti useampaan kanavaan – automatisoi blogipäivitykset RSS-feedinä Google+:aan tai LinkedIniin, Facebook-päivitykset myös Twitteriin tai Instagram-kuvat Facebook-päivityksiksi. Joissain sovelluksissa itsessään on automaattipäivitysasetukset, mutta voit käyttää myös sosiaalisen median hallintatyökaluja tai sovelluksia yhdistäviä palveluita, joista moni on maksuton.

  • Tee edes tämä: automatisoi päivitykset sellaisiin kanaviin, joita muuten päivittäisit kaikkein epäsäännöllisimmin.

Muista kuitenkin seurata myös niitä kanavia, joihin viestit asetetaan menemään automaattisesti. Seurannassa ja kuuntelussa hyvä työkalu on SoMeMonitor.

Onko sinulla muita vinkkejä? Jaa ne kanssamme! Voit myös tutustua aiheeseen tarkemmin lataamalla vastajulkaistun whitepaperimme: Ketterä markkinoinnin automaatio – 8 askelta käyttöönottoon.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää