Vinkki

5 keinoa tuottaa laadukasta kävijävirtaa sähköpostimarkkinoinnilla

Ota yhteyttä
5 keinoa tuottaa laadukasta kävijävirtaa sähköpostimarkkinoinnilla Karsimalla listasta ne, jotka eivät ole kiinnostuneita viesteistäsi, mahdollistat paremman yhteyden kiinnostuneiden kanssa. Ymmärrät paremmin tilaajien tarpeita, kun keskität aikasi oikeaan kohderyhmään.

Kävijäliikenne on olennainen osa toimivaa verkkosivustoa, sillä suuri kävijämäärä edesauttaa saavuttamaan sivustolle asetetut tavoitteet. Tämä on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty, sillä kävijöiden tulisi myös olla laadukkaita. Toisin sanoen ei riitä että sivustolla on vierailijoita – on saatava juuri oikea kohderyhmä vierailemaan sivustolla.

Suuri ja laadukas kävijämäärä ei itsessään riitä takaamaan tavoitteiden saavuttamista, vaan tarvitaan myös ammattimaisesti rakennetut sivustot, joilta kävijä ei ponnahda pois heti niille saavuttuaan. Digimarkkinoinnin kanavavalikoimasta löytyy lukuisia eri keinoja, joiden avulla voidaan kasvattaa laadukasta kävijäliikennettä. Ehkä tärkeimpänä näistä on mainittava kiinnostava ja relevantti sisältö. Tämä on loppujen lopuksi syy siihen, miksi joku etsii verkkosivustosi käsiinsä.

Potentiaalisia, nykyisiä ja olemassa olevia asiakkaita tulee kuitenkin rohkaista vierailemaan sivustollasi ilmoittamalla heille uudesta sisällöstä ja antamalla syy palata sivustolle. Sähköpostimarkkinointi on tehokas väline tämän rohkaisun antamiseksi. Uutiskirjeiden avulla yritykset pysyvät yhteydessä tilaajiin niin tiedottamalla, viihdyttämällä kuin myös herättämällä mielenkiintoa uusia tuotteita kohtaan. Esittelemme alla muutamia vinkkejä, joita hyödyntämällä voit kasvattaa verkkosivusi laadukasta kävijävirtaa sähköpostimarkkinoinnin avulla.

1. Luo laadukas sähköpostilista

Sähköpostien lähettäminen hakuammunnalla ei hyödytä lähettäjää eikä vastaanottajaa. Sähköpostilistan suuruuden sijaan kannattaa keskittyä sen laatuun ja kohdistaa viestit aidosti kiinnostuneille tilaajille. Tavoitteena on kuitenkin tuoda sivustolle juuri sellaisia kävijöitä, jotka kehittyvät asiakassuhteiksi asti. Opt-in tilaajarekisteri mahdollistaa laadukkaan sähköpostilistan luomisen, sillä sähköisesti lähetetyt markkinointiviestit perustuvat tällöin tilaajan haluun vastaanottaa niitä.

Kerää reagoivia tilaajia. Kasvata opt-in rekisteriä sijoittamalla uutiskirjeen tilauslomake näkyvälle paikalle sivustollasi. Käytä myös hyödyksi messuja ja ostotapahtumia äläkä unohda hyödyntää olemassa olevaa asiakastietoa. Mitä enemmän tapoja saada jonkun sähköpostiosoite, sitä parempi.

Ihmisille pitää kuitenkin antaa syy rekisteröityä uutiskirjeen saajaksi. Todennäköisimmin saat ihmiset liittymään postituslistallesi kun tarjoat heille sisältöä, jota he voivat käyttää ja josta he hyötyvät. Tiedon tulisi lisätä arvoa joko heidän yksityis- tai yrityselämäänsä. Varmista myös, että tiedotat selkeästi uutiskirjeiden sisällöstä sivustojesi etusivulla. Kerro potentiaalisille tilaajille mitä uutiskirjeet tulevat tarkalleen sisältämään ja kuinka usein he voivat odottaa kuulevansa sinusta. Jos et peri maksua uutiskirjeistäsi, muistuta myös käyttäjiä maksuttomuudetsa ennen kuin he ilmottautuvat. Toinen tapa herättää kävijöiden kiinnostus on tarjota heille jotain vastineeksi, kuten e-kirja, demo tai videokurssi. Vaihtoehtoisesti voit tarjota heille alennuksen vapaavalintaisesta tuotteesta. Lista on loputon. Ihmiset rakastavat kaikkea mikä on ilmaista, alennettua ja ennen kaikkea hyödyllistä.

Tilaajaksi ilmottautumisen lisäksi myös irtisanoutumisen tulisi olla helppoa. Tämä on hieman vaistojenvastaista, mutta se on tärkeää, mikäli haluat säilyttää aktiivisen ja osallistuvan tilaajalistan. Karsimalla listasta ne, jotka eivät ole kiinnostuneita viesteistäsi, mahdollistat paremman yhteyden kiinnostuneiden kanssa. Ymmärrät paremmin tilaajien tarpeita, kun keskität aikasi oikeaan kohderyhmään. Pitämällä sähköpostilistan puhtaana varmistat myös, ettei sähköpostiviestiäsi merkitä roskapostiksi. Samalla kohderyhmäsi pysyy relevanttina ja osoitteet ajan tasalla.

2. Segmentoi sähköpostilistasi

Mikäli tilaajakantasi on laaja, on tärkeää alkaa segmentoimaan sitä ja kohdistaa joka segmentille omat uutiskirjeet. Segmentointi yksinkertaisuudessaan tarkoittaa tilaajien jakamista ryhmiin, joilla on samankaltaisia tarpeita ja vaatimuksia. Eri segmentteihin jakaminen riippuu toimialastasi. Mieti mitkä ryhmät ovat oleellisimpia juuri sinun yrityksellesi tai yhteisöllesi. Ryhmiin voidaan jakaa esimerkiksi tilaajien kiinnostusten, käyttäytymisen ja työnkuvan mukaan. Tee tutkimusta. Lähetä kyselyjä, tee haastatteluja ja käytä hyväksi sosiaalista mediaa sekä CRM:ää. On tärkeää kerätä tietoa mahdollisimman monesta lähteestä, jotta voit kohdentaa sähköpostisi paremmin.

Viestien personointi luonnistuu myös helpommin, kun tiedät tilaajistasi enemmän. Pienilläkin asioilla voidaan personoida viestintää. Perinteinen tapa aloittaa sähköpostiviestien personointi on nimet. Tilaajan nimen lisääminen viestiin tuo postiviisia tuntemuksia vastaanottajalle (käytä kuitenkin harkiten). Ole myös huolellinen, että tarkastat datasi ennen lähetystä. Yksinkertaisuudessaan voit manuaalisesti selata sähköpostilistasi läpi ja varmistaa, että nimet ovat asiallisesti ja oikein kirjoitettu. Esimerkiksi ”Hei Matti” näyttää paljon paremmalta kuin ”Hei matti”. Pitkässä juoksussa ajan käyttäminen datan puhtauden varmistamiseen kannattaa. Vaihtoehtoisesti voit lisätä henkilökohtaista otetta sisällyttämällä viestiin lähettäjän allekirjoituksen ja kuvan tai muokkaamalla äänensävyä ja kieltä segmenttiin sopivaksi. Tärkeää on saada tilaajat tuntemaan, että viestin toisella puolella on myös ihminen.

Olimme muutama viikko sitten kansainvälisellä Liana Technologies brändillämme mukana Management Eventsin Nordic Business Forum CMO -tapahtumassa, jossa asiakaspuhujamme Head Office Finlandin Kati Sulin kiteytti osuvasti:

"If you cannot even use Little Data then don't think about using Big Data"

Yksilöidyssä viestinnässä pidemmälle mentäessä voidaan tehdä markkinoinnin automaatiota, jonka avulla voidaan toteuttaa käyttäjäprofiiliin perustuvaa kohdennettua viestintää. Automaatioiden avulla pystyt kirjoittamaan yhä tarkemmin asioista, joita tilaajasi haluavat tietää ja oppia sekä välttää lähettämästä epäoleellista tietoa. Ennen markkinoinnin automaatiota kannattaa kuitenkin varmistaa, että uutiskirjeviestinnän perusasiat ovat kunnossa.

3. Pidä teksti kiinnostavana

Pidä teksti lyhyenä, mutta sisältö monipuolisena. Uutiskirjeet voivat sisältää vaihtelevasti tietoa, vinkkejä, päivityksiä, opetuksia, hauskoja faktoja, diilejä, kuponkeja, kilpailuja jne. Voit myös käyttää videoita herättämään lukijoiden huomion. Käytä sisältöön aikaa. Kirjoita laatua ja mukaansatempaavaa sisältöä, joka on vaikea jättää huomiottaa. Näe vaivaa myös uutiskirjeen ulkomuotoon.

Uutiskirjeiden yksi suurimmista haasteista on, että ne ovat usein fokusoimattomia. Tämä johtuu siitä, että uutiskirjeet ovat täynnä tietoa yrityksen eri osa-alueilta. Tuotetiedot menevät heti PR -tarinoiden viereen, blogipostaukset asetetaan sattumanvaraisen viikkotapahtuman viereen, jne. Uutiskirje tarvitsee punaisen langan, joka sitoo tekstit toisiinsa. Yksi tapa vähentää satunnaisuutta on keskittyä yhteen tiettyyn aiheeseen kerralla. Sen sijaan, että keskittyisit yleisesti yritykseesi, kokeile miten uutiskirjeet toimivat jos omistat ne yhdelle pääpointille per kirje.

Vaikka sisältösi olisikin esimerkillistä, voi sähköpostisi silti jäädä avaamatta. Tämän vuoksi vastaanottajia tulee myös kannustaa klikkaamaan viesti auki. Hyvä lähestymistapa on yrittää uutta, erilaista ja luovaa otsikkoa jokaisen lähettämäsi uutiskirjeen kohdalla. Eri otsikkovaihtoehtojen puntaroimiseen voit kokeilla A/B-testausta, joka löytyy ominaisuutena myös Postiviidakko-työkalusta.

4. Ohjaa lukija verkkosivustolle

Uutiskirjeen tavoitteena on saada tilaajat siirtymään johonkin, kuten verkkosivustoillesi tai blogiisi, lukemaan sisältö loppuun. Tee siirtymisestä vaivatonta. Sisällytä tekstiin näkyvät linkit, joiden avulla kiinnostuneet lukijat voivat yhdellä painalluksella siirtyä sivuillesi ja lukea aiheesta lisää. Käytä myös visuaalisesti näyttäviä Call-to-Action -nappeja houkutellaksesi lukijat etenemään sivustollesi. Voit myös luoda allekirjoituksen, joka sisältää linkin sivustollesi ja liittää sen automaattisesti jokaiseen sähköpostiin, jonka sinä tai muut työntekijät lähettävät. Allekirjoitusten luominen kestää vain muutamia sekuntteja, mutta ne saattavat tuoda sivustollesi kävijöitä päivittäin.

Mahdollista myös sisällön jakaminen esimerkiksi välitä kaverille -napilla, jonka avulla sana yrityksestäsi leviää parhaimmillaan helposti ja nopeasti. Tilaajien rohkaiseminen jakamaan viestisi sosiaalisessa mediassa ei ole sähköpostisi tilan haaskausta – sitä kannattaa ainakin kokeilla. Jakonappien sisällyttäminen viestiin on loistava keino saada sähköpostista visuaalisempi, tunnistettavampi ja jaettavampi.

5. Tee sekä uutiskirjeestä että verkkosivustosta responsiivinen

Päivät, jolloin nettiä selattiin pelkästään pöytäkoneilla, ovat ohi. Nykyään yhä suurempi osa ihmisistä käyttää mobiililaitteita päästäkseen käsiksi internetin ihmeisiin. Jos uutiskirjeesi vastaanottajat joutuvat kääntelemään ja vääntelemään puhelintaan lukeakseen viestisi, pyydät käytännössä heitä lopettamaan lukemisen. Viime huhtikuusta lähtien Google on huomioinut sivustojen mobiiliystävällisyyden myös hakutuloksissa niin sanotun "Mobilegeddonin" myötä. Laadukkaan sisällön ohella Google korostaa siis nykyään suosituksissaan myös käyttäjäkokemusta. Mobilegeddon on yksi syy lisää siirtyä nykyaikaan sivuston mobiiliystävällisyyden suhteen.

Varmista, että niin uutiskirjeesi kuin myös sivustosi ovat helppopääsyisiä ja miellyttävästi katseltavissa eri päätelaitteilla. Kun sekä uutiskirje että sivusto ovat responsiivisia, syntyy luontainen jatkumo ja mobiilikäyttäjä huomioidaan selaamisen alusta loppuun saakka.

Haluatko kehittää uutiskirjeviestintää myös työkalujen osalta?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme jos haluat tutustua Suomen johtavaan uutiskirjetyökaluun Postiviidakkoon. Postiviidakon kanssa työskennellessäsi et joudu tappelemaan teknologian kanssa vaan voit keskittyä rauhassa sisällön kehittämiseen. Postiviidakon käyttäjät ovat lähes poikkeuksetta tyytyväisiä ja suosittelisivat sitä myös kollegoilleen.

Uutiskirje tuntui luontevalta ja modernilta askeleelta kiireisten HR-ihmisten arkeen. Se on myös kustannuksiltaan kohtuullinen ja ajan hengen mukainen kanava. Toivomme, että osaisimme nostaa esiin ­asiakkaitamme kiinnostavia juttuja ja näkökulmia, joista on hyötyä ja iloa.

Postiviidakon ehdottomana plussana on sen helppokäyttöisyys. Kirje on nopea tehdä ja lähettää, ja seuranta-työkalun avulla voimme katsoa, mitkä jutut ovat kiinnostaneet ja missä olisi parannettavaa. Näin voimme kehittää uutiskirjeaiheitamme lukijoitamme kiinnostaviksi.

Marju Vuorensalmi
Johtava konsultti, partneri, Businesslike Oy

Pyydä demo Postiviidakosta

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää