Vinkki

31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia

Ota yhteyttä
Katso kuva 31 + 31 tapaa kerätä uutiskirjetilaajia Uutiskirjetilaajia kannattaa kerryttää useiden eri kontaktipisteiden kautta. Tilausmahdollisuus voidaan tuoda esille eri kanavissa eri tehokeinoja käyttäen.

Sähköpostimarkkinointi pysyttelee sitkeästi vuodesta toiseen digitaalisten kanavien tehokkaimpana myynnin välineenä – sen kehittämiseen kannattaa siis panostaa. Onnistuakseen on kuitenkin osattava perusasiat: sisällön on oltava hyvää, työkalujen toimivia ja graafisen ulkoasun houkutteleva.

Yhtä olennaista on kuitenkin hyvä, jatkuvasti määrältään kasvava ja laadultaan paraneva tilaajarekisteri. Tässä artikkelissa tarkastelemme sähköpostimarkkinoinnin peruskysymyksiä: miten kerryttää sähköisen uutiskirjeen tilaajakantaa, ja miten saada siitä mahdollisimman paljon irti.

Kun ”tilaa tästä” ei riitä - kuinka saat lisää tilaajia uutiskirjeelle?

Rajoittuuko uutiskirjeen tilaajien hankintasi tilauslomakkeeseen verkkosivuilla? Tavoitat todennäköisesti vain murto-osan potentiaalisista tilaajista.

Ota käyttöön useita kontaktipisteitä

Varmista, että uutiskirjeen tilausmahdollisuus tulee esille kattavasti eri kanavissa.

  1. Luo Facebookiin Tilaa uutiskirje -sovellus tai lisää ”Tilaa uutiskirje” -kehoitus Facebook-sivun yläkuvan päälle
  2. Kerro uutiskirjeestä myymälä- ja printtimainonnassa
  3. Luo rekisteröintipalkki YouTube-videoihin ja lisää linkki kuvaustekstiin
  4. Ohjaa tilaukseen sähköpostin allekirjoituksessa
  5. Kerää messukontaktit kilpailun tai käyntikorttien avulla tilaajiksi
  6. Lisää ”Tilaa uutiskirje” -täppä verkkokaupan tilausvaiheeseen ja tilausvahvistukseen
  7. Kehota liittymään tapahtuman palautekyselyssä
  8. Lisää blogipostausten perään mahdollisuus saada ne sähköpostitse
  9. Käytä Twitterin mainoskortteja ja mahdollista tilaus suoraan kortista
  10. Käytä FB-tarjouksia, jotka saa vain rekisteröitymällä tilaajaksi
  11. Kerro somesisällössä uutiskirjeestäsi
  12. Käytä Google AdWords -mainontaa, joka ohjaa kirjautumisivulle
  13. Luo maksuton verkkopalvelu tai -työkalu, joka vaatii kirjautumisen sähköpostilla
  14. Hyödynnä yhteistyökumppanuuksia: järjestä yhteinen tapahtuma tai kampanja, ja kasvata listoja yhdessä
  15. Julkaise rekisteröitymisen vaativia tarjouksia LinkedIn-sivuilla sekä sopivissa ryhmissä
  16. Tarjoa ilmainen Wi-fi rekisteröitymistä vastaan

Mieti erilaisia kohtaamisia asiakkaan kanssa, ja miten uutiskirjeen tilausmahdollisuus kannattaisi tuoda esiin näissä tilanteissa. Tapahtumaan osallistuneelle toimii ”tilaa uutiskirjeemme ja saa kutsut tapahtumiimme ensimmäisenä”, verkkokaupan ostoskorin hylänneelle ”tilaa uutiskirjeemme ja saat 15 prosentin alennuskupongin” .

Myy uutiskirjeesi

Uutiskirje on useimmiten myytävä tilaajalle: sen on oltava houkutteleva ja luotettava.

  1. Tarjoa ilmainen ladattava opas, whitepaper, tarjouskuponki tai muita konkreettisia tilaajaetuja
  2. Linkkaa aiempien kirjeiden parhaimmistoon
  3. Kerro selkeästi, kuinka usein uutiskirje julkaistaan ja mihin tietoja käytetään
  4. Kerro, että tilaaja voi poistua listalta helposti – ja pidä lupauksesi
  5. Myy konkreettisesti. Valjasta myyjät tarjoamaan uutiskirjeliittymistä kassalla, myyntisoitoissa sekä myyntitapaamisissa. Se on helppo tapa pysyä kontaktissa silloinkin, kun ei hetkeen ole syytä tavata

Vetoa vaistoihin

Ihminen on laumaeläin – tähän perustuu esimerkiksi sosiaalisen median suosio ja suosittelun toimivuus markkinoinnissa. Vetoa tilaajien tarpeeseen kuulua ryhmään.

  1. Tarjoa ”sisäpiirietuja”, joita vain tilaajat saavat: tarjouksia, etukäteistietoa, kutsua tapahtumiin
  2. Kannusta suositteluun. Tämä ei tarkoita vain kerro kaverille ja jaa somessa -nappeja. Kun saat uuden tilaajan, vakuuta hänet oitis automatisoidulla tervetuliaiskampanjalla. Kun olet varma, että tilaaja on vakuutettu, on seuraavan automaattiviestin aika: suosittele kirjettä ystävälle, niin saat alennuskupongin tai muun edun
  3. Kerää palautetta, ja pyydä lupaa julkaista positiiviset kommentit tilaussivulla tai -lomakkeessa
  4. Jos tilaajia on paljon, kerro lukuja: ”Liity yli 20 000 uutiskirjetilaajamme joukkoon ja tiedä, mistä puhutaan.”

…ja missä se lomake olikaan?

Suurin osa uutiskirjetilaajista liittyy listalle verkkosivuilta. Yllättävän usein lomake on kuitenkin vaikea löytää, monimutkainen tai monen klikkauksen takana. Niistä jokaisella menetetään kiinnostuneita. Ideaalilomake löytyy helposti ja on nopea täyttää.

  1. Varmista, että uutiskirjeen tilaus löytyy jokaiselta sivulta yhdellä silmäyksellä
  2. Kokeile selaimen yläreunassa tervehtivää ”hello baria”
  3. Harkitse sivun päälle nousevaa pop up -ikkunaa, jotka ovat jälleen saaneet niin markkinoijilta kuin käyttäjiltäkin synninpäästön ja toimivat hyvin
  4. Vie popupit astetta pidemmälle automatisoimalla niin, että ne tulevat näkyviin jonkin toiminnon - esimerkiksi blogipostauksen lukemisen - jälkeen, tai käyttäjän vietettyä sivuilla tietty määrä aikaa
  5. Katso ettei lomake unohdu sivun ylä- tai alareunaan. Tämä onnistuu esimerkiksi skrollauksen mukana ”kelluvilla” lomakkeilla
  6. Jos uutiskirjeen tilaajat ovat sinulle rahanarvoisia, harkitse A/B-testausta. On yllättävää, miten suuri merkitys tilaajamääriin voi olla lomakkeen sijoituksella, tekstillä tai jopa väreillä.

Ei (vain) se määrä vaan se laatu - kuinka hyödyntää paremmin olemassa olevia uutiskirjeen tilaajia

Hyödynnätkö sähköpostirekisteriäsi vain kerran kuussa lähetettävään uutiskirjeeseen? On aika laajentaa.

Tutustu

Vanha mantra on edelleen voimissaan: viesti oikeille ihmisille oikeaan aikaan oikealla sisällöllä. Jotta tämä onnistuu, on vastaanottajat tunnettava.

  1. Kysy jo tilausvaiheessa, mistä hän on kiinnostunut…
  2. …ja muista kysyä uudelleen säännöllisin väliajoin
  3. Luo erilaisia tapoja rekisteröityä uutiskirjeen tilaajaksi…
  4. …tai luo eri kanaville omat linkit, jotta voit seurata mitä kautta tilaaja on saapunut ja tarjota sitten heille sopivaa sisältöä
  5. Yhdistä sähköpostimarkkinoinnin ohjelma verkkokauppaan, CRM-järjestelmään, kanta-asiakasjärjestelmään tai tapahtumahallintajärjestelmään ja käytä hyväksesi tietoa siitä, millä tavoin asiakas on tekemisissä yrityksesi kanssa
  6. Yhdistä sähköpostimarkkinointi verkkosivuihin, niin näet mikä asiakasta kiinnostaa verkkosivuilla
  7. Pyydä säännöllisesti palautetta, kehitysehdotuksia ja vinkkejä
  8. Seuraa, ketkä ovat aktiivisimpia uutiskirjeesi suhteen ja hyödynnä tietoa esimerkiksi verkostoitumisessa, liideiksi tai somenäkyvyydessä

Voit lukea käytännön esimerkein, miten Säästöpankki onnistui uutiskirjeviestinnässään tai miten Sinebrychoff kehitti asiakasviestintäänsä digityökalujen avulla.

Opettele

Kaikki kohderyhmät ovat yksilöitä: opettele, mikä toimii juuri sinun vastaanottajillesi ja sinun alallasi.

  1. Seuraa, millaista sisältöä klikataan eniten ja vähiten
  2. Opettele, millaiset otsikot toimivat ja millaiset eivät
  3. Tutki, millaisia ovat kiinnostavimmat ja vähiten kiinnostavat kirjeet
  4. Pihistä muilta toimivia kikkoja
  5. Testaile, milloin juuri sinun tilaajasi haluavat vastaanottaa uutiskirjeen
  6. Testaa lähetysvaiheessa A/B-testauksella eri otsikoiden toimivuutta

Ryhdy henkilökohtaiseksi

Mitä persoonallisempi, sitä parempi. Niin lähettäjän kuin vastaanottajankin kannalta.

  1. Harkitse, lähettäisitkö kirjeen henkilön, et yrityksen, nimellä
  2. Käytä personointia, jonka avulla voit käyttää vastaanottajan nimeä uutiskirjeen sisällössä
  3. Räätälöi yksittäisiä uutiskirjeitä perustuen asiakastietoon: näytä toisille tiettyjä osia, toisille taas toisia
  4. Rakenna segmenttejä, ja lähetä eri segmenteille erilaisia uutiskirjeitä
  5. Allekirjoita uutiskirje yrityksen sijaan henkilön nimellä, jolla on kasvot ja yhteystiedot

Automatisoi

Osa sähköpostimarkkinoinnista voidaan tehdä automaattisesti.

  1. Toivota uusi tilaaja tervetulleeksi automaattisesti, esittele yrityksesi ja kiitä tilauksesta vaikkapa lahjalla
  2. Lisämyy ja ristiinmyy automaattisesti perustuen ostokäyttäytymiseen
  3. Herättele passiivisia tilaajia omalla kampanjallaan
  4. Palkitse aktiivisia ja tai pitkäaikaisia tilaajia tarjouksin ja palkinnoin

Laajenna

Kun asiakas on saatu kiinni yhdestä kanavasta, on aika laajentaa muihin ja syventää sidettä.

  1. Kerro uutiskirjeessä muista tavoista, joilla yrityksesi kanssa voi olla tekemisissä: linkkaa LinkedIniin, Facebookin, Instagramiin, YouTubeen…
  2. Myy – varmista, että jokaisessa kirjeessä on helppo tapa muuttua kirjeen tilaajasta ostajaksi: myynnin yhteystiedot, tarjouksia jne
  3. Muuta tilaaja liidiksi markkinoinnin automaatiotoiminnoilla
  4. Muuta tilaaja suosittelijaksi some- ja kerro kaverille -napeilla
  5. Kutsu tilaaja tapahtumiin

Älä huijaa itseäsi

Suuret tilaajamäärät näyttävät komeilta, mutta määrää olennaisempaa on, että tilaajat ovat aidosti kiinnostuneita sisällöstä ja yrityksestäsi.

  1. Tarkista, että toimimattomat sähköpostit poistuvat listoilta automaattisesti
  2. Tee säännöllinen, automaattinen puhdistuskampanja, jossa herättelyn jälkeen hyvästellään epäaktiiviset tilaajat
  3. Kysy listalta eroavilta poistumisen syy ja ota opiksesi

Toivottavasti sait artikkelista hyödyllisiä vinkkejä niin osoitelistan keräämiseen kuin listojen parempaan hyödyntämiseen. Tutustu tarkemmin Suomen johtavaan uutiskirjetyökaluun Postiviidakkoon tai ota yhteyttä asiantuntijoihimme keskustellaksesi tarkemmin uutiskirjeviestinnän kehittämisestä.

Ps. Olethan tilannut uutiskirjeemme ja muistanut suositella sitä myös kollegalle?

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää