Vinkki

10 vinkkiä sisältökalenterin luomiseen

Ota yhteyttä
10 vinkkiä sisältökalenterin luomiseen Sisältökalenteri auttaa jakamaan sisältöjen tuottamisen ja suunnittelemisen pienempiin osiin, jolloin kokonaisuutta on helpompi hallita.

Kuinka tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle.

Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä. Tekemämme sisältömarkkinointitutkimuksen mukaan varsinkin aikapula ja henkilöresurssien puute tuovat yritysten sisällöntuotannolle haasteita. Sisältöjä haluttaisiin tehdä enemmän, mutta koska yrityksissä on totuttu tekemään kaikki oman talon sisällä, eivät nykyiset resurssit useinkaan riitä kaikkien suunnitelmien toteuttamiseen.

Yksi konkreettinen keino helpottaa uusien sisältöjen suunnittelua ja tuottamista on ottaa käyttöön sisältökalenteri. Sisältökalenteri auttaa jakamaan sisältöjen tuottamisen ja suunnittelemisen pienempiin osiin, jolloin kokonaisuutta on helpompi hallita. Kalenterin avulla omaa ja sisällöntuotantotiimin työmäärää on kätevä jakaa ja ajastaa pidemmälle aikavälille. Pelkkä ranskalaisin viivoin koottu sisältösuunnitelma jää usein pelkäksi suunnitelmaksi, joka ei joko koskaan toteudu tai jonka aikatauluttamisessa ei onnistuta.

Kun sisältökalenterisi on täytetty, vietät vähemmän aikaa miettien mitä kirjoitat keskittyen oikeasti hyödyllisen sisällön tuottamiseen. Kokosimme yhteen 10 vinkkiä, joiden avulla pääset alkuun oman sisältökalenterin luomisessa:

1. Tarkista tavoitteesi

Ennen kuin aloitat sisältökalenterin luomisen varmista, että tiedät, mitkä ovat tavoitteesi. Tavoitteet vaikuttavat olennaisesti siihen kenelle, mitä, missä ja kuinka usein julkaiset sisältöjä. Onko tarkoituksena tuottaa uusia liidejä, ohjata lukijoita nettisivustoille, saada lisää näkyvyyttä vai kenties kasvattaa Facebook-tykkääjien määrää? Kun tiedät, miksi tuotat sisältöä, olet valmis siirtymään seuraavaan vaiheeseen.

2. Luo kalenterille pohja

Erilaisia kalenteriominaisuuksia tarjoavia työkaluja löytyy verkosta pilvin pimein. Jos et halua käyttää aikaa uusien työkalujen testaamiseen tai opetteluun, aloita kalenterin koostaminen yksinkertaisella taulukkolaskentaohjelmalla. Kalenterista kannattaa tehdä jaettava, jos tarkoituksenasi on suunnitella sisältöjä yhdessä koko organisaation voimin. Esimerkiksi ilmaisen Google Sheet -työkalun avulla voit luoda kalenteripohjan, jota jokainen sisällöntuotantoon osallistuva voi päivittää omalta työkoneeltaan.

Sisältökalenterin voi rakentaa monin eri tavoin, mutta siinä olisi hyvä näkyä ainakin:

  • Missä kanavassa sisältö julkaistaan?
  • Millaista sisältöä julkaistaan?
  • Mikä on sisällön aihe ja mitä se sisältää? 
  • Milloin sisältö julkaistaan?
  • Kuka sisällön tuottaa ja julkaisee?
  • Onko sisältö julkaistu aikataulun mukaisesti?

Tässä esimerkki siitä, miltä sisältökalenterin pelkistetty pohja voi näyttää:

Sisältökalenterin malli

3. Valitse kanavat

Julkaisetko artikkeleita blogissasi? Kuvia Instagramissa ja Twitterissä? Videoita YouTubessa? Kyselyn Facebookissa? Tärkeintä on, että julkaiset sisältöä siellä, missä asiakkaasi ovat. Selvitä siis aluksi, missä kanavissa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaasi viettävät aikaansa.

Vaikka sosiaalisen mediaan on helppo tuottaa nopeasti sisältöjä, älä kuitenkaan tee sisältökalenteristasi pelkkää some-kalenteria. Myös lehdistötiedotteet, asiantuntija-artikkelit sekä vieraskynäkirjoitukset kannattaa ottaa osaksi omaa viestinnän ja markkinoinnin vuosikelloa.

4. Käytä oikeaa kalenteria apunasi

Kun täytät kalenteria, aloita helpoista asioista. Merkitse ylös kaikki tärkeät tapahtumat, joiden ympärille haluat julkaista sisältöä – lomat, alan messut, seminaarit ja koulutukset.

5. Lisää oma sisältösi

Kun kaikki vuodenaikoihin, juhlapyhiin ja tapahtumiin liittyvät merkinnät ovat kalenterissa, ala täyttämään tyhjiä aukkoja muulla sisällöllä. Sisältösi voi sisältää vaihtelevasti esimerkiksi:

  • Teemapostauksia - Osallistutko alanne messuille tai seminaariin? Onko joku toimintaanne liittyvä aihe pinnalla keskusteluissa? Seuraa, mistä alallanne puhutaan ja tartu ajankohtaisiin aiheisiin nopeasti.
  • Sarjapostauksia - Oletteko erikoistuneet johonkin palveluun, josta haluaisitte jakaa lisätietoa asiakkaillenne? Sarjapostaukset ovat oiva keino opettaa ja tuoda omaa asiantuntijuutta esille.
  • Asiantuntija-artikkeleita ja vieraskynäkirjoituksia palveluihinne ja alanne ajankohtaisiin aiheisiin liittyen
  • Lehdistötiedotteita uuden tuotteen lanseeraamisesta, tutkimustuloksista tai yrityksen kansainvälistymisestä
  • Vuodenaikaan tai juhlapyhiin liittyviä tervehdyksiä
  • Videoita ja kuvia tapahtumista, kampanjoista, tuotteista ja projekteista
  • Asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden haastatteluja videon tai case-esimerkin muodossa
  • Kiinnostavia ja hauskoja yksityiskohtia yrityksestä. - Keitä teillä käy toimistolla vieraana, entä mitä teillä tehdään kahvitunnilla?

Haastavin osa kalenterin rakentamisessa on varmistaa, että sinulla on tarpeeksi relevantteja ideoita, jotka täyttävät aikataulusi.

6. Pidä ikivihreää sisältöä tavoitettavissa

Ajaton sisältö on aina relevanttia ja hyödyllistä. Se ei ole sidoksissa tiettyyn päivään tai kauteen. On hyvä olla varastossa sisältöä, jota voi käyttää, mikäli aikataulu joskus myöhästyy. Iso apu kalenterin hallitsemisessa on myös se, että on siinä on paikka, minne voi nopeasti varastoida uusia sisältöideoita.

7. Käytä aikaisempi sisältö hyödyksi

Aina ei tarvitse suunnitella sisältöä alusta lähtien. Useimmilla yrityksillä on hyödyllistä käyttämätöntä sisältöä varastossa – esimerkiksi dataa CRM-järjestelmästä sekä asiakaskyselyjen tuloksia. Myös vanhoja blogipostauksia voi kierrättää ja päivittää eri kanavien välityksellä.

8. Päätä julkaisutiheys

Mieti, kuinka usein voit realistisesti julkaista uutta sisältöä. Sisällön tuottaminen vie aikaa ja on tärkeää, että valitset julkaisutiheyden, joka sopii sinulle. Omien rajojen ymmärtäminen on oleellista kalenterin tehokkuudelle. Jos kalenterisi on liian täynnä, sisältö kärsii. Jos taas kalenterisi näyttää liian tyhjältä, et todennäköisesti hyödy siitä lainkaan.

9. Aseta aikarajoja

Aseta määräaikoja, joihin mennessä sisältö tulee julkaista. Sisältökalenteri ei ole kuitenkaan kiveen kirjoitettu. Muista joustavuus aikataulutuksessa. On helpompaa siirtää aina ajankohtaisia sisältöjä myöhemmäksi kuin sivuuttaa tuoreet uutismahdollisuudet.

10. Päivitä suunnitelmaasi

Ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta siihen, kuinka pitkälle aikavälille sisältöä tulisi suunnitella. Suunnitteleminen riippuu paljon siitä, kuinka nopeasti tilanteet muuttuvat toimialallasi. Sisältökalenteriin voi esimerkiksi luoda ensin keskeisimmät sisällöt koko vuodelle, jonka jälkeen viikko- ja päiväkohtaiset sisällöt suunnitellaan aina kuukaudeksi eteenpäin. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mitä pidemmälle suunnittelet sisältösi, sitä paremmin tuottamasi sisältövirta pysyy katkeamattomana.

Extra: Seuraa, millaisen vastaanoton sisältösi saa

Kun kaikki aika käytetään sisältöjen tuottamiseen ja jakamiseen, jää sisältöjen aikaansaaman tuloksen mittaaminen usein taka-alalle. Siksi sisältökalenteriin kannattaa varata aikaa myös oman toiminnan tarkastelulle. Mitkä some-postaukset ovat herättäneet eniten keskustelua, mitä blogikirjoituksia on jaettu eteenpäin ja kuinka paljon lehdistötiedotteet ovat saaneet näkyvyyttä mediassa? Kun tiedät, millainen sisältö kiinnostaa lukijoitasi, pystyt kehittymään ja tuottamaan entistä kiinnostavampaa ja sitouttavampaa sisältöä.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat ottaa lehdistötiedottamisen osaksi sisältökalenteriasi tai kaipaat apua mediaseurantaan. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää