Vinkki

10 vinkkiä Call-to-Actioneiden käyttöön

Ota yhteyttä
Katso kuva 10 vinkkiä Call-to-Actioneiden käyttöön Kysy itseltäsi, keitä vastaanottajasi ovat. Millaiset sanavalinnat saisivat juuri nämä ihmiset toteuttamaan tavoitteeni? Voit myös tarjota CTA:ta vastaan erilaisia kannusteita, kuten vastaanottajalle arvokasta sisältöä.
Katso kuva Ilmakitaroita myyvän locopogo.com-verkkokaupan CTA:t erottuvat selkeästi vaalealla taustalla. Call-to-Action -napit vaihtavat väriä kun kursori viedään painikkeen päälle.

Call-to-Actioneiden avulla tehostetaan digitaalista markkinointia. Hyvin toteutetun CTA:n avulla voidaan korottaa uutiskirjeen klikkausprosenttia, nostaa verkkokaupan myyntiä tai parantaa sivuston konversiota. Usein puhutaan Call-to-Action -napeista, sillä yleisemmin ne ovat napin muotoon suunniteltuja, selkeästi taustasta erottuvia painikkeita. 

Call-to-Action (CTA) houkuttelee vastaanottajaansa suorittamaan tietyn toimenpiteen. Usein se on kyseisen digitaalisen kanavan tärkein tavoite, kuten uutiskirjeen merkittävin linkki tai verkkokaupan ostopainike. Tästä syystä se suunnitellaan selkeästi taustastaan erottuvaksi ja siten, että painikkeen "teaser"-teksti on vastaanottajalleen mahdollisimman houkutteleva. 

Econsultancyn ja Redeyen vastikään julkaiseman tutkimuksen mukaan 71% yrityksistä testaa omia verkkosivujaan. Yleisimmin testataan nimenomaan Call-to-Actioneiden tehokkuutta, mikä viittaa siihen että hyvän CTA:n tärkeys ymmärretään yrityksissä. 

Mihin asioihin Call-To-Actioneiden suunnittelussa ja hiomisessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota?

10 vinkkiä Call-to-Actioneiden käyttöön

1. Suunnittele tiettyyn kontekstiin

Call-to-Action voi olla hyvinkin erilainen riippuen siitä tuleeko se uutiskirjeeseen, mainokseen vai esimerkiksi verkkokauppaan. Siksi suunnittelussa kannattaa aina kiinnittää huomiota siihen, miten CTA saadaan erottumaan juuri kyseisessä kontekstissa. Uutiskirjeessä suuri merkitys voi olla esimerkiksi CTA:n teaser-tekstin ja johdantotekstin yhdenmukaisuudella tai napin värityksellä taustaansa nähden. Verkkokaupassa huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti CTA:n taustaan, sillä kauppa-ympäristössä Call-to-Actionia ympäröi usein suuri määrä muuta informaatiota, kuten tuotekuvia, kuvauksia ja teknisiä tietoja. CTA on siksi aina hyvä suunnitella tiettyyn kontekstiin ja kontekstin erityisvaatimukset huomioonottaen.

2. Älä unohda päätelaitetta

Varmista, että CTA:si on optimoitu eri päätelaitteille soveltuvaksi, on kyseessä sitten pöytäkone, tabletti tai älypyhelin. Jos suunnittelet uutiskirjettä, harkitse toteutatko responsiivisen uutiskirjeen, joka näyttää CTA:si oikein päätelaitteesta riippumatta. Sivusto tai verkkokauppa voidaan vastaavasti toteuttaa responsiivisin menetelmin.

3. Omat Call-to-Actionit eri tavoitteille

Call-to-Actionia suunniteltaessa on hyvä miettiä tarkoin mikä sen pääasiallinen tavoite on juuri kyseisessä kontektissa. Mitä tällä CTA:lla halutaan saavuttaa? Eri tavoitteiseen pyrkivä CTA voi olla hyvinkin erilainen, joten geneerisiä vaihtoehtoja ei kannata viljellä liiaksi.

4. Ole hetken aikaa yleisösi

Kysy itseltäsi, keitä vastaanottajasi ovat. Millaiset sanavalinnat saisivat juuri nämä ihmiset toteuttamaan tavoitteeni? Voit myös tarjota CTA:ta vastaan erilaisia kannusteita, kuten vastaanottajalle arvokasta sisältöä. Kohderyhmästä ja viestinnän tyylistä riippuen myös huumori voi joskus toimia. 

5. Jos mahdollista, personoi

Tämän päivän teknologia antaa monia mahdollisuuksia markkinoinnin automaatioihin ja triggeröityyn viestintään. Teknologian avulla voidaan päästä lähemmäs yksilöä ja personoida CTA:t esimerkiksi sen mukaan, mistä kanavasta vastaanottaja tuli tai mitä hän teki ennen kuin näki Call-to-Action kannusteesi. 

6. Mieti sanavalintoja

Vanha totuus "yksinkertainen on kaunista" toimii tässäkin suhteessa. Lyhyet ja ytimekkäät sanavalinnat toimivat usein monimutkaisia paremmin.

7. Analysoi polku

Call-to-Actionin tehoa ja toimivuutta analysoitaessa on hyvä kiinnittää huomiota myös koko CTA:han johtavaan polkuun. Mitä tapahtui ennen kuin vastaanottaja saapui sen äärelle? Oliko polku tarpeeksi houkutteleva, informatiivinen ja selkeä, jotta toivottu lopputulos saavutetaan? 

8. Tee CTAsta erottuva

...muista kuitenkin kohtuus. Tärkeää on löytää tasapaino värien, CTA:ta ympäröivän maailman ja sisällön välille. Kysy itseltäsi erottuuko CTA tarpeeksi vai onko ympärillä liikaa muita häiriötekijöitä. 

9. Harkitse toissijaista CTA:ta

CTA:n suorittaminen voi olla osalle kohderyhmääsi liian suuri harppaus. Tällöin ensisijaisen CTA:n rinnalla voidaan esittää toissijainen CTA, kuten "Tilaa nyt TAI lue lisää arvosteluja". Tällöin ensisijainen CTA on hyvä suunnitella toissijaista erottuvammaksi esimerkiksi värin ja grafiikan avulla. Tärkeää on myös toistaa ensisijainen CTA myöhemmin myös niille, jotka klikkasivat toissijaista vaihtoehtoasi: näin toimimalla saatat vakuuttaa myös sellaisia henkilöitä, jotka muuten olisivat pompanneet pois sivultasi.

10. Käy prosessi kertaalleen läpi

Tässä kohtaa tarkoitamme digitaalista markkinointia ja sen kanavia hieman laajemmassa mittakaavassa. Jos esimerkiksi hyödynnät CTA:ta uutiskirjeessäsi, onko verkkopalvelusi ajan tasalla ja toimiva? Vastaavasti verkkokaupassa tärkeää on koko ostoprosessin sujuvuus. Hyvä CTA on enemmän tai vähemmän turha ellei kokonaisuus toimi.

Suosituksemme:

Lyhesti ja ytimekkäästi, suosittelemme että Call-to-Actioneita:

1. Käytetään

2. Testataan

3. Hiotaan

Digitaalisessa markkinoinnissa tärkeää ovat myös teknisesti toimivat ja ketterät työkalut, joitka skaalutuvat eri digiviestinnän tarpeisiin. Koodiviidakon Viidakko Marketing Cloud on digitaalisen viestinnän työkaluperhe, joka tarjoaa käyttäjäystävälliset ratkaisut verkkosivuihin, uutiskirjeisiin, verkkokauppoihin ja markkinoinnin automaatioihin. Tutustu työkaluihimme tarkemmin täältä.

Tutustu Viidakko Marketing Cloudiin

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Visuaalisuus osana digitaalista markkinointia

Visuaalisuus on sisältösi ulkoasu. Se on sitä, minkä lukija ensimmäiseksi näkee: yleisilme. Visuaalisesti vaikuttava ja vakuuttava verkkosivusto tai sosiaalisen median kanava kiinnostaa ja miellyttää katsojaa sekä saa huomattavasti enemmän lukijoita kuin pelkkää tekstiä sisältävät julkaisut.

Lue lisää

Tarkista nämä: 10 kohdan muistilista hyvään verkkoasiakaspalveluun

Nykyasiakas on kriittinen ja äänestää yhä helpommin (ja nopeammin) jaloillaan, jos ei löydä haluamaansa helposti ja saa tukea ja apua heti sitä tarvitessaan. Kulman takana odottaa kyllä useimmiten uusi palveluntarjoaja, ellei useampikin, joka on valmis jatkamaan siitä, missä edellinen epäonnistui.

Lue lisää

Kuinka hyödyntää segmentointia sähköpostimarkkinoinnissa?

Sähköpostimarkkinointi on yhä paras tapa saada vastinetta markkinointibudjetille – siksi sitä kannattaa kehittää jatkuvasti! Viime aikojen selkänä trendinä on ollut sähköpostimarkkinoinnin tehostaminen segmentoinnin ja viestien kohdentamisen avulla. Miten sähköpostimarkkinoinnin segmentoinnissa pääsee alkuun, ja mitä kaikkea siihen käytännössä liittyy?

Lue lisää

Kuvankäsittely markkinoijalle – näin pääset alkuun

Kuvankäsittelyn ja grafiikan tarpeita on digitaalisessa markkinoinnissa yhä enemmän. Vaikka isommat projektit voikin ulkoistaa, ei tämä ole realistisesti mahdollista kaikkien kuvankäsittelytarpeiden osalta. Listasimme kolme eri mahdollisuutta kuvankäsittelyn toteuttamiseen yrityksen sisällä.

Lue lisää

Spam traps ja 12 muuta asiaa, jotka jokaisen sähköpostimarkkinoijan tulee tietää sähköpostien läpimenosta

Sähköpostimarkkinoinnin olennaisimpia – ja samalla haastavimpia – osa-alueita on sähköpostien läpimenon varmistaminen. Miten markkinoinnin ja viestinnän tekijä voi vaikuttaa sähköpostien läpimenoon, ja mitä sähköpostimarkkinoinnin työkalujen tarjoajalta tulee vaatia? Tässä 12 kohtaa, joita seuraamalla pääset parhaisiin tuloksiin.

Lue lisää