Kirjoitus

Vuoden 2016 must-have markkinointiteknologiat

Ota yhteyttä
Vuoden 2016 must-have markkinointiteknologiat Mitä markkinointiteknologioita jokaisen yrityksen tulisi hyödyntää vuonna 2016?

Vuosi sitten Harvard Business Review listasi seitsemän markkinoinnin teknologiaa, joita jokaisen yrityksen tulisi käyttää. Katsoimme, miltä tilanne näyttää vuosi myöhemmin – ja lisäsimme yhden oman. Samalla kartoitimme, miten itse vastaamme näihin tarpeisiin.

1. Analytiikka

Mittaaminen on yhä tärkeämpää, ja erillisten analytiikkatyökalujen (Google Analytics, Yandex, Baidu) lisäksi kaikissa markkinoinnin työkaluissa tulisi olla hyvät ja selkeät analytiikkaominaisuudet.

Verkkosivujen ja sähköpostimarkkinoinnin analytiikka lienee kaikille jo tuttua (joskin usein alihyödynnettyä). Sen sijaan kaikki eivät vielä käytä hyväkseen sosiaalisen median työkalujen tai lehdistötiedotejakelun analytiikkamahdollisuuksia.

Analytiikka ei ole tärkeää vain tehokkuuden mittaamisessa ja raportoinnissa, vaan myös oppimisessa ja toiminnan kehittämisessä. Raporttien pyörittelyn sijaan kannattaa tähdätä aitoon ymmärrykseen: mikä toimii, mikä ei? Mitkä ovat trendit ja suunta? Tässä auttavat mahdollisimman helpot ja visuaaliset raportointityökalut.

Analytiikkaohjattua viestintää Viidakon tuotteilla

  • Postiviidakolla lähetät uutiskirjeet ammattimaisesti ja seuraat niiden tehoa
    • Visuaalinen raportointi, heatmapit & raporttien jako -ominaisuus
    • Integroituu Google Analyticsiin ja muihin järjestelmiin – seuraa uutiskirjeklikkaajien liikkeet verkkosivuille saakka
    • Opi ja kehitä ketterästi: Top 10 -listat esimerkiksi vuoden aikana eniten kiinnostaneista viesteistä
  • Sivuviidakko-julkaisujärjestelmällä voit kehittää sisältöä analytiikkalähtöisesti 
    • Google Analytics -integraatiomme tuo olennaisimman verkkosivun analytiikan suoraan käyttäjän hallintapaneeliin – katso nopealla vilkaisulla mikä toimii ja mikä ei ja kehitä sivuston sisältöä eteenpäin

Kuva: Kuvassa todellista dataa Postiviidakko.fi-sivustolta. Joulukorttikampanjamme on ollut suosittu, mutta käyttöehdot-sivu voitaisiin nostaa aiempaa paremmin esille. Sisällöntuotantotiimimme pystyy hyödyntämään tämän ja paljon muuta analytiikkainfoa sivuston päivityksiä tehdessään.

  • ePressi.com ja ViidakkoMonitor tuottavat tarkkaa analytiikkaa ja raportteja lehdistötiedotteiden läpimenosta sekä verkkokeskusteluista. Seuraamalla näkyvyyttäsi tuotat tärkeää tietoa viestinnän ja markkinoinnin käyttöön.
  • ViidakkoCEM markkinoinnin automaatiotyökalu kerää tietoa kohderyhmäsi liikkeistä yrityksen eri kanavissa. Yhdistä asiakastieto markkinoinnin toimenpiteiksi automaation avulla.

2. Konversio-optimointi

Konversio-optimointi tarkoittaa verkkosivulle ohjattavien kävijöiden ohjaamista tekemään mahdollisimman paljon sitä, mitä heidän halutaan tekevän. Harward Business Review'n mukaan noin 3 % sivuille ohjatuista päätyy tekemään sivuilla mitään – konversio-optimoinnin avulla tämä saadaan yleensä noin tuplautumaan. Tämä on monelle yritykselle rahallisesti suuri summa, joten se todella kannattaa.

Verkkosivujen ja verkkokaupan konversio-optimointi on jatkuva prosessi, joka vaatii CMS-järjestelmältä integroitavuutta ja helppoa muokattavuutta, jotta jatkuva testaaminen ja reagointi on mahdollista. Internet-sivujen jatkuvan kehittämisen lisäksi konversio-optimoinnin tärkeimpiä työkaluja ovat tiettyä tarkoitusta varten luodut laskeutumissivut. Laskeutumissivuja voi rakentaa CMS:llä tai joillain sähköpostimarkkinointijärjestelmillä, mutta rakentaminen on vasta ensimmäinen askel: siitä alkaa optimointi. Optimointiin voi käyttää esimerkiksi Landing Page Graderia tai Optimizelya.

Konversio-optimointi Viidakon tuotteissa

  • A/B-testaa uutiskirjeidesi otsikoita Postiviidakolla – järjestelmä valitsee automaattisesti testijoukon parhaan variaation ja lähettää sen lopuille vastaanottajillesi.
  • Voit integroida Sivuviidakon ja ViidakkoStoren kolmannen osapuolen konversio-optimointityökaluihin. Käyttäjäystävällinen julkaisujärjestelmä ja verkkokauppa mahdollistavat sivuston ketterän muokkauksen ja kehittämisen tulosten pohjalta.
  • Sivuviidakolla voit myös luoda helposti hakukoneystävällisiä ja responsiivisia laskeutumissivuja eri tarkoituksiin.


3. Sähköposti

Ei, sähköposti ei kuole myöskään vuonna 2016, vaan se on verkkosivujen ohella yhä markkinoinnin voimallisin väline. Sähköposti on yhä ”se virallinen asiakanava”, jossa ollaan aidosti ostoaikeissa, etsimässä tietoa, ja se millä halutaan vastaanottaa tärkeää tietoa. Sen avulla tavoitat B2B-päättäjät, myyt kuluttaja-asiakkaille tositarkoituksella ja tiedotat medialle.

Ostetut listat ja satunnainen spämmäys ovat menneisyyttä. Nyt sähköpostimarkkinointia tehdään asiakkaille, jotka ovat itse ilmaisseet halunsa sitä vastaanottaa, mahdollisimman kohdennetusti, ja mahdollisimman laadukkaalla sisällöllä, ei määrällä vaan laadulla.

Yhä suurempi osa sähköpostimarkkinoinnista on automatisoitu tehokkaisiin, tarkasti segmentoituihin ketjuihin, joilla kerran kiinnostunut asiakas kasvaa hitaasti kohti asiakkuutta.

Koodiviidakko ja sähköpostimarkkinointi

Koodiviidakko on sähköpostimarkkinoinnin ammattilainen jo yli 10 vuoden kokemuksella. Vannomme reilujen toimintamallien ja laadukkaan sähköpostimarkkinoinnin nimeen, ja se näkyy tuloksissa sekä viestien läpimenossa. Kehitämme työkalua myös jatkuvasti markkinoinnin ja viestinnän tarpeiden mukaan. Nyt nousussa on videoiden hyödyntäminen sähköpostimarkkinoinnissa, eikä ihme: kun viestissä on video, ja etenkin jos siitä kerrotaan jo otsikossa, ovat avaus- ja klikkausmäärät usein aivan omaa luokkaansa. Toinen trendi ovat automaattiset sähköpostiketjut, esimerkiksi drip-kampanjat.

Postiviidakon tärkeimpiä ominaisuuksia: 

  • Responsiiviset uutiskirjepohjat ovat edustavia ja asiakasystävällisiä kaikilla mobiililaitteilla
  • Käyttäjäystävällinen drag & drop -editointi tekee kirjeiden luomisesta helppoa ja nopeaa – jopa hauskaa
  • Video-ominaisuudet tuovat vaihtelua ja nostavat klikki- ja avausprosentteja
  • Uutiskirjetyökalu on yhdistettävissä CRM-järjestelmään, verkkosivuihin, analytiikkajärjestelmiin, verkkokauppaan, tapahtumahallinnan järjestelmiin jne.
  • Dynaamiset listat keräävät tietyn kriteeristön täyttävät tilaajat omiin listoihinsa ja mahdollistavat tarkan segmentoinnin
  • Mahdollisuus luoda automaattisia kampanjoita, kuten drip-kampanjoita, yhdistämällä automaatiotoimintoja uutiskirjeisiin
  • A/B-testaa otsikoita, tai luo saman kirjeen sisälle eri käyttäjille suunnattua personoitua sisältöä
  • Laadukkaat lähetyspalvelimet varmistavat viestien läpimenon

4. Hakukonemarkkinointi

Hakukonemarkkinoinnin kokonaisuus koostuu hakukoneoptimoinnista ja hakukonemarkkinoinnista. Hakukoneoptimointi vaatii onnistuakseen pitkäjänteistä toimintaa, laadukasta teknistä ja graafista toteutusta ja ammattimaista sisällöntuotantoa, joka ottaa huomioon hakukoneiden vaatimukset. Käytännössä hakukoneoptimointi alkaa CMS-järjestelmän valinnasta: jos tekniikka ei ole hakukoneystävällistä, ei muullakaan toiminnalla ole merkitystä.

Tärkeintä hakukoneoptimoinnissa on kuitenkin laadukas ja jatkuvasti päivittyvä sisältö – ja että hakukoneoptimointia tekevät sisällöntuottajat, eivät (ainakaan täysin) ulkoiset toimistot. Siksi onkin tärkeää, että CMS:ssä on yksinkertaiset ja hyvät SEO-toiminnallisuudet.

Hakukonemarkkinointi taas tarkoittaa maksettuja mainoksia, kuten Google Adwordsia (kokeile myös esim Wordstreamia). Näiden avulla voi testata ja optimoida omia hakusanoja (kokeile myös Keywordtool.iota), tekstiä, lomakkeita jne. Yhdistämällä nämä Google Adwordsiin ja CRM:ään asti voidaan seurata, kuinka paljon konkreettista tulosta mainokset ovat tuottaneet.

Koska jo yrityksen kanssa tekemisissä olleet asiakkaat ovat otollisempaa kohderyhmää kuin täysin ”kylmät”, omat kohderyhmät löytää usein parhaiten yrityksen sisäisistä työkaluista. Kun markkinoinnin automaatiotyökalut yhdistävät yrityksen kannalta tärkeimmistä lähteistä tulevan tiedon yhteen, erottuu sieltä helposti tärkeitä, hyvin monimutkaisiakin segmenttejä joita olisi muuten vaikea tai mahdoton hahmottaa. Ne on sitten helppo viedä Googlen työkaluihin.

Koodiviidakon työkalut ja hakukonemarkkinointi

  • Sivuviidakko ja ViidakkoStore ottavat hakukoneystävällisyyden huomioon jo verkkosivujen tai -kaupan alkuvaiheista alkaen
  • Sivuviidakon helpoilla SEO-työkaluilla voit hoitaa hakukoneoptimoinnin itse
  • ePressillä lähetät ja julkaiset lehdistötiedotteesi paitsi sähköpostitse, myös portaalissa tai omilla verkkosivuillasi, ja jaat sen sosiaalisessa mediassa. Tämä on tärkeää hakukonenäkyvyydellesi.

5. Remarketing

Remarketing on muun muassa sitä, mitä tapahtuu kun käyt verkkosivulla, minkä jälkeen kyseisen yrityksen mainokset alkavat seurata sinua verkkosivuilla ja esimerkiksi Facebookissa. Tämä retargetoinniksi kutsuttu markkinointi on ärsyttävää, joskus, mutta useimmiten erittäin tehokasta – koska kohderyhmä on niinkin tarkka kuin aiheeseen jo kiinnostusta osoittaneet. Usein retargetingista maksetaan klikkiperusteisesti, joten sen avulla saa paljon ilmaisia näyttöjä. Käytetyimpiä työkaluja ovat Google Adwordsin remarketing, mutta kokeile myös AdRollia tai Perfect Audiencea. Remarketing sisältää kuitenkin paljon muutakin, esimerkiksi verkkokaupan ostoskorimuistuttajat. Käytännössä remarketing sisältää kaikki markkinointiviestit, jotka kohdistetaan asiakkaaseen tietyn ostamiseen liittyvän toiminnon triggeröimänä. 

Koodiviidakon työkalut remarketingin ja retargetingin apuna

Remarketingin tehoa voidaan parantaa kohdentamalla se tietyille, kapeammille segmenteille markkinoinnin automaatiojärjestelmän kautta. Kumman uskot tuovan enemmän myyntituloja: mainostaminen geneerisesti ihmisille, jotka ovat käyneet tietyllä sivuilla, vai esimerkiksi vain henkilölle, joka on vuoden aikana ostanut verkkokaupasta useamman kerran tietystä hintakategoriasta, ja joka vieraili kyseisellä verkkosivulla nyt kolmatta kertaa?

ViidakkoCEM on retargetoijan paras ystävä, joka mahdollistaa laajat retargetointi-ominaisuudet – myös kotimaisten mainosverkkojen kanssa. CEM yhdistää asiakastiedon esimerkiksi verkkosivuilta, CRM:stä ja verkkokaupasta kokonaisuuksiksi, joita voit käyttää mainonnan kohderyhminä. Suoran yhdistämisen lisäksi voit itse valita pieniäkin segmenttejä suoraan visuaalisten raporttien graafeista, ja viedä tiedot haluamaasi järjestelmään. Näitä voit hyödyntää niin hakukonemainonnan kuin retargeting-kohderyhmien luomisessa.

ViidakkoCEM mahdollistaa myös monipuolisen remarketingin. Esimerkiksi ostoskorimuistuttajat tai ostoon ohjaavat drip-kampanjat ovat ViidakkoCEMin perustoiminnallisuuksia. 

6. Mobiili

Mobiiliystävällisyys on äärimmäisen tärkeää niin online-asiakaskokemukselle kuin myynnillekin; jos verkkosivusi eivät ole jo todella, aidosti ja syvästi mobiiliystävälliset, olet menettänyt jo runsaan määrän asiakkaita, paljon uutiskirjeavauksia ja rutkasti hakukonenäkyvyyttä – Google kun rankaisee mobiilin huomioimattomuudesta. Verkkosivut ja responsiivinen uutiskirje ovat ensimmäinen askel, sen jälkeen on aika siirtyä katsomaan, mitä muuta mobiilimaailma voi tarjota: mobiilimarkkinoinnin ja mobiilisovelluksien tarjoamat mahdollisuudet lisääntyvät jatkuvasti.

Koodiviidakko ja mobiili

  • Koodiviidakon työkaluilla tuotetaan mobiiliystävällistä digisisältöä. Sivuviidakolla luot responsiivisia nettisivuja, ViidakkoStorella verkkokauppoja, Eventillalla tapahtumasivuja, ja Postiviidakolla sähköpostimarkkinointia. Kaikki Koodiviidakon työkaluilla tuotettu sisältö toimii helposti ja kauniisti mobiilissa, kuten vuonna 2016 kuuluukin.

Kuva: Sivuviidakon mobiilinäkymien esikatselulla voit varmistaa, että sivustolle päivittämäsi sisältö näyttää hyvältä myös mobiililaitteella.

Kuva: Postiviidakon statistiikkanäkymien avulla näet uutiskirjeidesi mobiili- ja työpöytäavausten määrän, käytetyimmät sähköpostiohjelmat sekä eri ohjelmien tarkan jakauman.

7. Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio kokoaa kaiken yhteen. Vuonna 2016 markkinoinnin automaatio ei ole enää pelottava hypesana, vaan aitoa tekemistä. Valitse juuri sinun yrityksesi tarpeisiin ja toimintamalleihin sopivat palat suuresta palapelista, ja ala tuottaa tulosta automaatio kerrallaan yhdistämällä toiminnaksi juuri se tieto, mitä kulloinkin tarvitset. Kenties se on lisämyyntiä automatisoiduilla sähköpostiketjuilla yhdistämällä verkkosivujen, verkkokaupan ja sosiaalisen median tietoja? Kenties tuomalla yhteen tapahtumajärjestämisen ja CRM:n tiedot saadaan aikaan tulosta sosiaalisen median kautta. Kenties yhdistämällä verkkosivujen, sähköpostimarkkinoinnin ja CRM:n tiedot luodaan myynnille siirrettäväksi lämpöisiä liidejä?

Koodiviidakko ja markkinoinnin automaatio

Koodiviidakko on ainoa suomalainen markkinoinnin automaation tarjoaja. Lähestymistapamme markkinoinnin automaatioon poikkeaa monista muista tarjoajista: emme halua pitkiä käyttöönottoprosesseja, suunnattomia aloituskustannuksia ja monimutkaisia järjestelmiä, jotka jäävät käyttämättä. Olennaista on aloittaa ketterästi parista automatisoidusta prosessista, ja laajentaa ja oppia ajan kanssa. Nopeimmat käyttöönottoprojektimme ovat viikkoja.

  • Tuo tietoa juuri sieltä mistä tarvitset – ViidakkoCEM integroituu monenlaisiin markkinoinnin-, myynnin- ja asiakasjärjestelmiin sekä esimerkiksi varausjärjestelmiin
  • Luo viestejä helposti ja nopeasti drag & drop -pohjilla
  • Yksinkertainen ja käyttäjäystävällinen käyttöliittymä
  • Ei suuria datan läpikäyntiprojekteja, vaan nopea ja tehokas aloitus tärkeimmistä prosesseista/toiminnoista/segmenteistä, joista opitaan ja laajennetaan
  • Viestin voi triggeröidä esimerkiksi vierailu tietyllä sivulla, lomakkeen täyttö, tapahtuma ulkoisessa järjestelmässä, twitter-kortin lataaminen jne. 
  • Automatisoituja viestejä voi lähettää esimerkiksi sähköpostitse, tekstiviestitse, display-mainontana tai mobiilisovelluksien push-viesteinä
  • Visuaaliset raportit mahdollistavat paitsi raportoinnin, myös nopean toimimisen raporttien perusteella – valitse itse tietty osa graafista ja luo uudeksi segmentiksi raahaamalla

+1: 8. Viestinnän seuranta

Viestinnän seuranta on olennainen osa viestinnän kokonaisuutta, joka koostuu sosiaalisen median ja median jatkuvasta kuuntelusta ja seurannasta, siitä oppimisesta ja siihen reagoimisesta, lehdistötiedottamisesta, some-näkyvyydestä ja tämän kaiken hallinnasta. Kuuntele, mitä sinusta ja kilpailjoistasi puhutaan, tunnista ketkä puhuvat, ja kohdenna viestejä heihin. Reagoi keskusteluun, ja seuraa lehdistötiedotteidesi tehokkuutta.

Koodiviidakko ja viestinnän seuranta

  • Verkkomedian seuranta: seuraa verkkokeskusteluja helposti, tilaa ilmoitukset suoraan sähköpostiisi, ja näe esimerkiksi lehdistötiedotteiden vaikutus
  • Sosiaalisen median seuranta
  • Näköislehtien seuranta 

ViidakkoMonitor seuraa viestintää verkkomedioissa ja sosiaalisessa mediassa, ja integroituu lehdistötiedotejakelu ePressiin, mikä mahdollistaa lehdistötiedotteiden läpimenon seurannan ja raportoinnin.

Tuntuuko sinusta, että markkinoinnin tekniikkaasi pitäisi päivittää vuonna 2016? Ota yhteyttä, niin mennään yhdessä eteenpäin!

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää