Kirjoitus

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin

Ota yhteyttä
Katso kuva Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuus johtaa parempiin tuloksiin Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 37 prosentilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma.
Katso kuva Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, kuuluu vanha sanonta. Sama pätee Suomessa sisältömarkkinointia tekeviin yrityksiin, kertoo Koodiviidakon alkuvuodesta 2015 teettämä sisältömarkkinointitutkimus

Tutkimus toteutettiin Koodiviidakon asiakkaille aineistona Mari Maunun Oulun yliopiston kauppakorkeakoululle tekemään pro gradu -tutkielmaan. Kyselyyn vastasi yhteensä 293 yritysedustajaa. 

Tutkimuksen tulokset osoittavat että yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilta suunnitelmaa ei löydy lainkaan.

Sisältösuunnitelman käyttö yrityksissä

Sisältömarkkinointia tekevistä yrityksistä 63 prosentilla eli yli puolelta löytyy jonkinlainen sisältösuunnitelma tai sisältöstrategia, joka ohjaa sisältömarkkinoinnin toteuttamista. Dokumentoitu suunnitelma löytyy 37 prosentilta vastaajista ja suullinen suunnitelma 26 prosentilla.

Niistä vastaajista, joilta ei vielä löydy sisältösuunnitelmaa, 27 % aikoo tehdä sellaisen tämän vuoden aikana. Loput 73 % ilmoittaa, ettei heillä ole aikomusta tehdä suunnitelmaa tai he eivät vielä tiedä tekeekö heidän yrityksensä sellaisen vai ei. Se, että sisältösuunnitelmaa kohtaan löytyy kuitenkin jonkin verran kiinnostusta, on merkki siitä, että sisältöjä halutaan tehdä yrityksissä entistä suunnitelmallisemmin.

Sisältömarkkinoinnin tehokkuus

Vain noin reilu neljännes vastaajista pitää sisältömarkkinointiaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana. Huomattavaa on se, että lähes yhtä suuri osa yrityksistä pitää sisältömarkkinointiaan joko hieman tai ei lainkaan tehokkaana. Vajaa puolet kokee yrityksensä sisältömarkkinoinnin olevan kokonaisuudessa vaihtelevan tehokasta. Tämä tarkoittaa sitä, että noin puolella vastaajista on joko vaikeuksia arvioida sisällöntuotantonsa tehokkuutta tai tehokkuudessa on vaihtelua eri sisältötaktiikoiden välillä.

Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen

Yritykset, joilta löytyy dokumentoitu sisältösuunnitelma tai -strategia, pitävät sisältömarkkinointiaan huomattavasti useammin tehokkaana tai erittäin tehokkaana verrattuna yrityksiin, joilla suunnitelma on suullinen tai joilla suunnitelmaa ei löydy lainkaan (taulukko).

Kuinka tehokkaana sisältömarkkinointia pidetään? Onko yrityksellä sisältösuunnitelmaa?

Kyllä, dokumentoitu Kyllä, suullinen Ei
Ei lainkaan tehokkaana 1 % 6 % 16 %
Hieman tehokkaana 8 % 26 % 34 %
Vaihtelevan tehokkaana 44 % 47 % 42 %
Tehokkaana 38 % 17 % 8 %
Erittäin tehokkaana 8 % 4 % 0 %

Taulukko: Sisältömarkkinoinnin suunnitelmallisuuden vaikutus sisällöntuotannon tehokkuuteen B2B- ja B2C-yrityksissä

Dokumentoidun suunnitelman omaavista yrityksistä 46 % pitää sisällöntuotantoaan tehokkaana tai erittäin tehokkaana, kun taas yrityksistä, joissa ei ole suunnitelmaa, vain 8 % oli samaa mieltä. Prosenttiosuudet voidaan vuorostaan kääntää lähes päinvastoin kun tarkastellaan, kuinka moni yritys kokee sisältömarkkinointinsa vähän tehokkaana tai täysin tehottomana.

Taulukon tulokset osoittavat sen, että mitä suunnitelmallisempaa yritysten sisältömarkkinointi on, sitä todennäköisemmin se on myös tehokasta tai ainakin se koetaan tehokkaana.

Kuinka sitten tuottaa kiinnostavaa ja ajankohtaista sisältöä säännöllisesti viikosta ja kuukaudesta toiseen? Tämä kysymys tuottaa usein päänvaivaa monelle viestinnän ja markkinoinnin parissa työskentelevälle. Vaikka yrityksen henkilökunnasta löytyisikin hyviä bloggaajia tai näppäriä some-päivittäjiä, voi uusien sisältöjen jatkuva tuottaminen tuntua ajan mittaan työläältä.

Apua sisältömarkkinoinnin suunnitteluun:

Lataa kooste Koodiviidakon sisältömarkkinointitutkimuksesta.

Julkaise ja jaa ammattimaisesti

Jotta hiottu sisältö pääsee oikeuksiinsa, on tärkeää tarjota sisältö teknisesti toimivien, tyylikkäiden ja ammattimaisten työkalujen avulla. Ota meihin yhteyttä, jos olet kiinnostunut julkaisemaan mobiiliystävällistä sisältöä Sivuviidakko-alustalla tai jakamaan sisältösi ketterällä Postiviidakko-uutiskirjetyökalulla

Kysy meiltä lisää

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää