Kirjoitus

Sähköpostimarkkinoinnin kohderyhmät: kuka ansaitsee huomiosi?

Ota yhteyttä
Sähköpostimarkkinoinnin kohderyhmät: kuka ansaitsee huomiosi? Sähköpostimarkkinoinnilla tehostat henkilötason viestintää ja voit seurata tarkasti kohderyhmäsi reaktioita uutiskirjeiden raporteista.
Katso kuva Sisäisen uutiskirjeen sisältö voi olla viihdyttävää, hyödyllistä, virallista, ohjeistavaa – sinä tunnet vastaanottajasi parhaiten.

Alkava vuosi on hyvä hetki suunnitella yrityksen markkinointitoimia ja toteuttaa uutta. Uutiskirje on jo useille yrityksille tuttua kauraa, mutta onko viestinnässä huomioitu eri sidosryhmät?

Usein kyse on resursseista. Uutiskirje on vain yksi markkinointi- tai viestintäosaston monista tehtävistä, eikä viestinnän eriyttämiseen useille eri kohderyhmille löydy aina aikaa. Modernit uutiskirjetyökalut tarjoavat kuitenkin liudan käteviä ominaisuuksia, joiden avulla voit kohdentaa ja segmentoida viestejäsi aikaa ja resursseja säästäen. Esittelemme seuraavassa sähköpostimarkkinoinnin eri kohderyhmiä sekä hyviä syitä panostaa juuri näihin vastaanottajiin vuonna 2016.

Omistajat ja työntekijät

Usein viestinnässä oma pesä jää hoitamatta. Sähköpostiviestinnällä voit nopeasti ja tehokkaasti pitää oman organisaatiosi jäsenet tietoisina ajankohtaisista asioista. Sisäinen uutiskirje on myös loistava keino sitouttaa työntekijötä ja luoda organisaatiokulttuuria. Yrityksestä riippuen sisältö voi olla viihdyttävää, hyödyllistä, virallista, ohjeistavaa – sinä tunnet vastaanottajasi parhaiten. Voit hyödyntää myös esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin työkalujen RSS-syötettä, jonka avulla voit tuoda viimeisimmät uutiskirjeet esille yrityksen intranetiin ja muihin sisäisen viestinnän kanaviin.

Asiakkaat

Olemassa olevat asiakkaasi ovat nykyisen kassavirran ohella erittäin tärkeä lisämyyntikanava, jota usein laiminlyödään uusasiakashankinnan kustannuksella. Säännöllinen uutiskirje on hyvä keino tiedottaa asiakkaita kuulumisistasi ja pitää yrityksesi heidän muistissaan. Älä unohda myöskään erilaisia lisä- ja ristiinmyyntikampanjoita, kutsuja tai toivotuksia. Sähköpostimarkkinoinnin keinoilla voit hoitaa asiakassuhteita henkilökohtaisen yhteydenpidon ohella.

Markkinoinnin automaatioiden avulla olemassa oleva asiakastieto voidaan valjastaa viestinnän käyttöön hyödyntämällä tietoa, jota yritys on jo kerännyt asiakkaistaan. Tämä tarjoaa aivan uusia mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiseen sekä viestinnän oikea-aikaisuuteen ja kohdennukseen. Voit esimerkiksi toteuttaa automatisoidun asiakkuuskampanjan, herätellä passiivisia ostajia, tutustuttaa uuteen tuotteeseen tai kenties hyvästellä tyylikkäällä kirjeellä ja palautekyselyllä. Voit lukea lisää olemassa olevan asiakastiedon hyödyntämisestä täältä.

Kuva: Teosto tiedottaa jäsenistöään uutiskirjeillä alan ajankohtaisista aiheista ja jäsenistöä koskevista asioista.

Top 100 -asiakkaat

Avainasiakkuuksien ryhmään pidetään yleensä yhteyttä myös henkilökohtaisella tasolla. Sähköpostimarkkinoinnilla tehostat henkilötason viestintää ja voit seurata tarkasti asiakkaidesi reaktioita uutiskirjeiden raporteista. Voit rikastaa jo kerättyä asiakastietoa ja palvella tätä tärkeää kohderyhmää entistä paremmin. Mitattavuus on yksi digitaalisen markkinoinnin suurimmista eduista – säännöllisen asiakasviestinnän ja systemaattisen mittaamisen avulla voit arvottaa, ymmärtää ja rakentaa luottamusta asiakkaidesi keskuudessa. Online- ja offline -markkinointikeinojen ei tarvitse elää toisistaan irrallaan vaan ne toimivat toisiaan tukien.

Prospektit, potentiaaliset ostajat

Sähköpostimarkkinointi on erinomainen työkalu myynnin liidien hankintaan ja jalostamiseen. Yksityiskohtaisia raportointitietoja hyödyntämällä voit tehostaa myyntisi toimintaa ja saada suuria kustannussäästöjä. Tutustuttamalla prospektisi etukäteen yrityksesi tarjontaan helpotat myös ”cold calling” -myyntitiimisi työtä, sillä heidän ei tarvitse aloittaa puhtaalta pöydältä.

Viestin suunnittelu on erityisen tärkeää silloin, kun kohderyhmänä ovat prospektit. Tämä siksi, ettei vastaanottajalla välttämättä ole vielä vahvaa sidosta yritykseesi. Optimitilanteessa potentiaalinen ostaja on päättänyt itse tilata uutiskirjeesi ollessaan joko kiinnostunut tarjonnastasi ja sisällöstäsi tai saatuaan tarpeeksi hyvän kannusteen kirjeesi tilaamiseen. Joka tapauksessa uutiskirjeen lukija on vakuutettava ja odotukset lunastettava – panosta siis otsikkoon, lähettäjän tietoihin, kirjeen ulkomuotoon ja sisältöön. Markkinoinnin automaation keinoilla voit lisäksi helpottaa viestinnän kohdennusta sekä ohjata prospektia/potentiaalista asiakasta kohti ostoa.

Kumppanit

Yhteistyökumppanisi ja alihankkijasi kannattaa pitää tietoisina toiminnastasi. Aina ei ole aikaa soitella tutuille niin usein kuin haluaisit, mutta uutiskirjeen avulla pysyt mielessä myös kiireisimpinä aikoina. Kokeile välillä uutiskirjeissä henkilökohtaisempaa otetta ja lähetä kirje toimitusjohtajan kuvalla ja nimellä varustettuna geneeristen yritystietojen sijaan. Entäpä jos lisäisit uutiskirjeeseen henkilökohtaisen tervehdyksen tai videoterveiset?

Suuri yleisö

Yllättävät tahot voivat olla kiinnostuneita juuri sinun yrityksesi kuulumisista ja tuotteista. Ei kannata kätkeä kynttilää vakan alle, etenkään kun tämän ryhmän tavoittaminen ja osoitteiden kerääminen ei vaadi sinulta erityisiä toimenpiteitä. Riittää, kun mahdollistat kontaktin: laita automatisoitu liittymislomake etusivullesi ja kerää kontaktit messuilta ja seminaareilta. Mikäli uutiskirje on sinulle merkittävä viestintäkeino ja haluat panostaa tilaajakannan kasvattamiseen, ota käyttöön myös muut keinot tilaajien keräämiseen. Esimerkiksi seuraavat tahot voivat olla kiinnostuneita yrityksestäsi: työntekijöidesi perhe ja sukulaiset, kilpailijat, prospektit, kunnan ja kaupungin väki, opiskelijat, median edustajat, työnhakijat, myyntiedustajat. Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokas ja varma tapa pitää sidosryhmät ajan tasalla.

Kuva: Toyota kerää uutiskirjeen tilaajia kartoittaen samalla kiinnostuksen kohteita kirjeen kohdennusta varten.

Median edustajat

Digitaalinen markkinointi on tehokas keino pitää median edustajat tietoisena toiminnastasi. Raportteja seuraamalla tiedät myös kuka on kiinnostunut tekemistäsi ja voit tavoitella tätä ryhmää kohdennetummin. Lehdistötiedotteiden jakeluun kannattaa käytää siihen erikoistunutta palvelua – tällöin et joudu ylläpitämään omaa tietokantaa medioiden ja toimittajien yhteystiedoista vaan voit keskittyä rauhassa tiedotteiden sisältöön.

Personoi ja kohdenna viestisi

Koska viestinnän tarpeita on erilaisia ja vastaanottajaryhmien toiveet eroavat, tulisi tämä ottaa huomioon viestinnän suunnittelussa ja toteuttamisessa. Vastaanottajat kannattaa ryhmitellä vastaanottajalistoihin ja suunnitella sisältö tämän mukaan. Aina ei tarvitse keksiä pyörää kokonaan alusta, vaan myös samaa sisältöä voidaan hyödyntää pienin muokkauksin eri vastaanottajille. Omaa työtä helpottaaksesi voit lisätä uutiskirjepohjiin myös segmentoituja sisältöblokkeja, joiden avulla järjestelmä näyttää automaattisesti valitun sisällön vastaanottajien ominaisuuksien perusteella.

Kiinnostuitko kehittämään sähköpostiviestintäänne vuonna 2016? Ota yhteyttä tiimiimme niin kerromme lisää Suomen johtavasta uutiskirjetyökalusta Postiviidakosta.

Pyydä demo Postiviidakosta

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää