Kirjoitus

PR-terveisiä Aasiasta!

Ota yhteyttä
PR-terveisiä Aasiasta! Olemme saaneet hyvin jalansijaa ja haastaneet niin paikallisia kuin kansainvälisiäkin toimijoita. Uusi markkina on tuonut myös ideoita tuotekehitykseen.
Katso kuva WeChat tarjoaa paljon kiinnostavia toimintoja, kuten shake-toiminnon: kun samassa tilassa olevat ravistavat puhelimiaan yhtä aikaa, sovellus yhdistää heidät yhdeksi ryhmäksi. Tämä tuo paljon mahdollisuuksia esimerkiksi tapahtumaviestintään.
LianaPressin kautta lähetetyt lehdistötiedotteet voi jakaa sadoissa erilaisissa sosiaalisissa medioissa.

Terveisiä helteisestä Hongkongista - me koodiviidakkolaiset olemme toimineet täällä jo vuodesta 2014 lähtien kansainvälisellä brändillämme Liana Technologies. Tarjoamme Aasiassa käytännössä samaa tuotepalettia kuin Suomessakin: sekä PR Cloud- että Marketing Cloud -tuotteita. Olemme parissa vuodessa saaneet hyvin jalansijaa ja todella haastaneet niin paikallisia kuin kansainvälisiäkin toimijoita. Samalla läsnäolomme uudella markkinalla on tuonut uusia ideoita ja haasteita koko yrityksen tuotekehitykseen, mikä näkyy myös asiakkaillemme Suomessa.

Sosiaalisen median seuranta ja kielien tilkkutäkki 

PR ja viestintä ovat kaikkialla pohjimmiltaan samanlaisia, mutta jokaisella markkinalla on omat erikoisuutensa ja painopisteensä. Aasiassa haasteita tarjoaa some- ja mediaseuranta: samalla markkina-alueella on runsas määrä kieliä, joista monet käyttävät omaa merkistöään. Esimerkiksi Hongkongin alueella käytetään pääsääntöisesti maan virallista kieltä kantoninkiinaa, joka eroaa Manner-Kiinan käyttämästä mandariinikiinasta niin paljon, etteivät niiden puhujat ymmärrä helposti toisiaan. Manner-Kiina taas on niin valtava alue, että sen eri osien tavat käyttää kieltä vaihtelevat suuresti – minkä lisäksi kieli elää ja muokkautuu jatkuvasti. Riittää Oulun tiimillä pohdittavaa ohjelmistokehityksen parissa!

Vaikka ns. perinteiset somet kuten Facebook ovat erittäin vahvoja myös osassa Aasiaa, on alueella lisäksi käytössä omia some-palveluitaan, joiden merkitys on suuri. Hongkongissa on tärkeää seurata perinteisten somejen lisäksi kiinalaista WeChatia, kun taas Kiinassa luonnollisesti esimerkiksi Facebookilla ei ole lähes lainkaan merkitystä, ja seuranta keskittyy WeChatin ja Weibon lisäksi esimerkiksi videopalvelu Tudouhun ja Youkuun. Mitä pidemmälle Kaakkois-Aasiaan mennään, sitä tärkeämmäksi tulee Line.

Manner-Kiina on perinteisesti ollut haastava toimialue mediaseurannalle, ja markkinoinnin tapahtumien käytävillä kuiskitaan Kiinan pyrkivän estämään kaikenlainen someseuranta vuonna 2017. Toisaalta Kiina on tärkeä kauppakumppani lähes jokaiselle hongkongilaiselle yritykselle tavalla tai toisella, ja sen vaikutus myös markkinoinnin ja viestinnän kenttään on ja pysyy suurena.

Suomessa alkuvuodesta 2016 ja sen jälkeen Dubaissa ja Koodiviidakon muissa toimintamaissa julkaistu entisen SoMeMonitorin ja Webnewsmonitorin yhdistävä LianaMonitor julkaistaan syksyllä 2016 myös Hongkongissa – ja sitä jo kovasti odotellaan asiakkaiden puolelta. Tällä hetkellä yksikään paikallinen toimittaja ei ole täysin kyennyt vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin liittyen seurantoihin – ja me olemme ottaneet haasteen vastaan. Jää nähtäväksi, mitä syksy tuo tullessaan!


Kuva: Hongkongilainen ostoskeskus Harbour City aktivoi kävijöitään paitsi "perinteisissä" someissa, myös Sina Weibossa.


Kuva: Youku on suosittu kiinalainen videopalvelu.

Lehdistötiedotejakelua Hongkongissa: fakseja ja nopeita käänteitä

Suomessa ePressinä tunnettu LianaPress elää ja voi hyvin myös Hongkongissa, ja sitä käyttävät jo monenlaiset asiakkaat pienyrittäjistä PR-toimistoihin lehdistötiedotteidensa jakeluun ja mediasuhteiden hoitamiseen. Hongkongissa ollaan käytännössä samassa tilanteessa kuin Suomessa vuonna 2010, kun ePressi julkaistiin: tiedotteet lähetetään joko tiedottajan sähköpostista omalle, työpöydältä löytyvälle Excel-listalle, tai valitaan kansainvälinen, usein tarkoitukseensa nähden ylihintainen newswire-palvelu. Olemmepa törmänneet jopa faksilla tiedotteensa lähettävään kansainväliseen PR-toimistoon! 

On ollut selvää, että vaihtoehto näiden välille on ollut enemmän kuin tervetullut, ja LianaPressin tulevaisuus näyttää erinomaiselta. Mahdollisuus julkaista, jakaa, seurata ja raportoida tiedotteita sekä virtaviivaistaa PR-prosesseja yhteen työkaluun ovat olleet tehokkaita myyntivaltteja.

Hongkongin ominaispiirteet lehdistötiedotejakelun osalta liittyvät työvoiman nopeaan liikkumiseen: Hongkong on hyvin työorientoitunut, ura- ja palkkakehitykseen keskittyvä markkina, ja etenkin nuoremmat viestinnän ja PR:n parissa toimivat vaihtavat työpaikkaa hurjalla tahdilla. Tämä näkyy hongkongilaisten PR-toimistojen kiinnostuksena LianaPressiin: kun työntekijät vaihtuvat usein, on tärkeää, että toimittajatietojen laadukkuus ei ole kiinni henkilöstä, vaan ne löytyvät kootusti yhdestä paikasta ja ajantasaisina. Työvoiman liikkuvuus asettaa haasteita myös toimittajatietokantojen pitämiseen ajan tasalla, ja siksi olemmekin kokeneet hyvin tärkeäksi, että tietokantaspesialisteillamme on laaja paikallinen tuntemus ja erinomainen kielitaito. Hongkongissa tämä käytännössä tarkoittaa vähintään kolmea kieltä: englantia, kantoninkiinaa ja mandariinikiinaa.

Tapahtumia ja tuotekehitystä

Hongkongin erikoisuus on tapahtumien suuri määrä. Siinä missä suomalaisen tavoittaa avaran kotinsa kotikoneelta tai sohvalta nettiä surffailemasta, ahtaasti asuva ja pitkiä päiviä paiskiva hongkongilainen on liikkeessä: tapahtumissa ja mobiilissa. Tapahtumaviestintä on tärkeää, ja Koodiviidakon kumppaniyhtiön Eventillan työkaluja kohtaan on ollut suurta kiinnostusta – siitä huolimatta, että kaupungissa on jo vahvoja paikallisia toimijoita. Useimmat kuitenkin yhä järjestävät tapahtumansa turvautuen Excel-listoihin ja sähköpostiin, ja tehokkaammat työkalut ovat tervetulleita.

Vaikka verkkopalvelut sinänsä ovat usein vielä alkutekijöissään, ja esimerkiksi responsiivisia verkkosivuja ei vielä juuri näe, vaativat markkinoinnin ja viestinnän kiireiset mutta koulutetut työntekijät taas erinomaista käytettävyyttä työkaluiltaan. Kun aikataulut ovat tiukkoja, volyymit suuria ja työpäivät pitkiä, ei ole aikaa taistella vaikean käyttöliittymän kanssa. Siinä missä monella suomalaisella on joskus jopa aikaa asemoida kuvaa lehdistötiedotteeseen, hongkongilaisella ei siihen useinkaan ole kärsivällisyyttä. Hongkongilaisten palautteen perusteella on tehty jo useita pieniä, mutta merkittäviä muutoksia käytettävyyteen eri työkaluihin – ja tästä hyötyvät kaikki! 

Tuotekehitykseen tuo uusia tuulia, ideoita ja vaatimuksia myös se, että Hongkong on monelle yritykselle ja mainos- ja viestintätoimistolle Aasia-toimintojen keskipiste, ja kaupungissa ovat läsnä monet suuryritykset. Suuryrityksen PR- ja viestintätarpeet ovat usein vaativia, ja saamme jatkuvasti uusia ideoita tarpeisiin, joihin ei ole Suomessa törmätty, mutta joista hyödytään myös emomaassa – hieman muunneltuina.

Suuntaatko Aasiaan?

Onko yrityksesi yksi niistä monista, jotka katselevat nyt Aasian suuntaan? Ota yhteyttä – katsotaan miten voimme auttaa! Tarjoamme luotettavia, suomalaisia teknologiapalveluita suomalais-hongkongilaisella tiimillä niin verkkosivujen, verkkokauppojen, sähköpostimarkkinoinnin, markkinoinnin automaation, lehdistötiedotejakelun kuin tapahtumahallinnankin suhteen Hongkongissa ja lähimarkkinoilla. Vierailemme myös säännöllisesti Suomessa – kutsu meidät käymään!

Terveisin,
Carolina Räsänen
Sales and Marketing Manager
Hongkong

 /media/jonna.jpg

Ota yhteyttä:

Jonna Seppänen, Sales Director Hong Kong

Jonna työskentelee Liana Technologiesin Hongkongin-toimiston myyntijohtajana, ja hänellä on pitkä kokemus media- ja some-seurannasta Hongkongissa ja lähialueilla. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää