Kirjoitus

Näin täytät kesän uutistyhjiön

Ota yhteyttä
Näin täytät kesän uutistyhjiön Kesäviestinnän kannattaa olla kevyttä ja kepeää ja tärkeämmät tiedotteet siirtää syksyyn.

Kesällä viestinnän huoneet hiljenevät. Vaikka jotkin julkaisut ovatkin kesätauolla, kaipaavat monet mediat sisältöä entiseen malliin. Moni muutoin kiireinen lukija on myös kesällä tavallista paremmin tavoitettavissa, erityisesti mobiilissa. Kesällä myöskään kilpailu palstatilasta ei ole yhtä kovaa kuin muulloin.

On selvää, että kesällä ei kannata julkaista yrityksen olennaisimpia ja mehevimpiä uutisia, vaan kärjen on oltava erilainen. Hyvä kesätiedote on usein keveä, informatiivinen ja uudelleenkäytettävä. 

Tiedota olennaiset ajoissa

Olethan muistanut kertoa asiakkaillesi ja sidosryhmillesi tärkeät kesään liittyvät uutiset hyvissä ajoin? Tämä voi liittyä esimerkiksi palveluntarjontaan, valikoimaan tai tuotteisiin.

Esimerkiksi:

  • Kirjastot ovat avoinna kesällä lyhennetyin aukioloajoin
  • Koodiviidakolla palvellaan kesälläkin
  • Eläinlääkärin kesälista: näin suojaat lemmikkisi kesän vaaroilta.

Työnantajabrändi syyskuntoon

Monella pyörii kesäloman aikana mielessä työpaikan vaihto – näitä ajatuksia kannattaa ruokkia! Kesä on erinomaista aikaa syventää rekrytoijaprofiilia päästämällä lukija lähelle yritystä. Kerro tarinoita yrityksen tai yhteisön kulisseista tai historiasta, tai päästä henkilöstö ääneen. Kerro yrityskulttuurista, arjesta ja juhlasta, tuotteiden historiasta ja kansainvälistymisen kommelluksista. Muista kuvat ja videot!

Esimerkiksi:

  • Koodiviidakolla koodataan, kansainvälistytään ja juhlitaan
  • Toimistokoira tuli, stressi lähti – Yritys X panostaa nyt työhyvinvointiin
  • Kauppa Y:n taukohuoneessa kohtaavat 11 eri kansalaisuutta ja 8 eri kieltä.

Keveitä kesäuutisia laiturinnokkaan

Kukaan ei halua lukea YT-neuvotteluiden historiasta laiturilla lekotellessa; kesäuutisena toimii kepeä materiaali. Sisältääkö kassa- tai CRM-järjestelmäsi esimerkiksi tilastotietoa, joka oikein käärittynä voisi olla kiinnostavaa kesäuutismateriaalia – ja jonka voi sitten kierrättää uudelleen syksyllä vaikka somen kautta?

Esimerkiksi:

  • Suomalainen syö keskimäärin 11 kiloa mansikoita kesän aikana
  • Koodiviidakon uutiskirjeitä vastaanotettiin vuoden aikana noin 550 miljoonaa kappaletta yli 30 maassa ja 15 kielellä
  • Suomalainen nainen ostaa keskimäärin 5,45 uutta kesävaatetta kolmessa eri värissä
  • Kesäloma ei ennen muinoin ollut lomaa nähnytkään – opi suomalaisen lomailun historiasta Museossa M.

Informatiivisia oppaita riippumattoon

Yllättävän moni käyttää kesälomansa lueskellen ammattikirjallisuutta – muutoin kun ei ole aikaa. Informatiiviset oppaat ja whitepaperit toimivat hyvin kesälukemisena. Voit myös koota yhteen esimerkiksi vuoden luetuimmat bloggaukset kesäekstraksi. 

Kannattaisiko tiedottaa kansainvälisesti?

Moni palveluyritys päätyy kesällä palvelemaan turisteja. Kannattaa miettiä hyvissä ajoin, tulisiko heidät ottaa huomioon tiedottamisessa. Jos suuri osa kesän tuloista on kiinni vierailijoista, ja heidän tuloonsa varaudutaan, kannattaa tämä myös kertoa esimerkiksi Suomen matkailualan toimijoille tai suoraan ulkomaisiin kanaviin.

Esimerkiksi:

  • Helsingin hotelleissa varaudutaan kiinalaisiin turisteihin asiakaspalvelulla ja aamiaisvalikoimalla
  • Huvipuisto N:ssa palvellaan läpi kesän 8 kielellä
  • Brändi A on suomalaista designia puhtaimmillaan.

Automatisoi ja ajasta

Kesäviestinnän tärkeimpiä osia ovat ajastaminen ja automatisointi. Esimerkiksi tältä näyttää moderni kesäviestintä:

  • Ajastetut sähköpostikampanjat pitävät huolta, että asiakkaat pysyvät aktiivisina kesän läpi
  • Automatisoidut drip-kampanjat varmistavat, että asiakkaan polku siirtyy myös kesällä oikeaan suuntaan.
  • Sosiaalisessa mediassa voi kierrättää talven parhaita sisältöjä ajastetusti – varmista kuitenkin, että joku on aina seuraamassa ja vastaamassa mahdollisiin kysymyksiin ja palautteeseen.
  • Kesällä toimivat – ainakin kuluttajamarkkinoinnissa – kepeät kesäkampanjat, joihin on helppo osallistua esimerkiksi jakamalla kuvia instagramissa.
  • Automatisoi asiakaspalveluviestit, niin asiakas ei jää yksin silloinkaan, kun sinä lomailet.
  • Huolehdi, että verkkosivuilla on koko kesän toimivaa ja ajastetusti vaihtuvaa sisältöä.

Kaipaako kesäviestintäsi hiomista? Pyydä myyjämme käymään ja kertomaan esimerkiksi markkinoinnin automatisoinnista tai kansainvälisestä tiedottamisesta ePressillä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää