Kirjoitus

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Ota yhteyttä
Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus Sovelluskehityksen kannalta päätelaitteiden erottelu alkaa olla veteen piirretty viiva. Palvelut yhdenmukaistuvat laitteesta huolimatta.

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi.

Verkkosivujen ja -palveluiden responsiivisuudesta on tullut lähes pakollinen ominaisuus. Optimointi on oleellista erityisesti käyttäjäkokemuksen kannalta, mutta myös näkyvyyden kannalta, sillä Google rankaisee hakutuloksissa huonosti mobiilioptimoituja sivustoja.

Samalla elämme maailmassa, joissa oletus on, että älypuhelimella voi hoitaa niin pankkiasioita kuin tilata ruokaakin. Hyvin mobiilioptimoidut palvelut ovat myös merkittävä sitouttaja ja kilpailuetu tilanteessa, jossa toimijoiden erot ovat muuten kuluttajan kannalta pieniä.

“Nykyisen kaltaisena käsitteenä ymmärrettävä erillinen mobiilikehitys tuskin elää enää mahdottoman kauaa”, vastaa heti ensimmäisenä Koodiviidakon Liana Mobile -osastoa vetävä Timo Hänninen, kun häneltä kysytään alan tulevaisuuden näkymistä.

“Sovelluskehityksen kannalta päätelaitteiden erottelu alkaa olla veteen piirretty viiva. Palvelut yhdenmukaistuvat laitteesta huolimatta ja mobiililaitteista tulee yleisavain ihmisten arkisiin toimintoihin”, Hänninen jatkaa.

Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa? Kävimme artikkelia varten läpi muutaman keskeisen esimerkin.

Progressiiviset sovellukset (progressive web apps):

Progressiiviset sovellukset mahdollistavat yhtäaikaisen kehityksen niin pöytäkoneille kuin mobiilialustoillekin. Samaa sovellusta hyödynnetään jokaisella alustalla joko selaimessa tai appina eri alustojen sovelluskaupoissa. Käytettävä laite määrittää, mitkä toiminnot ovat käytössä (kuva, video, paikkatiedot jne.).

Tämä mahdollistaa yhden sovelluskokonaisuuden kehityksen ilman, että jokaiselle laitteelle tarvitsee kehittää kokonaan uusi, erillinen versio. Kehitys on resurssien kannalta huomattavasti kevyempää ja samalla voidaan taata yhdenmukainen käyttäjäkokemus laitteesta riippumatta.

Internet of Things (IoT):

Vakiintunutta suomenkielistä termiä IoT:lle ei vielä ole. Sitä on kutsuttu välillä teolliseksi internetiksi sekä asioiden tai esineiden internetiksi. IoT:llä tarkoitetaan kuitenkin yleistyvää trendiä, jossa puhelimet, älykellot, tabletit ym. alkavat keskustella yhä enemmän muiden palveluiden kanssa. IoT on konseptina luonut pöhinää blogosfäärissä jo muutaman vuoden ajan mutta alamme olla tilanteessa, jossa eri laitteiden älyominaisuudet alkavat merkittävästi yleistyä. Uudessa älykkäämmässä arjessa voit muun muassa:

  • nähdä, missä odottamasi linja-auto tai muu julkisen liikenteen kulkuväline on tulossa
  • määritellä lapsellesi turvallisen leikkialueen kotisi ympäristöstä
  • säätää kotisi lämpötilan
  • tietää tarkalleen, milloin on hyvä hetki kastella kukat
  • avata kotisi tai autosi lukot puhelimellasi
  • maksaa ostoksesi puhelimen lähimaksusovelluksella
  • kutsua autosi parkkipaikalta oven eteen (Teslan Summon-ominaisuus)
  • lähettää tarjouksia paikkatietoihin perustuen ihmisille, jotka ovat liikkeesi läheisyydessä.

IoT tekee puhelimesta arjen linkkuveitsen, jolla voi hoitaa suuren osan päivän toiminnoista suoraan sovelluksen avulla.

Jatkettu todellisuus (augmented reality):

Kesällä 2016 keneltäkään tuskin jäi huomaamatta Pokémon Go -pelin valtava suosio. Jatkettuun todellisuuteen ja paikkatietoihin perustuva peli ei ollut ensimmäinen laatuaan edes sen kehittäjälle Nianticille, jonka aikaisempi tuotos, maamerkkien ja nähtävyyksien kiertämiseen keskittynyt Ingress saavutti jo kohtuullista suosiota aiemmin.

Perinteinen tapa toteuttaa jatkettu todellisuus on tuoda puhelimen kameraan paikkatietoihin perustuvaa lisäsisältöä, jossa kameran läpi näkyy todellisuuden lisäksi sovelluksen tuottamaa kuvitusta, animaatiota tai tekstiä. Pokémonin tapauksessa kameran läpi näki pyydystettäviä olentoja. Samalla tavalla kameran ruudulle voidaan tuoda vaikkapa tuotearvosteluja sekä hintatietoja.

Pokémonin tuoman suosion myötä voidaan odottaa suuri määrä uusia jatketun todellisuuden sovelluksia ja resurssipanostukset kehitykseen kasvavat. Pidemmälle tulevaisuuteen katsottaessa odotettavissa on, että jatkettu todellisuus korvaa ainakin osittain perinteiset näytöt, ja normaalisti puhelimesta luettava informaatio tuleekin esimerkiksi suoraan silmälasien linsseihin.

Markkinointi ja mobiili:

Kaikki tämä kuulostaa hienolta, mutta miksi markkinoijan tulisi välittää? Siksi, että suurin osa näitä konsepteja käyttävistä sovelluksista pyrkii parantamaan käyttäjiensä elämänlaatua ja asiakaskokemusta. Jos yritys pystyy tarjoamaan palvelua, joka merkittävästi helpottaa vaikkapa juuri pankkiasioiden hoitoa, kynnys vaihtaa yritykseen, joka ei tarjoa samantasoisia toimintoja, kasvaa.

Hyvin optimoidusta mobiilikokemuksesta tulee merkittävä sitouttava kilpailuetu. Mobiililaitteilla hyvin toimiva verkkosivusto on oiva esimerkki siitä, että käyttäjä valitsee poikkeuksetta helposti luettavat, miellyttävät verkkoympäristöt. Verkkosivustojen lisäksi asiakaskokemuksen kannalta on tärkeä miettiä, mitkä muut toiminnot yritys voi muuttaa mahdollisiksi mobiiliympäristössä ja minkälaista informaatiota asiakkaille voidaan tarjota uusia teknologioita hyödyntämällä.

Koodiviidakko pystyy Liana Mobile -osastonsa myötä tuottamaan yrityksille ratkaisuja markkinointiin poikkeuksellisen laajasti sekä saumattomasti integroimaan esimerkiksi mobiilipalvelun osaksi verkkosivustoa.

Mikäli mielessänne on panostaa jatkossa yhä enemmän paremman asiakaskokemuksen tuottaminen myös mobiililaitteilla, ottakaa yhteyttä ja keskustellaan yhdessä ratkaisuista.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää