Kirjoitus

Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään?

Ota yhteyttä
Katso kuva Mitä on sähköinen kaupankäynti tänään? Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin.

Harvard Business Review toteaa perinteisen sähköisen kaupankäynnin ajattelumallin olevan vanhentunut. Perinteisen kivijalkamyymälän ja sähköisen kaupankäynnin erot ovat olleet selkeät: joko myyt tuotteita verkossa tai myyt tuotteita myymälässä. Liiketoiminnan taustaprosesseista riisuttuna sähköinen kaupankäynti on kuitenkin vain tapa lähestyä asiakasta. Jos yrität saada myyntiä verkon kautta, olet mukana sähköisessä kaupankäynnissä. Verkkokaupan monimuotoisuus sekä kehittyvät palvelumuodot tekevät perinteisestä sähköisen kaupankäynnin mallista vanhentuneen. Mistä verkkokaupoilla tänään kilpaillaan?

Sähköisen kaupankäynnin malli on tänä päivänä huomattavasti viime vuosia kirjavampi kauppiaiden viedessä yhä enemmän tuotteita ja palveluja verkkoon. Verkossa voit tänä päivänä tilata elintarvikkeita ovellesi, vuokrata pakettiautoja kuljettajan kanssa, vuokrata elokuvia verkon yli televisioosi, lunastaa haluamasi tuotteen myymälään noudettavaksi jne. Kuluttajan tavoittaminen ostohetkellä ei ole nykyään kilpailua pelkästä valikoimasta, vaan myös kuluttajalle mielekkäistä tavoista yhdistää kaupankäyntiin oikeanlaisia digitaalisia palveluja sekä toimitustapoja.

Kuinka sitten voidaan saavuttaa kilpailuetua sähköisen kaupankäynnin markkinoilla? Kivijalkamyymälöissä ostoprosesseja pyritään perinteisesti ohjaamaan esim. kampanjoinnilla, tuotebundlauksella ja laskelmoidulla tuotesijoittelulla. Sähköisessä kaupankäynnissä on valmiudet seurata kuluttajan jokaista ostotapahtumaa, hänen käyttäytymistään ja jopa tunteita. Nämä valmiudet tuovat erinomaiset mahdollisuudet tavoittaa kuluttajan ostoskori sekä päästä hänen toistuvaan ostosykliin.

Verkkokaupan markkinointia tulisi ajatella uudella, avoimemmalla tavalla, ja soveltaa kuluttajatuntemusta nouseviin digitaalisiin mahdollisuuksiin. Tämä vaatii osin digitaalisuuden yhdistämistä syvälle omaan liiketoimintaan.

Parhaiten menestyvät ne kaupat, jotka tarttuvat tilaisuuteen ja käyttävät hyväksi saatavilla olevia palveluja.

Lue alkuperäinen, englanninkielinen artikkeli

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää