Kirjoitus

Mitä jos ostosten tekeminen olisi yhtä vaikeaa ruokakaupassa kuin verkossa?

Ota yhteyttä
Mitä jos ostosten tekeminen olisi yhtä vaikeaa ruokakaupassa kuin verkossa? Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla.

Erittäin tärkeä osa onnistunutta verkko-ostoskokemusta on itse ostamisen helppous. Online-ostoympäristössä pätevät periaatteessa aivan samat lainalaisuudet kuin kivijalkamyymälässä: tuotteet tulee olla ostajan kannalta loogisesti sijoiteltu, niiden tulee löytyä helposti ja ostosten maksamisen tapahtua ostajan haluamalla tavalla. Yleisiä verkkokaupassa esiintyviä ostoesteitä ovat esimerkiksi:

  • Verkkokauppa ei ole visuaalisesti miellyttävä tai tuotteet ja tarjoukset ovat huonosti näkyvillä.
  • Tuotteet on vaikea löytää: niiden kategoriajako on ostajalle vieras tai tuotteet eivät löydy niillä hakusanoilla, joita ostaja käyttää.
  • Verkkokaupan toiminnallisuudet eivät ole teknisesti hyvällä tasolla: sivut latautuvat hitaasti tai verkkokauppa "bugittaa". Ostoprosessi ei suju jouhevasti.
  • Tuotteiden kuvat ja kuvaukset ovat kehnolla tasolla tai hinnoittelu liian monimutkaista. Ostaja ei löydä kaikkea tarvitsemaansa tietoa.
  • Tuki on huonosti saatavilla: jos ostajalle tulee kysyttävää, verkkokauppa ei tarjoa Online Chattia tai muuta helppoa ja nopeaa tapaa löytää vastausta. Jos ostaja on epävarma, ostos jää helposti kokonaan tekemättä.
  • Ostaja kokee liikaa häiriöitä. Jatkuva muiden tuotteiden tyrkyttäminen, pop-upit tai lisätarjoukset voivat aiheuttaa vastareaktion. Lisämyynnin tulisi tapahtua tyylillä ja sopivassa vaiheessa ostoprosessia.
  • Checkout eli varsinaisen ostoksen loppuun suorittaminen on tehty liian vaikeaksi: ostaja joutuu käymään läpi liian monta vaihetta ennen varsinaista ostoa tai halutut maksutavat eivät ole saatavilla.

Valitettavasti yhä nykyäänkin useat verkkokaupat on rakennettu liian teknisestä näkökulmasta eikä käyttäjäkokemukseen ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota. Verkkokaupan käytön tulisi aina olla helppoa sekä verkkokaupan ylläpidosta vastaavalle henkilölle että loppuasiakkaalle. ViidakkoStore-alusta on kehitetty alusta alkaen myynnin ja markkinoinnin näkökulmasta. Ostoprosessin helpottamiseksi alustaamme on kehitetty muunmuassa niinsanottu One page checkout System, jonka avulla ostoprosessi suoritetaan yhdellä ainoalla sivulla ilman välivaiheita tai sivulta toiselle siirtymistä. Asiantuntijoidemme kanssa yhteistyössä mietittynä verkkokauppaan saadaan kaikki sille tärkeimmät toiminnallisuudet ja integraatiot sekä maksutavat ja haluttu ulkoasu - ostajaa unohtamatta.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme

Alkavan vuoden ratoksi päätimme jakaa Googlen aihetta mainiosti valaisevat videot. Videoissa leikitellään ajatuksella: mitä jos ostoksiaan ruokakaupassa tekevä kohtaisi oikeassa elämässä samanlaisia haasteita kuin verkkoympäristössä usein kohdataan?

Video 1: Millaiset asiat häiritsevät ostopäätöksen tekoa?

Video 2: Kuinka vaikeaa oikean tuotteen löytäminen voi olla?

Video 3: Kuinka helppo varsinainen ostotapahtuma on?

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää