Kirjoitus

Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena?

Ota yhteyttä 2
Miksi toteuttaa sivusto responsiivisena? Responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin keskimääräinen sivustoprojekti. Tekniikan kehittäminen edellyttää asiantuntevan tiimin sekä perusteellisen testaustyön.

Mobiililaitteiden käytön yleistymisen myötä myös sivustojen taustalla oleva tekniikka on muuttunut. Jos sivuston halutaan palvelevan mobiilikäyttäjiä, voidaan käytännössä valita kahden vaihtoehdon välillä. Varsinaisen sivuston kylkeen voidaan toteuttaa erillinen mobiiliversio, johon mobiililaite-selaajat ohjautuvat automaattisesti. Toinen vaihtoehto on toteuttaa varsinainen verkkopalvelu responsiivisena, jolloin sisältö skaalautuu automaattisesti optimoituun näkymään eri päätelaitteilla.

Esimerkkejä Viidakon toteuttamista responsiivisista sivustoista:

Miksi responsiivinen toteutus kannattaa?

Responsiivinen toteutus varmistaa sivuston ulkoasun toimivuuden päätelaitteesta riippumatta. Erillisellä mobiiliversiolla voidaan toki palvella varmuudella yleisimpiä laitekokoja käyttävät selaajat. Joidenkin laskelmien mukaan tällä hetkellä markkinoilla on kuitenkin noin 230 eri kokoista näyttöä, eikä kaikille näille voida suunnitella omaa erillistä näkymäänsä. Tämän laskelman valossa responsiivinen toteutus on jo hyvinkin perusteltua, sillä automaattinen skaalaus varmistaa sivuston optimaalisen ulkoasun laitteen koosta huolimatta. Huonosti toteutettujen mobiilisaittien ja näkymien selaaminen on yksinkertaisesti raivostuttavaa – tähän on varmasti jokainen meistä törmännyt.

Joidenkin esimerkkien valossa vaikuttaa myös siltä, että mobiililla ostetaan enemmän. Jos tämä pitää paikkansa, on varmasti jokaisen verkkokauppiaan intresseissä toteuttaa palvelu responsiviisena. Ehkä paras perustelu responsiiviseen toteutukseen on kuitenkin se, että toteutus palvelee kaikkia osapuolia tuoden näin mielenrauhaa kullekin projektin osapuolelle. Yrityksen edustajat voivat varmistua siitä, että laitteesta riippumatta brändi-ilme säilyy ja sivusto näyttää hyvältä. Suunnittelija taas voi tehdä alusta alkaen ulkoasut responsiiviseen näkymään ja varmistua siitä, että tekniikka toimii taustalla. Myös tekniikan toimittajan kannalta on hyvä asia, että asiakas saa käyttöönsä modernin sivuston, joka todella vastaa tämän päivän tarpeita. Loppukädessä hyötyy myös tyytyväisempi selaaja.

Ei pelkkää hyvää

Responsiiviset toteutukset ovat saaneet viime aikoina paljon huomiota blogikirjoituksissa ympäri maailmaa. Niitä on myös kritisoitu, mutta lähes poikkeuksetta tekniikan kritisointi kohdistuu seuraaviin asioihin:

  • Responsiivisen tekniikan kehittäminen vaatii paljon aikaa, työtä ja asiantuntevan tiimin
  • Tekniikan testaaminen on vaivalloista

Näiden seikkojen vuoksi responsiivisen sivuston toteuttaminen vaatii tekniseltä kumppanilta enemmän kuin mihin keskimääräisissä saittiprojekteissa on totuttu. Me Viidakolla olemme tehneet tämän taustatyön valmiiksi, näin ollen luova kumppani voi keskittyä suunnittelemaan parhaan mahdollisen responsiivisen ulkoasun ja luottaa siihen, että tekniikka pelaa taustalla. Ota yhteyttä Viidakon asiantuntijatiimiin kysyäksesi lisää! Viidakko Marketing Cloud -tuoteperheen avulla voidaan toteuttaa responsiviisen sivuston ohella myös responsiiviset uutiskirjepohjat tai responsiivinen verkkokauppa.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Artikkelin kommentit (2)

25.09.2013

Kantolan sivut ei toimi

Kantolan sivut eivät ainakaan IE:llä toimi kunnolla.

- Petteri Saari

26.09.2013

IE-ongelmaa ei pysty kokonaan poistamaan

Vanhaa IE:tä käyttämällä moni saitti jää toimimatta, onneksi niitä käytetään enää todella vähän -- http://www.w3schools.com/browsers/browsers_explorer.asp

- Koodiviidakko
  Koodiviidakko Oy

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää