Kirjoitus

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 4: olemassa olevan asiakastiedon hyödyntäminen Ymmärrys asiakkaasta on usein jakautunut pieniin palasiin: asiakaspalvelu tuntee yhden osan, markkinointi toisen, myynti kenties kolmannen.

Useimmat yritykset keräävät jatkuvasti valtavia määriä tietoa asiakkaistaan. Tiedon määrästä huolimatta kokonaiskuva puuttuu – puhumattakaan siitä, että sitä käytettäisiin hyväksi markkinoinnin toimenpiteissä.

Arvokas tieto jää usein hyödyntämättä, koska dataa kertyy useisiin eri järjestelmiin, joita ylläpitävät eri osastot ja henkilöt, jotka eivät kommunikoi keskenään. Ymmärrys asiakkaasta on jakautunut pieniin palasiin: asiakaspalvelu tuntee yhden osan, markkinointi toisen, myynti kenties kolmannen. Data makaa järjestelmissä ilman, että siinä piilevää potentiaalia osataan hyödyntää.

Miten olemassa olevaa asiakastietoa voitaisiin hyödyntää markkinoinnin toimenpiteissä? Käymme artikkelissamme läpi konkreettisia esimerkkejä, joissa eri järjestelmistä saatu tieto yhdistyy markkinoinnin käyttöön automaatioiden avulla.

CRM + markkinoinnin automaatio

Asiakastietojärjestelmän (CRM) yhdistäminen markkinoinnin automaatiojärjestelmään auttaa myyntiä ja markkinointia toimimaan tehokkaammin yhteistyössä.

Esimerkkejä automatisoiduista viesteistä, joissa hyödynnetään CRM-järjestelmästä löytyvää tietoa:

  • Automatisoi kohdennetut uutiskirjeet eri segmenteille asiakkuuden vaiheen tai aktiivisuuden perusteella
  • Lähetä automaattinen tarjous/tapaamisehdotus asiakkaille, joilla ei ole ostotapahtumia vuoteen
  • Lähetä kutsu tapahtumaan kaikille prospekteille, joiden kanssa on takana jo yksi tapaaminen
  • Lähetä automaattinen muistutus sopimuksen uusimisesta hyvissä ajoin ennen sopimuskauden päättymistä
  • Lähetä automaattinen tervetulokampanja asiakkaille, joiden kanssa on juuri kirjoitettu sopimus
  • Kerää automaattisesti palautetta sopimuksen irtisanoneilta tai entisiltä asiakkailta.

Verkkokauppa + markkinoinnin automaatio

Verkkokaupan asiakastiedon yhdistäminen markkinoinnin automaatioon toimii erityisen hyvin lisämyynnissä ja ristiinmyynnissä, mutta tarjoaa myös muita mahdollisuuksia.

  • Segmentoi asiakkaat ostojen perusteella ja lähetä kohdennetut uutiskirjeet eri ryhmille
  • Lähetä tietyn tuotteen ostajille automaattinen uutiskirje, jossa suosittelet tuotteen kanssa yhteensopivia tuotteita
  • Lähetä säännöllisesti tilattavan tuotteen ostajalle muistutus, että olisi aika uusia tilaus
  • Lähetä tuotteen ostaneelle automaattinen tietopaketti parhaista tavoista hyödyntää tuotetta
  • Lähetä muistutus hylätystä ostoskorista, ja tarjoudu auttamaan ongelmatilanteissa.

Varausjärjestelmä + markkinoinnin automaatio

Erilaiset varausjärjestelmät tarjoavat erinomaisia mahdollisuuksia automaatioiden luovaan hyödyntämiseen. Oli kyse sitten hotellivarauksesta, hammaslääkärikäynnista tai katsastuksesta, on lisä- ja ristiinmyynnin ja asiakkuuden kehittämisen mahdollisuuksia runsaasti.

  • Tarjoa hotellin kansainvälisestä hotellivarauspalvelusta varanneelle parempaa hintaa, jos tämä ensi kerralla varaa suoraan hotellin omasta järjestelmästä. Näin vältät välityspalkkiot.
  • Lähetä lomamatkan varanneelle automaattinen drip-kampanja, joka kertoo tulevasta matkakohteesta ja samalla markkinoi maksullisia lisäpalveluita
  • Lähetä tarjous hammastarkastuksesta tai katsastuksesta vuosi sitten asioineelle
  • Tarjoa risteilyn varannelle korotusta parempaan hyttiluokkaan ja kannusta tekemään ravintolavaraukset etukäteen
  • Pyydä automaattisesti palautetta tapahtuman jälkeen ja markkinoi seuraavaa tapahtumaa.

Olemassa oleva asiakastieto automaatioiden lähtökohtana

Olemassa oleva asiakastieto ja sen ajantasaisuus ovat loistava lähtökohta personoidulle viestinnälle ja markkinoinnin automaatiolle. Markkinoinnin automaatioiden käyttöönotossa kannattaakin lähteä liikkeelle valjastamalla jo kerättyä asiakastietoa hyötykäyttöön. Näin toimimalla päästään kokeilemaan automaatiota heti käytännön tasolla, tiedetään mitä tietoa on olemassa ja mitä tietoa tarvitaan lisää viestinnän kehittämiseksi.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, jos haluat keskustella tarkemmin markkinoinnin automaatiosta ja asiakastiedon hyödyntämisestä. ViidakkoCEM on kotimainen ja ketterä automaatiotyökalu, jonka avulla pääset nopeasti toteutuksen tasolle ja kokeilemaan automaatiota käytännössä.

Tutustu artikkelisarjan aiempiin osiin

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää