Kirjoitus

Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 3: Drip-kampanjat – tippa tipalta kohti tavoitetta

Ota yhteyttä
Markkinoinnin automaatio käytännössä, osa 3: Drip-kampanjat – tippa tipalta kohti tavoitetta Yhteistä kaikille drip-kampanjoille on tarkka kohdentaminen ja asiakkaan toimintatapojen mallintaminen. Mitä tarkemmin eri vaiheet pohditaan, sitä parempi tulos.

Automaatioketju eli niin sanottu drip-kampanja on sarja oikea-aikaisia viestejä, jotka käynnistyvät jostain tapahtumasta tai ajankohdasta. Tapahtuma voi olla esimerkiksi hotellivaraus, kanta-asiakkuusrekisteröinti, tilaus verkkokaupasta tai mikä tahansa asiakaskohtaaminen. Yhtä lailla automaatioketju voi perustua aikaan, ja aktivoitua esimerkiksi 6 kuukautta tietyn tapahtuman, kuten verkko-ostoksen jälkeen.

Drip-kampanjan kohderyhmänä voivat olla yrityksestä riippuen liidit, nykyiset asiakkaat, fanit, työntekijät, yhteistyökumppanit, lukijat tai esimerkiksi verkkokaupan uudet asiakkaat. Automaatioketjun ei tarvitse muodostua pelkästään sähköposteista, vaan mukana voi olla SMS-viestejä ja sosiaalisen median kanavia. Yhteistä kaikille drip-kampanjoille on tarkka kohdentaminen sekä asiakkaan toimintatapojen mallintaminen ja muuttaminen viesteiksi. Mitä tarkemmin eri vaiheet pohditaan, sitä parempi tulos. Ketjusta voidaan rakentaa myös useita eri versioita, jotka siirtävät asiakasta eteenpäin eri tavoin riippuen tämän käyttäytymisestä.

Ohjaa kohti ostoa

Perinteisin tapa hyödyntää drip-kampanjoita on ohjata asiakas askel askeleelta kohti ostoa. Esimerkkiketju, joka aktivoituu uutiskirjeen tilauksesta:

  1. Tervetuloa tilaajaksi & esittely yrityksen palveluista.
  2. Lataa uusin whitepaper markkinoinnin automaatiosta – haluaisitko varata ajan konsultaatioon?
  3. Toivottavasti olet viihtynyt uutiskirjeemme parissa – saanemme esitellä uusimman tuotteemme?
  4. Kutsu messuille – tapaa myös myyjämme.

Opeta

Koska ihminen oppii parhaiten saadessaan tietoa vähitellen, ovat drip-kampanjat erityisen hyödyllisiä kouluttamiseen. Uusi asiakas voidaan esimerkiksi opettaa hyödyntämään hankkimaansa järjestelmää kertomalla kerran kuussa lisää järjestelmän käytöstä. Esimerkkiketju, joka aktivoituu tuotteen ostosta:

  1. Tervetuloa käyttäjäksi – tässä viisi askelta, joilla pääset alkuun.
  2. Toivottavasti viihdyt tuotteemme parissa – lataa pikaopas, jonka avulla saat siitä enemmän irti.
  3. Oletko törmännyt ongelmiin? Tässä tavallisimpia kysymyksiä ja ratkaisuja (P.S. Tiesithän, että voit ostaa myös lisäkoulutusta?)
  4. Asiakkaamme kertovat: case-esimerkkejä järjestelmän käytöstä.

Herättele

Drip-kampanjoita käytetään usein passivoituneiden asiakkaiden herättelyyn – ja kenties hyvästelyyn. Esimerkkiketju kampanjasta, joka aktivoituu asiakkaan oltua vuoden ostamatta:

  1. Ikävää, ettemme ole kuulleet sinusta hetkeen – tervetuloa shoppailemaan 50 prosentin alennuksella!
  2. Vielä on päivä aikaa käyttää alennuskuponkisi.
  3. Toisto vaiheille 1–2 seuraavan kampanjan aikana.
  4. Ikävää, ettet ole ostanut verkkokaupastamme hetkeen. Emme kuitenkaan vaivaa sinua pidempään! Poistut nyt uutiskirjelistaltamme, mutta voit liittyä uudelleen täältä, mikäli haluat palata.

Myy lisää

Kun asiakas on ostanut jotakin, esimerkiksi yön hotellissa, voidaan viestiketjun avulla tarjota muita ostoon liittyviä palveluja. Esimerkki majoitusta tarjoavan varaussivuston viestiketjusta:

  1. Kiitos varauksestasi – haluaisitko korottaa huoneluokkaasi?
  2. Lomasi lähenee – tässä vinkkejä, mitä voit tehdä lomakaupungissa.
  3. Enää viikko lomaan – oletko tehnyt varauksen hotellin ravintolaan ja day spahan?
  4. Tervetuloa huomenna! Haluatko tilata jotakin odottamaan huoneeseesi?
  5. Kiitos käynnistäsi – varaa seuraava yö 20 prosentin alennuksella suoraan hotellista ja säästä.

Edellä mainitut ovat vain yksittäisiä esimerkkejä viestiketjuista – käytännössä drip-kampanjoita voidaan hyödyntää mihin tahansa tarkoitukseen, jossa hyödytään asiakkaan muistuttamisesta tai vaiheittaisuudesta. Fiksusti tehdyt viestiketjut säästävät parhaimmillaan resursseja, pitävät yrityksesi asiakkaan mielessä sekä helpottavat myyntitiimin työtä. 

Muita esimerkkejä toimivista drip-kampanjoista:

  • Tarjouskampanjat (etukäteismarkkinointi, tarjoukset kampanjan aikana, viime hetken muistutukset, seuraavan tarjouskampanjan mainostus)
  • Tervetulokampanjat uusille asiakkaille.
  • Yrityksen pitäminen mielessä – säännöllinen kutsuminen tapahtumiin, tuotteiden esittely jne.
  • Tapahtumamarkkinointi: save the date -etukäteismarkkinoinnista tapahtumatiedotukseen ja palautekyselyyn.
  • Muistututukset – esimerkiksi sopimuksen uusintapäivän tai säännöllisesti tilattavan tuotteen tilauspäivän lähestyessä.

Automaatioketjujen ei tarvitse aina olla monimutkaisia, sillä aivan yksinkertaisetkin viestiketjut auttavat pitämään yrityksen ja palvelun kohderyhmän mielessä. Ketjuja ei tarvitse tehdä kerralla kuntoon, vaan niitä voidaan viilata ja muokata saadun kokemuksen ja palautteen myötä. Tärkeää on valita automaatiotyökalu, jolla voidaan luoda ketterästi uusia automaatioketjuja ja muokata vanhoja.

Kiinnostuitko drip-kampanjoiden luomisesta? Ota yhteyttä asiantuntijoihimme niin keskustellaan tarkemmin viestiketjujen hyödyntämisestä toimialallanne. ViidakkoCEM on kotimainen ja ketterä työkalu markkinoinnin automaatioon, jolla on helppo toteuttaa niin yksittäisiä automaatioita kuin useamman viestin drip-ketjuja.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää