Kirjoitus

Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi?

Ota yhteyttä
Kivijalkamyymälä ja verkkokauppa – hyvä pari vai erillinen brändi? Siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat.

Useat kauppiaat huolehtivat siitä, kuinka kivijalkamyymälä ja verkkokauppa tuotaisiin luontevasti yhteen. Huoli on ymmärrettävä, sillä molemmissa pätevät toisistaan hieman erilaiset lainalaisuudet – siinä missä kivijalkamyymälässä henkilökohtainen palvelu on suuressa osassa, verkkokaupassa tärkeämmäksi nousevat usein muunlaiset asiat. Myös hinnoitteluperiaatteet voivat erota toisistaan. Kokosimme yhteen muutaman näkökulman aiheesta.

Monistus vai uudelleenbrändäys?

Toisaalta olemassa oleva kivijalkamyymälä, ja näin ollen olemassa oleva brändi, voidaan nähdä hyvänä etulyöntiasemana. Verkkokauppaan on helppo lähteä, kun tuotteet ja brändi ovat jo ostajille tuttuja. Näin verkkokauppa voidaan usein "monistaa" kivijalkamyymälän pohjalta – voidaan hyödyntää olemassaolevaa yritysilmettä, tuotevalikoimaa sekä kivijalkamyymälän pyörittämisessä saavutettua tietotaitoa. Verkkokauppa-alustaan toteutettavat kassajärjestelmäintegraatiot helpottavat lisäksi varasto- ja tuotehallintaa: kivijalkamyymälä ja verkkokauppa voivat toimia ikäänkuin yhtenä suurena yksikkönä, jonka jakelutiet vain eroavat toisistaan.

Useissa tapauksissa kyseeseen tulee kuitenkin myös ns. uudelleenbrändäys. Toisinaan kauppiaat kokevat verkkokaupan eroavan kiviijalkamyymälän lainalaisuuksista niin ratkaisevasti, että tahtovat esimerkiksi pitää verkossa yllä erilaista tuotevalikoimaa tai hinnoitella ja paketoida tuotteensa hieman eri tavalla. Jotta vältytään luomasta sekaannusta ostajien keskuudessa, voidaan verkkokauppa tällöin uudelleenbrändätä kivijalkamyymälään nähden.

Verkkokauppaan lähtemisessä ei näin ollen kannata jumiutua haasteeseen kivijalkamyymälän ja verkkokaupan yhteentuomisesta. Nämä kaksi voivat toimia keskenään hyvänä parina tai toisaalta yhtä hyvin irrallisina brändeinä, mikä antaa kauppiaalle suuremmat mahdollisuudet mukautua eri myyntiympäristöjen hintapaineisiin ja muutoksiin.

ViidakkoStore-verkkokauppa-alustallemme on toteutettu useita eri tyylisiä verkkokauppoja, sekä kivijalkamyymälöiden tueksi että omana irrallisena liiketoimintanaan. Alustassamme on myös kattavat integraatiomahdollisuudet erilaisiin kassa- , talous- ja tuotehallintajärjestelmiin. Ota yhteyttä, jos haluat kuulla lisää meistä ja ratkaisustamme.

Ota yhteyttä

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää