Kirjoitus

Käytännön esimerkki onnistuneesta sähköpostiviestinnästä: Case Säästöpankki

Ota yhteyttä 2
Katso kuva Käytännön esimerkki onnistuneesta sähköpostiviestinnästä: Case Säästöpankki Uutiskirjeen tilaajakantaa on kartutettu monikanavaisesti osallistamalla henkilökuntaa sekä hyödyntämällä verkkopalveluita ja sosiaalista mediaa.

Säästöpankki käynnisti syksyllä 2013 hankkeen asiakaslehtensä muuttamisesta sähköiseen muotoon. Aiemmin printtinä ilmestyneen asiakaslehden alustaksi valittiin Postiviidakko-uutiskirjetyökalu, jolla lähdettiin toteuttamaan uutiskirjeitä ja laskeutumissivuja pankkien asiakkaille.

Säästöpankin saama palaute uutiskirjeistä on ollut positiivista ja yhteydenotot ilahtuneita. Kirjeiden tulokset ovat merkittävän hyvät myös tilastollisesti, sillä klikkaus- ja avausprosentit ovat huomattavasti keskivertoa paremmat verrattuna pankki-ja vakuutussektorin keskimääräisiin lukuihin B2C-ympäristössä. Esittelemme seuraavassa seikkoja, jotka johtivat Säästöpankin onnistuneeseen uutiskirjeiden lanseeraukseen.

Miksi onnistuttiin?

Suunnitelmallisuus ja panostaminen

Eräs tyypillisimmistä sähköpostiviestinnän virheistä on lähteä "soitellen sotaan". On tärkeää muistaa, että onnistunut sähköpostiviestintä vaatii toteutuakseen suunnitelmallisuutta ja hyvien työkalujen ohella myös hyvän sisällön. Säästöpankin tapauksessa odotukset sähköpostiviestintää ja kanavaa kohtaan olivat kovat, mutta asiaan oltiin yhtälailla myös valmiita panostamaan. Suunnitteluun ja toteutukseen on käytetty aikaa ja vaivaa, ja tuloksia mitataan systemaattisesti ja kehitetään jatkuvalla syklillä eteenpäin. 

Rekisterin kartutus

Uutiskirjeen tilaajarekisterin kartuttamiseen panostettiin jo pitkään ennen kuin ensimmäiset uutiskirjeet lähtivät matkaan. Rekisterin kartutukseen on osallistettu pankkihenkilökuntaa, joka on kysynyt lupaa uutiskirjeen lähetykseen asiakaskohtaamisissa sekä puhelinkeskusteluissa. Opt in-tilaajia on kerätty lisäksi useiden eri tehokeinojen, kuten kilpailujen ja kampanjoiden avulla. Tilaajakantaa on kartutettu monikanavaisesti hyödyntäen verkkopalvelun ohella myös sosiaalista mediaa.

Päätelaitteiden huomiointi

Uutiskirjeen tilaussivun ja uutiskirjepohjan ohella Säästöpankille toteutettiin Postiviidakolla laskeutumissivustot, joille lukijat ohjautuvat uutiskirjeen linkeistä. Niin tilaussivu, kirjepohja kuin laskeutumissivustot on toteutettu responsiivisina, jolloin mobiiliystävällisyys toteutuu katkeamattomana ketjuna aina laskeutumisivulle saakka. Näin toimimalla varmistetaan, ettei mobiililaitteella kirjettä avaava vastaanottaja turhaudu ja poistu viestistä tai sivustolta kehnon selailukokemuksen vuoksi.

Personointi

Personoinnin avulla voidaan tuoda sähköpostiviestintään henkilökohtaisuuden tuntua ja vastaanottajalle relevantimpaa sisältöä. Säästöpankin lähetyksissä osa pankkikonttoreista personoi kirjeen lähettäjän, yhteystiedot ja yhteydenottotavat. Tulokset olivat huippuhyvät, ja omalta säästöpankkikonttorilta saatuna kirje toimi vieläkin paremmin.

Optimointi ja testaus

Säästöpankin lähetyksissä on panostettu kirjeiden optimointiin ja testaukseen. Sähköpostiviestinnässä esimerkiksi otsikoinnilla on ratkaiseva merkitys lähetyksen onnistumisen kannalta, sillä mikäli otsikko ei kannusta riittävästi kirjeen avaamiseen, voi hyväkin sisältö valua täysin hukkaan. Otsikoinnissa kannattaakin kokeilla eri vaihtoehtoja esimerkiksi A/B-testauksen avulla. Näin löydetään eri otsikkovaihtoehdoista toimivin vaihtoehto, joka tulee automaattisesti voimaan lopuille vastaanottajista testiryhmän jälkeen.

Otsikoinnin ohella Säästöpankin kirjeissä on kiinnitetty huomiota kirjeen preheaderiin sekä lähetysajankohtaan. Automaattinen preheader on sitä tukevilla sähköpostiohjelmilla yksi kolmesta ensimmäisestä asiasta, jonka kirjeen vastaanottaja näkee (lähettäjä, uutiskirjeen otsikko ja preheader). Vaikka kaikki sähköpostiohjelmat eivät näytä preheaderiä, voi se nostaa kirjeen edukseen muiden sähköpostien joukosta esimerkiksi Gmailissa ja Apple Mailissa.

Uutiskirjeen optimaaliseen lähetysaikaan ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta, sillä vastaanotto vaihtelee paljon tapauskohtaisesti ja kohderyhmästä riippuen. Säästöpankin ensimmäinen Postiviidakolla tehty uutiskirje lähetettiin juhannusta edeltävänä päivänä, joka voitaisiin mieltää lähtökohtaisesti epätavalliseksi lähetysajaksi ainakin työhön liittyvälle sähköpostille. Tulokset olivat kuitenkin loistavat, sillä lähes puolet vastaanottajista avasi uutiskirjeen.

Avainasia optimaalisen lähetysajankohdan etsimisessä on eri lähetysaikojen testaaminen. Esimerkiksi kuluttajien henkilökohtaisten sähköpostien tyypillinen avausaika voi olla hyvin eri kuin työsähköpostin, toisaalta yhä useammalla edellämainitut myös sekoittuvat keskenään. Usein myös ennalta kehnoksi tai epätavalliseksi määritelty aika voikin toimia erityisen hyvin, jos sähköpostissa on tuolloin enemmän tilaa muulta sähköpostiliikenteeltä.

Sisältö ja osallistaminen

Sisällöllä on tärkeä rooli Säästöpankin uutiskirjeviestinnän onnistumisessa. Lukijoiden kiittelemä sisältö on ollut tarpeeksi kevyttä ja kuitenkin samaan aikaan käytännönläheistä. Lukijoita on myös osallistettu uutiskirjeviestintään pyytämällä aktiivisesti heidän mielipidettään kirjeestä ja sen sisällöstä kyselyiden avulla. 

Haluatko keskustella lisää tehokkaasta sähköpostiviestinnästä? Ota yhteyttä Koodiviidakon asiantuntijoihin tai pyydä demo Postiviidakko-työkalusta.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Artikkelin kommentit (2)

24.10.2014

Kaikki sama ja paljon enemmän muuta

Kaiken tämän pystyy myös tekemään lähes ilmaisella MailChimp verkkosovelluksella. Heillä hyötynä on maailman laajuinen tietotaito ja osaaminen. Kannattaa tutustua!

- Järki käteen

24.10.2014

MailChimp

Hei,

Kiitokset kommentistasi. MailChimp on hyvä työkalu ja käyttökelpoinen moneen tarpeeseen. Markkinoilta löytyy myös kymmeniä muita työkaluja ja eroja palveluiden välillä on olemassa. Vertailu siis ilman muuta kannattaa.

- Lari Suomalainen
  Koodiviidakko Oy

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää