Kirjoitus

JOTin palkittu digipresentaatio syntyi käsityönä

Ota yhteyttä
Katso kuva JOTin palkittu digipresentaatio syntyi käsityönä Työtä helpotti huomattavasti asiakkaan kanssa käyty aktiivinen vuoropuhelu, jonka aikana sisältö muotoutui lähes valmiiksi. Esityksen rakenne ja suurin osa sisällöstä tuotettiin hyvissä ajoin ennen visuaalista suunnittelua.

Lähtökohtana yli sata sivua powerpointeja, tavoitteena uniikki verkkopohjainen yritysesittely, lopputuloksena tukku palkintoja ja tyytyväisyydestä myhäilevä asiakas. Työmaan Uula Muoniovaara avaa vieraskynä-artikkelissamme, miten palkittu digipresentaatio syntyi.

Elektroniikkateollisuuden testaus- ja tuotantoautomaatioratkaisuja valmistava JOT Automation tilasi Työmaalta uudenlaisen digitaalisen esityksen markkinointikäyttöön. Projektin dynamona oli JOTin visio ja halu tehdä jotain täysin uutta. Siis haaste, johon suunnittelijan oli vaikea olla tarttumatta. Ja ensin tartuimme kynään ja paperiin. Työn valmistuminen vaati monta suunnittelukierrosta. Samoja asioita ei tehty kahteen kertaan, vaan kaikkea paranneltiin luonnostelusta koodaukseen asti.

PowerPointin selkeys verkkosivun vapauksilla

Toteutusta pohdittaessa keskustelu soljui nopeasti interaktivisesta pdf:stä ”johonkin verkkopohjaiseen”. Kun tähtäimessä oli näyttävyys käytettävyydestä tinkimättä, oli luonteva ratkaisu hyödyntää HTML5-tekniikkaa. Hillityn tyylikkäästi animoidut siirtymät muistuttavat JOTin nanometrintarkkojen tuotteiden liikehdintää – kaikki elementit soljuvat napakasti omille paikoilleen, kuin robottilinjaston liikuttelemana.

”Oli puhetta tekniikoista ja helposta päivitettävyydestä. Päädyimme pohdintojen jälkeen Koodiviidakon Sivuviidakko-julkaisujärjestelmään ja HTML5:een, jotta esitykseen saadaan haluttua näyttävyyttä ja tarvittavat toiminnot.”
Perttu Murto Interactive Art Director, Työmaa

Selaimessa rullaava esitys on verkossa vapaasti kaikkien katseltavissa ja toimii siten kätevänä yritysesittelynä ilman JOTin edustajan täydentävää tarinaa. Koko paketin voi myös ladata omalle koneelle offline-tilaan. Ympäri maailmaa reissaavien myyjien työ helpottuu, kun esityksen onnistuminen ei ole epävarmojen verkkoyhteyksien armoilla.

Sisältö edellä suunniteltu

Perattuamme JOTin sähköiset esittelymateriaalit, ymmärsimme sisällön laajuuden. Lukuisat asiakokonaisuudet ja yksittäiset sivunäkymät piti jäsennellä loogisesti eteneväksi ja helposti hallittavaksi esitykseksi. Työtä helpotti huomattavasti asiakkaan kanssa käyty aktiivinen vuoropuhelu, jonka aikana sisältö muotoutui lähes valmiiksi. Esityksen rakenne ja suurin osa sisällöstä tuotettiin hyvissä ajoin ennen visuaalista suunnittelua.

Perusteellisen sisältöjumpan jälkeen emme ehtineet juuri hengähtää. Sylissä oli tukku uusia kysymyksiä. Miten tämä saadaan toimimaan selaimessa? Miten ruudulta karsitaan kaikki ylimääräinen, jotta tilaa jää itse asialle? Miten voi hypätä aiheesta toiseen mahdollisimman sujuvasti?

Ongelmat ratkesivat luonnos kerrallaan. Yksittäisiä sivupohjia suunniteltiin lopulliseen esitykseen poikkeuksellisen paljon. Asioita piti kiteyttää selkeästi yhdellä näkymällä, mielellään interaktiivisesti yhtenäinen muotokieli mielessä. Tavoitteena ei ollut kikkailu, vaan käytettävyys ja sopiva näyttävyys tiukan B2B-faktan tukena.

Esittäjän ehdoilla eteenpäin

Vaikka lopputulos on periaatteessa verkkosivu, se on suunniteltu esityskäyttöön. Tämä näkyy skaalautuvuudessa ja käyttöliittymässä. Halusimme helpottaa esityksenpitäjän työtä hyödyntämällä liikettä ruudulla pysty- ja vaakasuunnassa. Käyttäjää ei pakoteta lineaariseen selaamiseen PowerPoint-tyyliin. Moni käytännön ratkaisu saikin viimeisen muotonsa vasta koodattaessa, jolloin niitä oli helppo testata miniprototyyppinä.

”Koodiviidakon koodaajan kanssa oli helppo tehdä yhteistyötä viimeistelyvaiheessa. Meillä oli päivittäin Skype-chat auki, kun teknisiä haasteita ratkottiin yhdessä. Sillä vältyttiin turhalta sähköpostipommitukselta ja odottelulta.”
Perttu Murto Interactive Art Director, Työmaa

Navigointi on suunniteltu näppäimistökäyttöön. Pääaiheesta toiseen ja sivulta toiselle voi siirtyä sujuvasti nuolinäppäimillä. Muutamille sivuille tehtiin avuksi omat pikanäppäimensä, joilla voi hallita sisältöjä hiirellä huitomatta. Siksi verkkosivujen ulkoasua usein dominoivat navigaatiopalkit siirrettiin sivun reunoihin. Toki koko esityksen rakenteen saa yhdellä klikkauksella näkyviin sisällysluettelona.

Kolme asiaa, jotka haluaisin projektista talteen

Tästä casesta ei irtoa mitään ojasta allikkoon -henkistä kauhutarinaa. Projektijuna puksutti tasaiseen tahtiin, suunnitelmien mukaan. Vasta jälkeenpäin valkeni millaisesta unelmatapauksesta oli kyse – projektissa oli intohimoa ja resursseja sopivassa suhteessa. Tässä kolme asiaa, jotka haluaisin mukaan tuleviin menestysprojekteihin:

  • aloita sisällöstä, sillä voi määrittää melkein kaiken muun
  • paloittele projekti sopivan pieniin ja helposti hallittaviin osiin
  • luota asiantuntijaan ja tue sitä osaamisellasi – saat enemmän vastinetta rahoillesi

Ilman kaikkien määrätietoista ja kunnianhimoista asennetta esitys olisi tuskin yltänyt hopeasijalle Suomen arvostetuimmassa mainosalan kisassa, Vuoden Huipuissa. Tuomariston analyysi kiteyttää työn yltäneen kirkkaasti tavoitteisiinsa:

”Teknologiavetoiseen toimialaan nähden luova toteutus. Visuaalisuuden variaatio ja viimeistely tekee käyttökokemuksesta mielekkään. Hyvällä suunnittelulla ja animoinnilla on luotu perinteistä PowerPoint-esitystä selvästi kiinnostavampi kokonaisuus." 

Hatunnostoni kaikille osapuolille.
Uula Muoniovaara Copywriter, Mainostoimisto Työmaa

Työlle myönnetyt palkinnot 

  • Vuoden Huiput, Hopeahuippu, Digitaalinen muotoilu
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Online Advertising & Marketing / Microsite
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Branding
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Corporate Communications
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Corporate Identity
  • Communicator Awards 2014, Hopea, Websites / Visual Appeal
  • W3 Awards 2014, Hopea, Website Features / User Experience

Jo ennen visuaalista suunnittelua ja koodausta eräässä sähköpostissa kiteytyi koko projektin innostunut ilmapiiri:

”Hyvää työtä, mää luulen, että me tullaan pokkaamaan joku kansainvälinen palkinto tästä, ”paras yritysesittely” ;-)” Lauri Antila Vice President, Business Development & Marketing, JOT Automation

      

Fiilistelyvideo työskentelystä Katso toteutus

 /media/henkilokuvat/uulamuoniovaara-ja-perttumurto.jpg

Uula MuoniovaaraCopywriter, Työmaa

Perttu Murto Interactive Art Director, Työmaa

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää