Kirjoitus

Chief Marketing Technology Officer on täällä

Ota yhteyttä
Chief Marketing Technology Officer on täällä Osa yrityksen IT-hankinnoista on nykyään kokonaan markkinoinnin ammattilaisten vastuulla, jotka osaavat nyt vaatia teknisesti toimivia, ketteriä ja moderneja ratkaisuja myös luovalta kumppanilta.

Markkinoinnin ja viestinnän rooli yrityksissä on muuttunut merkittävästi viime vuosina. IT:llä on yhä suurempi osa markkinoinnin ja viestinnän työtehtävissä, mikä edellyttää myös päättäjiltä parempaa tekniikan tuntemusta. Voidaan väittää, että yrityksiin on syntynyt uudenlainen päättäjä – markkinoinnin ammattilainen joka on osaamiseltaan ja vastuualueiltaan jossain entisen markkinointijohtajan ja IT-päättäjän välimaastossa. Uuden päättäjäkuvan myötä on noussut esiin muunmuassa lyhenne CMTO (Chief Marketing Technology Officer).

CMTO:n (Chief Marketing Technology Officer) uusi rooli keskittyy markkinointiin, muttei pelkästään sen luovaan puoleen. CMTO käyttää sen sijaan teknologian ja analytiikan asiantuntemustaan auttaakseen yritystä ymmärtämään ja hyödyntämään useista eri kanavista saatavaa asiakas- ja markkinadataa. Yhteenliittyviä teknologioita hyödyntämällä data muuntuu ymmärrykseksi ja toimenpiteiksi – yhtäaikaisiksi markkinointikampanjoiksi useissa eri kanavissa, kohdennetulla sisällöllä joka tehostaa myyntiä.

Miten markkinointi- tai viestintäpäättäjä hyötyy uudesta asemastaan?

  • Nopeammat aikataulut. Kun IT on omissa käsissä, vältetään pullonkaulat projektien loppuunsaattamisessa ja päivittäisessä tekemisessä. Ketterä markkinointiviestintä edellyttää ketteriä työkaluja, joiden avulla markkinointi- tai PR-osasto voi itse toteuttaa digiviestinnän eri osa-alueet.
  • Luova teknologian käyttö ja sen kytkeminen osaksi strategiaa. Muiden viestinnän osa-alueiden tapaan myös teknologian hyödyntäminen vaatii luovuutta. Kun markkinointipäättäjällä on itsellään hyvä käsitys siitä mihin teknologiat pystyvät, pääsee hän myös helpommin käsiksi ajatukseen: mitä kaikkea niillä voisimmekaan tehdä! Lopulta teknologian antamat mahdollisuudet voidaan tuoda osaksi markkinoinnin suunnittelua, mikä antaa valmiudet katsoa tulevaa markkinointia myös teknologian kannalta luovalla ja innovatiivisella otteella.
  • Budjetin ymmärtäminen. Tuntemalla digimarkkinoinnin teknologiat ymmärretään myös, miten ne suhteutuvat muihin markkinoinnin ja viestinnän välineisiin sekä kokonaisbudjettiin. Vanha totuus on, että digiviestintä on usein erittäin kustannustehokasta verrattuna moniin perinteisiin markkinointikeinoihin. Tuntemalla teknologian ja sen tuomat mahdollisuudet ymmärrät, mistä maksatte ja kuinka paljon hyödytte.

Nykypäivän markkinointipäättäjä asiakkaana – uudet vaatimukset luovalle kumppanille

Asiakkaana tämän päivän CMTO (Chief Marketing Technology Officer) on luovalle kumppanille tai tekniikan toimittajalle täysin erilainen kuin edeltävän sukupolven markkinointipäättäjä, joka pystyi jättämään teknisen puolen vähemmälle huomiolle siirtäen "ne hommat" IT-osaston käsiin. Tekniset ratkaisut ovat tämän päivän markkinoijalle olennainen osa päivittäistä työtä ja näin ollen myös merkittävä osa päätöksentekoa. Osa yrityksen IT-hankinnoista on nykyään kokonaan markkinoinnin ammattilaisten vastuulla, jotka osaavat nyt vaatia teknisesti toimivia, ketteriä ja moderneja ratkaisuja myös luovalta kumppanilta.

Asiakkaan kehittynyt teknologian tuntemus vaikuttaa merkittävästi myös luovan kumppanin asemaan palvelukokonaisuudessa. Tämän päivän asiakas usein tietää mitä pyytää ja vaatimukset ovat teknisesti korkealla tasolla. Tosiasia on, ettei kovinkaan monella luovalla kumppanilla ole mahdollisuutta tai resursseja toteuttaa itse viimeisimmän teknologian tuotteita – saati sitten pysyä jatkuvasti teknologian aallonharjalla. Yhä useammalle luovalle kumppanille tehokkain ratkaisu onkin siten keskittyä olennaiseen, eli luovaan työhön. Tekeminen oman ydinosaamisen saralla saadaan pidettyä korkealla tasolla, jos osaava tekninen kumppani toimittaa taustalle toimivat, modernit ja viimeisintä teknologiaa hyödyntävät tuotteet sekä huolehtii asiakkaan koulutuksen ja teknisen tuen.

Me Viidakolla keskitymme myöskin omaan ydinosaamiseemme: ketteriin ja skaalautuviin digiviestinnän työkaluihin, joiden graafinen ulkoasu voidaan toteuttaa mainostoimiston ja asiakkaan haluamalla ilmeellä. Ota yhteyttä kumppanuustiimiimme, jos haluat keskustella Koodiviidakon digimarkkinoinnin työkalupakista osana toimistonne asiakkuusprojekteja.

Ota yhteyttä

 /media/henkilokuvat/henkilokuvat-2013/dsc_6848.jpg

Johanna Jämsä

Artikkelin kirjoittaja on kauppatieteiden maisteri ja käytännön digimarkkinoinnin tekijä. Johanna aloitti uransa Koodiviidakolla vuonna 2010 työskennellen myynnissä ja asiakasprojektien parissa. Nykyään Johanna keskittyy täysin sisällöntuotantoon ja markkinointiin. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää