Kirjoitus

Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta

Ota yhteyttä
Arvonlisäverokannat nousevat ensi vuoden alusta Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta.

Hallitus sopi kehysriihessään keväällä, että arvonlisäverokantoja nostetaan prosenttiyksiköllä 1.1.2013 alkaen. Yleinen arvonlisäverokanta nousee 23 prosentista 24 prosenttiin, alennettu 13 prosentin verokanta nousee 14 prosenttiin sekä alennettu 9 prosentin verokanta nousee 10 prosenttiin.

Arvonlisävero on käytetyin yleinen kulutusvero maailmassa. Se on voimassa yli 140 maassa, joiden joukossa ovat lähes kaikki OECD-maat ja myös tärkeimmät OECD:n ulkopuoliset maat, kuten Kiina, Intia, Venäjä ja Brasilia. OECD-maista Yhdysvallat on ainoa maa, jossa ei ole käytössä arvonlisäveroa. Suomessa arvonlisäverotus tuli voimaan 1.6.1994.

Viime aikoina eri maiden arvonlisäverokannat ovat muuttuneet kansainvälisen talouskriisin vuoksi poikkeuksellisen paljon. Osa maista on paikannut julkisen talouden alijäämää korottamalla arvonlisäverotusta, kun taas osa maista on elvyttänyt talouttaan alentamalla väliaikaisesti arvonlisäverokantojaan.

Muutokset arvonlisäverokannoissa vaikuttavat luonnollisesti Suomessa myös verkkokauppiaan arkeen. Käytännössä verkkokauppiaalla on kaksi vaihtoehtoa reagoida korotukseen: siirtää se suoraan hintoihin tai toisaalta tinkiä verkkokaupan katteesta. Kumpikaan vaihtoehto ei varmastikaan houkuttele kilpailutilanteessa, jossa ulkomaiset verkkokaupat leikkivät samalla hiekkalaatikolla.

Verkkokaupan käytännön toiminnan kannalta korotus ei aiheuta muutoksia – kehittyneimmissä verkkokauppa-alustoissa verokannan muutokset astuvat voimaan automaattisesti. Näin on esimerkiksi ViidakkoStorelle rakennetuissa kaupoissa, joissa alusta itse hoitaa tarvittavat verokannan muutokset järjestelmään. Kauppiaan ei näin ollen tarvitse itse huolehtia verokannan noususta, vaan kauppa jatkaa toimintaansa normaaliin tapaan uuden verokannan päivittyessä alustaan itsestään.

Tutustu ViidakkoStoreen

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää