Kirjoitus

5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon

Ota yhteyttä
Katso kuva 5 syytä viedä vuosikertomus verkkoon Verkkovuosikertomuksen vahvuus piilee rikastetussa sisällössä, vuorovaikutteisuudessa ja kustannustehokkuudessa.
Katso kuva Latauskeskusominaisuudella on mahdollista valita vuosikertomuksesta haluamansa osiot, ja koostaa niistä räätälöity PDF-dokumentti.

Vuosikertomus on yrityksen mahdollisuus kertoa taloudestaan, vastuullisuudestaan ja arvoistaan kootusti yhdessä paketissa. Yritys voi kertoa itsestään avoimesti ja korostaa tiettyjä asioita, jotka ovat saattaneet jäädä sidosryhmiltä huomaamatta.

Vuosikertomuksen digitalisoiminen ja siirtäminen verkkoon kasvattaa sen lukijakuntaa, ja näin vuosikertomuksesta tulee myös yhä merkittävämpi panostus markkinoinnin kannalta.

“Laadukkaasti toteutettu verkkovuosikertomus on painoversiota luettavampi, sisältörikkaampi ja läsnä siellä, mistä tietoa ensimmäisenä etsitään ajasta ja paikasta riippumatta. Kerralla hyvin toteutettu verkkovuosikertomus antaa pohjan seuraaville vuosille ja säästää myös merkittävästi kustannuksia ja resursseja.“

Jussi KuparinenKey Account Manager, Koodiviidakko

Verkkosivulta ladattava PDF-muotoinen vuosikertomus on toki ollut kuvioissa jo pitkään, mutta erityisesti verkkoon suunniteltu, julkaisujärjestelmän päälle rakennettu toteutus tarjoaa huomattavasti paremman käyttö- ja lukukokemuksen. Kokosimme 5 tärkeintä syytä, miksi vuosikertomus kannattaa viedä verkkoon.

1. Lukijajoukkosi kasvaa

Internet on kanava, josta tietoa haetaan lähes poikkeuksetta ensimmäisenä. Verkkoon tuotu vuosikertomus tavoittaa näin moninkertaisen määrän lukijoita painettuun versioon verrattuna. Tämä avaa mahdollisuuden yritykselle viestiä arvoistaan huomattavasti suuremmalle joukolle kuin aiemmin. Verkkovuosikertomuksen avulla tärkeät sidosryhmät pääsevät kertomukseen käsiksi silloin, kun heille parhaiten sopii ajasta ja paikasta riippumatta ja samalla uudet, vielä tuntemattomat kohderyhmät pystyvät tutustumaan yrityksen toimintaan.

2. Lukijalleen rikkaampi ja helpompi lukukokemus

Verkkovuosikertomusten sisältöä pystytään rikastamaan erilaisilla animaatioilla, interaktiivisilla graafeilla tai vaikkapa toimitusjohtajan videoterveisillä. Kun vuosikertomus toteutetaan laadukkaasti, toimii se kaikilla päätelaitteilla optimoidusti ja varmistaa parhaan lukukokemuksen. Dynaamisella toteutuksella lukija voi rajata eri luvut ja osiot ja näin luoda ehyen kokonaisuuden, joka antaa tietylle sidosryhmälle kaiken tarvittavan. Poimitut osiot voidaan viedä keräilykoriin ja generoida erilliseksi pdf-dokumentiksi. Näin lukija saa juuri omiin tarkoituksiinsa sopivimman kokonaisuuden.

3. Saat arvokasta palautetta ja dataa analytiikan avulla

Digitaalinen vuosikertomus mahdollistaa tarkan analytiikan ja tarjoaa yritykselle tärkeää tietoa siitä, kuinka toteutuksessa ollaan onnistuttu. Kerätyn datan avulla on mahdollista selvittää, mitä asioita vuosikertomuksessa luetaan eniten ja miksi. Näin tiedetään mihin osioihin halutaan jatkossa panostaa enemmän, ja toisaalta jääkö lukijalta jotain tärkeää huomaamatta. Vuosikertomuksesta saadulla datalla voit myös mitata, mitkä asiat kohderyhmääsi kiinnostavat.

4. Verkkovuosikertomus on helppo jakaa

Verkkovuosikertomus integroituu yrityksen monikanavaiseen digijatkumoon. Se luo yhden kosketuspinnan lisää ja parantaa yrityksen näkyvyyttä esimerkiksi hakukoneissa. Vuosikertomus on myös helppo ja vaivaton jakaa muissa digitaalisissa kanavissa, jolloin se on yhä helpommin löydettävissä. Yhdessä hyvin hoidetun talousviestinnän kanssa vuosikertomus muodostaa sidosryhmille ja muille lukijoille johdonmukaisen kokemuksen, jota ei kannata yrityksen markkinoinnin kannalta aliarvioida.

5. Verkkovuosikertomus on ekologinen ja säästää resursseja

Verkkoon tehty vuosikertomus hoitaa kaksi kärpästä yhdellä iskulla: se säästää paino- ja logistiikkakustannuksia ja tarjoaa silti huomattavasti paremman levikin. Kun verkkovuosikertomukseen panostetaan kerran, on pohja valmiina seuraavalle vuodelle, ja tuotantokustannuksissa säästetään huomattavasti kun sisältöjä päivitetään, eikä suunnittelua ja toteutusta tarvitse tehdä kokonaan uusiksi.

Usein verkkovuosikertomus tehdään myös perinteisemmän painotuotteen tueksi. Myös tällöin yritys säästää painokustannuksissa, sillä usealle kohderyhmälle verkkovuosikertomus on toimivampi ja helpompi ratkaisu, painosmäärän tarve vähenee.

Esimerkkejä Sivuviidakolla toteutetuista verkkovuosikertomuksista:

Kuva: Esimerkkeinä Componentan, Tiedon ja Veripalvelun verkkovuosikertomukset. 

Koodiviidakolla on vuosien kokemus verkkovuosikertomusten teknisestä toteuttamisesta. Toimimme tiiviisti yhteistyössä luovien kumppaneidemme kanssa saavuttaaksemme niin visuaalisesti kuin teknisestikin laadukkaan lopputuloksen. Käytämme vuosikertomusten toteutuksena Sivuviidakko-julkaisujärjestelmää, joka takaa teknisesti vakaan, helposti skaalautuvan sekä tietoturvan kannalta luotettavan alustan. Lue myös vierasbloggaus siitä, kuinka JOT Automation yrityksen yritysesittely toteutettiin yhdessä Mainonnan Työmaan kanssa.

Miettiikö yrityksenne vuosikertomuksen siirtämistä verkkoon tai haluatteko päivittää jo olemassa olevaa seuraavalle tasolle? Ota meihin yhteyttä niin mietitään yhdessä vuosikertomuksellenne paras mahdollinen toteutus.

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää