Kirjoitus

10 uutiskirjettä, jotka deletoin ja miksi

Ota yhteyttä 4
10 uutiskirjettä, jotka deletoin ja miksi Jos uutiskirje kokonaisuutena on kakku, sisältö on täyte ja ulkoasu sen kuorrute. Kukapa haluaisi pelkkää kermavaahtoa kakkuunsa?

Saan sähköpostiini paljon uutiskirjeitä, joista suurimman osan vastaanotan vapaasta tahdostani. Usein kuulee valiteltavan saapuvan sähköpostin suurta määrää – ehkä syystäkin – mutta itse koen sähköpostiini saapuvat uutiskirjeet lähtökohtaisesti positiivisena asiana. Tämä johtuu siitä, että koen toisten tekemät uutiskirjeet ehdottomasti parhaaksi tavaksi oppia ja inspiroitua.

Useimmat meistä saavat sähköpostiinsa päivittäin paljon uutiskirjeitä, ja olemme oppineet kuorimaan kermat päältä ja lukemaan vain kiinnostavimmat sisällöt. Omia sähköposteja plärätessäni olen törmännyt uutiskirjeissä usein toistuviin asioihin, jotka saavat minut siirtämään kirjeen armottoman nopeasti roskakoriin. Jotta minä ja muut uutiskirjeiden suunnittelijat osaisimme jatkossa välttää oikotien roskakoriin, avaan seuraavassa muutamia usein toistuvia uutiskirjeiden heikkouksia.

1. Liikaa tekstiä

Vaikka markkinoijalla tai viestijällä olisi kuinka paljon hyvää asiaa kerrottavanaan, kannattaa muistaa tiivistämisen jalo taito. Useat työtehtävät ovat nykyään hektisiä eikä uutiskirjeiden lukijoilla ole aikaa syventyä kirjeen jokaiseen lauseeseen. Ajattele ennemmin, että uutiskirje on blogissa tai muussa verkkopalvelussa julkaistavan sisällön "teaser", josta lukija voi poimia itseään kiinnostavimman asian ja lukea siitä lisää. 

2. Huono kohdennus

Ehkä yleisin syy uutiskirjeen deletointiin on kehno kohdentaminen. Jos lukijalle tulee heti tunne "tämä ei koske minua", on hyvin epätodennäköistä että hän selaa kirjettä paljoa pidemmälle. Kohdentamiseen voidaan käyttää monia eri tehokeinoja, kuten taustatietojen kartoitusta tilaussivulla, CRM-integraatiota, lukijakyselyitä tai sisällönsuodatusta. Myös markkinoinnin automaatiot tarjoavat nykyään loistavat mahdollisuudet viestinnän kohdentamiseen, personointiin ja oikea-aikaisuuteen.

3. Sisältöön ei panosteta

Huonolaatuinen sisältö voi johtua siitä, että sisällöntuottajalla on epäselvä käsitys siitä, millainen sisältö kiinnostaa vastaanottajia. Syynä voivat olla myös tehottomat tai muuten sopimattomat keinot sisällöntuotantoon. Uutiskirje paljastaa sisältömarkkinoinnin heikkoudet useita muita kanavia armottomammin, sillä se on a) erittäin helppo deletoida tai poistaa b) kilpailee kaikkien muiden sähköpostiin tulevien viestien kanssa lukijan huomiosta c) on henkilökohtainen, sillä se tulee vastaanottajan omaan sähköpostiin. Kaikki edellämainitut asiat voidaan kuitenkin nähdä myös mahdollisuuksina sen sijaan, että ne nähdään vain negatiivisina seikkoina.

Nopea vinkki: jos vastaat yrityksessä uutiskirjeiden tekemisestä, osallista työkaverisi prosessiin pyytämällä kommentteja kirjeeseen ennen lähetystä. Näin vältät myös typot ja muut "helpot virheet", joille tulet itse helposti sokeaksi.

4. Ulkoasuun ei panosteta

Uutiskirjeiden hyvällä kuvituksella voi todella erottua edukseen massasta. Kuinka usein törmäät esimerkiksi uutiskirjeeseen, jossa on erityisen ammattimaisesti otetut ja lähestyttävät valokuvat tai muuten persoonallinen kuvitus? Myös yllättävä kuvitus voi toimia huomionherättäjänä tai jopa kirjeen huumoripläjäyksenä. Vanha viisaus "kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa" on uutiskirjeissä aivan totta, ja sitä kannattaa hyödyntää. 

5. Tekniikka ei pelaa

Seuraava vertaus kuvastaa mielestäni osuvasti uutiskirjeitä: jos kokonaisuus on kakku, sisältö on täyte ja ulkoasu sen kuorrute. Ja kukapa haluaisi pelkkää kermavaahtoa kakkuunsa? Tekniikka taas on kakun pohja, jota ei koskaan kannata polttaa vaikka se piiloon jätetäänkin. Toimiva tekniikka on edellytys sille, että kaikki muut uutiskirjeen osat tulevat oikeuksiinsa.

6. Sisältö aina samassa muodossa

Saan uutiskirjeitä eräältä toimijalta, jonka sisällöstä olen hyvin kiinnostunut, mutta jolta saan kaiken sisällön ladattavien oppaiden muodossa. Olen muutamaan otteeseen miettinyt onko väärin haluta (edes silloin tälllöin!) lukea minua kiinnostava juttu ihan vain klikkaamalla linkkiä sen sijaan, että täytän kymmenen kohdan lomakkeen oppaan lataamiseksi. Vaikka liidien validointi ja yhteystietojen keräys on toki tärkeää, sanoisin nyrkkisääntönä että kannattaa varioida ainakin aika ajoin sitä tapaa, jolla sisältö tuodaan lukijoille. Näin tekemällä opitaan aina myös jotain uutta ja nähdään mikä toimii parhaiten.

7. Harhaanjohtaminen

Yllätyksellisyyden ja harhaanjohtamisen välillä on usein hiuksenhieno ero. Toisaalta on hyvä houkutella lukija uutiskirjeen äärelle, mutta varo tekemästä katteettomia lupauksia. Harhaanjohtamisen tunne syntyy joskus myös siitä, että uutiskirje ja landing sivu eivät kohtaa ulkoasullisesti tai esimerkiksi mobiilitekniikaltaan. Yleisesti ottaen kannattaa huomioida (ja testata!) koko se polku, jonka uutiskirjeen lukija käy läpi avattuaan uutiskirjeen, klikkauksesta aina landing sivun yksittäisiin toimintoihin saakka.

8. Uutuusarvo katoaa

On tyypillistä, että uutiskirjeet joihin on panostettu sisällöllisesti saavat ainakin aluksi hyvän tai joskus jopa loistavan vastaanoton. Olemme luonnostaan uteliaita, ja ihkauusi uutiskirje herättää mielenkiintomme. Haaste on säilyttää lukijoiden mielenkiinto ja korkeat avaus- ja klikkausprosentit kirjeestä toiseen. Tässä auttaa erityisesti suunnitelmallisuus ja se, että sisältö tuotetaan hyvissä ajoin. 

Suunnitelmallisuudella varmistetaan, että toiminta on pitkäjänteistä ja tukee yrityksen tavoitteita. Sähköpostimarkkinointiin on hyvä suhtautua samoin kuin vaikkapa yrityksen asiakaslehden tuotantoon: lähetyspäivämäärät sovitaan hyvissä ajoin ja samalla sovitaan aineistojen viimeiset päivämäärät. Huolellisella suunnittelulla koko prosessi pysyy hallinnassa ja lopputulos on laadukasta ja ammattimaista. Suosittelen jokaista sisältömarkkinoijaa toteuttamaan edes jonkinlaisen sisältökalenterin, jota päivitetään sitä mukaa kun ideoita syntyy.

9. Kehno otsikointi

Econsultancyn juuri julkaistun raportin mukaan markkinoijat pitävät otsikointia yhtenä tärkeimmistä uutiskirjeen elementeistä, mutta vain harva testaa eri vaihtoehtoja otsikoinnissa. Uutiskirjeen otsikoinnin A/B-testaus löytyy ominaisuutena kehittyneimmistä sähköpostimarkkinointityökaluista, ja sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää osana uutiskirjeviestintää. 

10. CTA puuttuu/on huonosti esillä

Nyrkkisäännöt CTA:n (Call-to-Action) käyttöön:

  • Sijoita tärkein asia kirjeen paraatipaikalle sen yläosaan
  • Erota kirjeen tärkein CTA näkyvästi (leikkisästi "BOB", Big Orange Button)

Miksi sinä deletoit uutiskirjeitä? Kommentoi juttua alle tai jatka keskustelua kanssamme twitterissä!

Mikäli kiinnostuit kehittämään uutiskirjeviestintäänne, pyydä meiltä demo Suomen johtavasta uutiskirjetyökalusta. Postiviidakon aktiivisena käyttäjänä voin lämpimästi suositella sitä muidenkin markkinoijien käyttöön.


Econsultancy: How 304 email marketers split test their subject lines

 /media/henkilokuvat/henkilokuvat-2013/dsc_6848.jpg

Johanna Lammassaari

Artikkelin kirjoittaja toimii Koodiviidakolla markkinointipäällikkönä, ja vastaa osana markkinointitiimiä Koodiviidakon sisältömarkkinoinnin suunnittelusta ja toteutuksesta. Johanna on kauppatieteiden maisteri, käytännön digimarkkinoinnin osaaja sekä innokas lukija ja kirjoittaja. 

Oliko artikkeli mielestäsi mielenkiintoinen?

Tilaa kuukausittainen uutiskirjeemme, joka sisältää aina uusimmat mielenkiintoiset artikkelit.

Tilaa uutiskirje tästä

Artikkelin kommentointi

Artikkelin kommentit (4)

20.01.2015

Uutiskirjeen pituudesta

Ei ole olemassa liian pitkiä uutiskirjeitä, on vaan liian tylsää sisältöä.

Jos viesti on hyvin kohdennettu ja mielenkiintoisesti kirjoitettu, luen kyllä sen alusta loppuun. Vaikka se olisi kuinka pitkä, vaikka tuhansia sanoja.

Tässä hyvä nyrkkisääntö sähköpostitilausten karsimiseen: jos et ole saanut huomattavaa lisäarvoa mistään 5 viimeisestä sähköpostista... on aika hypätä pois listalta.

Näin voit helposti karsia kaiken turhan pois inboxistasi ja huoletta kokeilla muita uutiskirjeitä hukkumatta sähköpostiin.

-

20.01.2015

Klikkaustieto talteen

Hei, ja kiitos kommentistasi! On aivan totta, että kun sisältö on tarpeeksi hyvä ja vastaanottajaansa kiinnostavaa, se kyllä luetaan.

Sen sijaan, että pitkä teksti sijoitetaan itse uutiskirjeeseen, kannattaa se kuitenkin toteuttaa ennemmin teaserina ja linkittää koko juttuun saitilla. Tämä ihan siitäkin syystä, että kiinnostuneiden klikkaustieto jää talteen. Vaikkei klikkaajia seurattaisikaan yksilötasolla, on klikkaustieto aina merkittävä indikaattori jutun kiinnostavuudesta kirjeen tekijälle.

- Johanna Lammassaari
  Koodiviidakko Oy

05.02.2015

Klikkaustieto talteen

Johannan kommenttiin liittyen ainakin minua ärsyttää viestit, joissa minun pitää siirtyä nettisivuille linkillä. Minulla käytössä aataminaikainen kännykkä, millä sähköpostien luku onnistuu hyvin, mutta nettisurffailu taas ei.

Itse koen myös että usein ongelmana on sähköpostissa liika sisältö. Kun ei tiedetä mitä lähetetään, niin lähetetään monta linkkiä, mistä vastaanottajia kiinnostaa ainakin jokin.

Karrikoidusti vähän kuin kasvotusten kertoisi asioista vähän ja sanoisi että kysypäs huomenna lisää siitä asiasta mikä sinua oikeasti kiinnosti.

Ensimmäisen kommentin kanssa olen samaa mieltä että pituudella ei ole merkitystä vaan sisällöllä. Jos asia on riittävän mielenkiintoinen niin pitkänkin viestin jaksaa kyllä lukea.

-

06.02.2015

Re: Klikkaustieto talteen

Mukava huomata, että kirjoituksemme herättää ajatuksia sekä keskustelua aiheen tiimoilta. Varmastikaan ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä uutiskirjeitä, sillä jokainen lukijakin on yksilö. On kuitenkin hyväksi havaittuja käytänteitä ja nettisivujen mobiililuettavuuteen (vanhemmillakin laitteilla) auttaa, jos sivut on suunniteltu hyvin ja toteutettu responsiivisena.

Sen allekirjoitan täysin, että sisällön pitää olla vastaanottajaa kiinnostavaa. Jokainen saa varmasti ihan liikaa kirjeitä, joita eivät ole tilanneet ja jotka eivät yhtään kiinnosta. Laadukas uutiskirjerekisteri perustuukin lukijoiden vapaaehtoiseen kirjeen tilaamiseen. Tästäkään huolimatta ei sisältö välttämättä aina kiinnosta. Annan esimerkin:

Sanotaan, että minua kiinnostaa Nikonin kamerat ja tilaan Nikonin uutiskirjeen. Joskus kirjeessä saattaa olla tietoa uusista pokkareista, jotka eivät minua kuitenkaan kiinnosta. Tällöin omalta kannaltani on optimaalista, että näen lyhyesti kirjeen oleellisen sisällön ja kiinnostuessani voin siirtyä nettiin lukemaan lisää aiheesta.

Optimitapauksessa Nikon seuraisi lukukäyttäytymistäni ja optimoisi kirjeen sisällön minulle niin, että saamassani kirjeessä olisi tietoa vain järjestelmäkameroista eikä koskaan pokkareista. Myös tämän tyyppinen kirjeen sisällön vastaanottajakohtainen personointi automatisoidusti on Postiviidakolla mahdollista. Sähköpostimarkkinointi onkin vahvasti menossa koko ajan kohti automatisoidumpaa ja personoidumpaa viestintää - tällöin sisältö on lukijaa kiinnostavaa ja sitä voi olla kirjeessäkin pidemmin.

- Harri Rauhanummi

Lisää uutisia

Tietoiskuja ja hattaraa Markkinoinnin viikolla 2016

Aiemmin Markkinointiviestinnän viikkona tunnettu tapahtuma uudisti nimensä ja paikkansa. Vuoden 2016 tapahtuma järjestettiin Pasilan Messukeskuksessa ja keräsi yli 5000 kävijän ennätysyleisön. Koodiviidakko osallistui messuille oman tietoiskulavansa voimin ja kaksipäiväisen rupeaman aikana tarjosimme satoja annoksia omenahattaraa sekä tietysti markkinoinnin ja viestinnän tietoiskuja, joita kävi seuraamassa valtava joukko ihmisiä.

Lue lisää

Mobiilikehityksen nykytila ja tulevaisuus

Älypuhelinten voittokulun myötä mobiilipalveluiden määrä räjähti käsiin vuosikymmenen taitteessa ja viimeisen viiden vuoden aikana olemme nähneet mobiililaitteiden muuttuvan lisälaitteesta usein eniten käytetyksi online-välineeksi. Mitkä tekijät ja konseptit muokkaavat mobiilipalveluiden kehitystä jatkossa ja mikä niiden merkitys on markkinoijalle?

Lue lisää

9 askelta: näin teet onnistuneen verkkosivu-uudistuksen

Tavoitteiden määrittelystä palveluntarjoajan valintaan – mitä verkkosivu-uudistuksessa tulee ottaa huomioon, ja miltä näyttää onnistunut verkkosivujen uudistusprojekti?

Lue lisää

Web designin ja uutiskirjeiden trendit

Verkkosivustot ovat kehittyneet huomattavasti internetin alkuajoista ja nykyään verkkosivujen ilmeeseen sekä käytettävyyteen kiinnitetään erityistä huomiota. Myös uutiskirjeiden visuaalisuus ja rakenne ovat tärkeitä, jotta asiakkaiden huomio jaksaa pysyä kirjeissä ja niitä on helppo ja mukava lukea, vaikkakaan uutiskirjeissä kehitys ei ole yhtä huomattavaa rajoittuneemman tekniikan takia.

Lue lisää

Markkinoinnin automaatio – yksittäisistä toiminnoista strategiseksi työkaluksi

Markkinoinnin automaatio ei ole enää hämärä tulevaisuuden kuva tai markkinointibudjettien pakollinen mörkö, vaan yhä useamman markkinoijan arkea. Samalla mielikuva on siirtynyt piinallisesti seuraavista mainoksista kokonaisvaltaisemman strategisen työkalun suuntaan.

Lue lisää